Lundhags eller Bergans barnryggsäck?

För att röra i grytan lite hittade jag denna. Med sina 625g tycker jag nog att den åtminstone på pappret verkar som det vi sakande. Men sen ska man ju orka beställa från Kanada också..

http://www.mec.ca/AST/ShopMEC/Packs/Daypacks/TopLoad/PRD~5005-973/mec-teeny-genie-daypack.jsp

Tyvärr verkar det som att ryggsäcken saknar avbärarbälte... Vi har en tyggsäck från Troll från XXL som, ser snarlik ut, men den bär inte av tillräckligt.

I somras hade vi vår Lundhags Komet/ Meteor med en midjeväska från Biltema under (stoppade lite fyllning i bältet). Det funkade hyfsat. det som skulle med rymdes ok om vi hade en stor vattentät påse som liner i sovsäcken direkt i denna. Skor och regnkläder ovan på denna drysack...
Vi får leta vidare inför nästa säsong. Tips mottages tacksamt!

Bild finns tex här:

http://www.maximalfritid.se/shop/?artnr=1236023

Köpte jag för 2,5 år sedan till min då 9-årige son och den passar fortfarande bra. Den rymmer 40 liter vilket gör att han får plats med det han behöver för en veckas scoutläger eller en helgs vandringshajk. Ryggen är välstoppad så att inga vassa hörn sticker ut. Det finns tre ytterfack där han kan ha regnkläder, matsaker eller vad han nu snabbt behöver kunna komma åt och regnskydd som även räcker runt utanpåspänt liggunderlag.

Vi är mycket nöjda med den.

Har tittat på denna, men 1350G tycker jag är för mycket för en barnsäck. dessutom var min dotter för liten för säcken. Jag skulle tro att den är ungefär lika stor som Osprey Jib som är mer flexibel och väger úngefär lika mycket. Klart billigare är den dock... Värd att kolla upp mera!

Vi vandrade i vålådalen med fox 30-ryggan men är inte 100-nöjd. Det kan bli bättre tycker jag.

Det är väl själva fasen att man inte kan hitta något som är lättare än 1200g och som är bekväm för ett barn. Det går ju för en vuxen.

Vi får väl uppfinna ngt själva ;-)
Skämt åsido: Funderar på att utveckla midjeväskkonceptet tills dess hon växer i en större med lätt säck! Nuvarande lösning väger inte många hundra gram...

Skulle tro att denna Kajka i stor grad är jämförbar med Bergans och Lundhags fast dyrare och tyngre. Verkar tyvärr fortfarande inte finnas ett alternativ för mellanåldern 130-150 cm långa. Nya tips?

Skulle tro att denna Kajka i stor grad är jämförbar med Bergans och Lundhags fast dyrare och tyngre. Verkar tyvärr fortfarande inte finnas ett alternativ för mellanåldern 130-150 cm långa. Nya tips?
Jag köpte en Tatonka Yukon Junior-ryggsäck till min dotter som är för stor för sin Lundhags Meteor. Hon är 140 cm lång vill ha en ryggsäck med riktigt bärsystem nu.
Tatonkaryggsäcken väger visserligen för mycket med sina 1,4 kg, men jag hoppas och tror att komforten till viss del kompenserar för dessa. Min dotter är 12 år och liten till växten.

tatonka_yukon_junior_ocean_4013236113310_1.jpg

tatonka_yukon_junior_ocean_4013236113310_2.jpg

Jag betalade 56 euro och väntar på leverans från tysk webshop. I sverige hittade jag den för 1095:-.
Den kanske, trots vikten, kan vara ett alternativ?

Återupplivar denna tråd.

Köpte i dagarna en säck till min dotter. Knappt 8 år, spinkig och runt 130 cm lång.

Jag ville ersätta hennes lilla Haglöfs som inte rymde ett A4. Mitt primära krav var en fungerande skolväska med ett avbärarbälte som inte är en förolämpning mot användaren. Det sekundära kravet är en ryggsäck som får henne att känna sig delaktig när vi lämnar asfalten.

Min spec är: tre kilos total last, inte mer. Några böcker + teckningar/anteckningar, våta kläder och busskort + mindre leksaker samt mellanmål.

Testet (utan att hon fick veta att det var ett test) var att vi lastade i alla bokinköp i början av en dags ärenden. Runt fyra kilos total last. Inga klagomål.

Det blev en http://www.ospreypacks.com/en/product/multi-use/escapist_20?tab=specifications efter att säljaren på utelivsaffären tipsat oss om att ryggsäcken fanns för kort respektive lång rygg. Det blev kort rygg och vi informerades om att volymen snarare blir 18 liter än 20. Säcken svalde utan problem Ospreys 2-liters vattensäck (dottern älskar vattensystemen med slang, så det var en personlig bonus) i det för vattensystem avsedda facket.

Total kostnad runt 1200 kronor (säck + vattensystem).

Intressant. Så smallmodellen funkar på en sån kort rygg alltså.. Kanske ska prova att hänga på en sån på lillkillen och se. Han är ju 140 lång, så det borde ju funka isåfall.
Jag blir nyfiken på hur det funkar att gå runt med lastad säck ett tag.. Typ långpromenad. Det är ju egentligen efter en stund som man börjar känna om den sitter så bra som man tror eller om det är något som känns knasigt.
Men det är ju bra vikt på den.

Intressant med ett förslag till. Vad väger den?
Vi jagar vidare efter en säck ca 35 lit som rymmer sovsäck och extrakläder för vandring och hajk där man kan spänna fast liggunderlaget ovanpå.
Vi har provat många mindre vuxensäckar men de brukar alla sitta för hårt mot halsen eftersom man får dra in remmarna så mycket. Skam den som ger sig! Just nu använder min dotter 136 cm en Troll ryggsäck 20 liter tror jag kompletterat med en midjeväska som avbärarbälte. Lätt men lite struligt...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersw84 Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol Barn och friluftsliv 10
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
josohl Vandrarhem eller stugboende nära vandring och med lekplats? Barn och friluftsliv 6
girlupnorth Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Norrköping Barn och friluftsliv 3
Ingle Ull/bomull - bra eller värdelöst? Barn och friluftsliv 14
c lotten Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Göteborg? Barn och friluftsliv 9
jamen Tälta med barn i Grövelsjön eller liknande familjefriluftsäventyr Barn och friluftsliv 13
serenade Kvikkjokk eller liknande med barn! Barn och friluftsliv 7
vixol Tält eller vindskydd? Barn och friluftsliv 5
friluftsmamma Skidor med Nordic Cab eller Chariot Barn och friluftsliv 9
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
malaurin Rätt eller fel kläder - Barn Barn och friluftsliv 16
mattiase Hängmatta för Chariot-vagn...Bra eller dålig? Barn och friluftsliv 18
Jessica J Deuter Kid Comfort II eller III? Barn och friluftsliv 5
lenajo mc kinley manitu eller annat familjetält Barn och friluftsliv 1
ehn Kurs för barn - vattenskidor eller segling? Barn och friluftsliv 2
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg