Luminox eller annan klocka?

Safir är viktigt! Min klocka är lika mycket smycke som tidshållare, och inget är fulare än repat glas/plast. Jag håller hellre tiden med ett fick-ur eller mobil än något trashigt, plastigt och fult på armen. (undantag Swatch och någon enstaka Timex). Så tycker jag, andra tycker annorlunda.
Håller med till stora delar. Jag kan dock tycka att en Casio kan vara rätt fin också, trots de många plastdetaljerna. Vet inte hur många G-Shockar jag har men merparten har jag köpt för att de på något sätt väckt mitt estetiska sinne. Den snyggaste av dem är nog min Gaussman.

Tyvärr har batteriet tagit slut. Klockan ser fräckare ut när batteriet funkar. Bl a så är alla displayer igång.

~Paul~

Bilagor

• Min Casio G-Shock Gaussman.jpg
    Min Casio G-Shock Gaussman.jpg
    52.8 KB · Visningar: 1,439
Behöver man armbandsur idag?

Eftersom man alltid har mobiltelefon på sig. Eller ute i spenaten en GPS.

Jag har rationaliserat bort klocka på armen. Behöver jag en köper jag en 59 kronors.

Vad är exakt tid? Hela min omvärld är faktiskt bara cirka när det gäller tider.
Jag kan ju stå där på busshållplatsen och hävda att NU ska bussen gå!
För det mesta har den inte kommit men Ibland har den faktiskt redan åkt.
Där kan man stå med sin kronograf och hävda att den gått på sekunden sen 1948.
Flyget ska vi inte prata om...

Klocka som smycke ok. Men behövs den?

Eftersom man alltid har mobiltelefon på sig. Eller ute i spenaten en GPS.

Jag har rationaliserat bort klocka på armen. Behöver jag en köper jag en 59 kronors.

Vad är exakt tid? Hela min omvärld är faktiskt bara cirka när det gäller tider.
Jag kan ju stå där på busshållplatsen och hävda att NU ska bussen gå!
För det mesta har den inte kommit men Ibland har den faktiskt redan åkt.
Där kan man stå med sin kronograf och hävda att den gått på sekunden sen 1948.
Flyget ska vi inte prata om...

Behov är subjektivt. Jag köpte min Tissot för ett år sen och före det har jag aldrig haft ett armbandsur. Har inte haft behov för det. Men så en dag tittade jag på en väns supersnygga Certina som verkligen förhöjde hela hennes outfit. Jag ville också ha en fin klocka! Så för mig är det absolut i första hand ett smycke, även om tidshållaren också är mycket praktisk. En mobil kan tappas, batteriet ta slut. Ett par sekunder hit eller dit spelar väl ingen roll, men jag har svårt att förstå dem vars ur är flera minuter fel. Vad är vitsen liksom?

Jag skulle långt hellre ha en mekanisk klocka än min, visserligen högkvalitativa, quartz men jag har inte råd.

Jag har tvärtom klockan som "verktyg" och inte som smycke. Därför jag valde en stryktålig variant. Använder den hela tiden och använder dykarringen för tidtagning när man är ute och vandrar eller behöver lite grov tidsuppskattning i allmänhet. Efter att nyhetens behag gått över med GPS så ligger den oftast avslagen i ryggsäcken och jag har en touchscreenmobil som man måste slå igång för att se klockan på.

Håller med till stora delar. Jag kan dock tycka att en Casio kan vara rätt fin också, trots de många plastdetaljerna. Vet inte hur många G-Shockar jag har men merparten har jag köpt för att de på något sätt väckt mitt estetiska sinne. Den snyggaste av dem är nog min Gaussman.

Tyvärr har batteriet tagit slut. Klockan ser fräckare ut när batteriet funkar. Bl a så är alla displayer igång.

~Paul~

Jag är inte förtjust i plast som sagt och jag gillar inte den sortens klockor. För mycket bröte för min smak. Drömklockan är en Rolex Explorer. Andra favvisar är Rolex Airking, den gamla Seadweller Omega Speedmaster, Sinn 6000 och U1. Sjöö Sandström gör också en del snygga.

@Niklaz
Jo jag kom på att en klocka är ett bra verktyg också, och använder mitt armbandsur för att exponera fotografier t ex. Jag föredrar absolut estetiken hos verktygsklockor och gillar inte alls "dress-ur". Men jag gillar heller inte när det blir för mycket soldat, typ Luminox.

Bilagor

• B103_Rolex_Explorer_1.jpg
    B103_Rolex_Explorer_1.jpg
    26.4 KB · Visningar: 1,420
  • air king 0 Air King.jpeg
    air king 0 Air King.jpeg
    63.2 KB · Visningar: 1,442
  • rolex2010explorer04.jpeg
    rolex2010explorer04.jpeg
    262 KB · Visningar: 2,136
Alltså behöver och behöver. Visst kan man skippa klockan om man har mobilen med sig. Men hur praktiskt är det? Att hela tiden behöva rota i säcken, fodralet på bältet eller i fickan är enligt min åsikt inte helt optimalt. En snabb blick på armbandsuret är fasen så mycket bekvämare.

Sedan när det gäller det estetiska så är vi ju olika. Jag kan se det fina i en vanlig Casio eller Timex men jag kan också dräggla över en Vacheron Constantin med ett komplicerat urverk.

När det gäller exaktheten så är jag verkligen pedantisk. Det stör helt enkelt mitt ordningssinne om klockan inte går exakt.

Här är min andra Wave-ceptor Casio, modell WVA-430U-1AVER. Det bästa ur två världar ;).

~Paul~

Bilagor

• Min Casio WVA-430U-1AVER.jpg
    Min Casio WVA-430U-1AVER.jpg
    54.4 KB · Visningar: 1,220
Apropå dykarringen

Jag har tvärtom klockan som "verktyg" och inte som smycke. Därför jag valde en stryktålig variant. Använder den hela tiden och använder dykarringen för tidtagning när man är ute och vandrar eller behöver lite grov tidsuppskattning i allmänhet. Efter att nyhetens behag gått över med GPS så ligger den oftast avslagen i ryggsäcken och jag har en touchscreenmobil som man måste slå igång för att se klockan på.

Så ska den vara spärrad åt ena hållet annars är den värdelös för dykning. Dom flesta klockor har en ring som man snurrar hur som helst åt båda hållen. Men nu har man ju dykdator (har jag hört - det är länge sen jag dök) så nu är väl knappast ett dykarur av intresse annat än som extra ballast.;)

still not good enough ;) plast! Måste man ha digibröte så är de här rätt schyssta tycker jag. Seikon är en konceptklocka som inte är släppt en men som verkar intressant. Sen är det en Suunto Elementum Terra.

Bilagor

• Seiko ActiveMatrixEPDwatch Seiko Active Matrix EPD e Ink: The Digital Watch Is Back In Style.jpeg
    Seiko ActiveMatrixEPDwatch Seiko Active Matrix EPD e Ink: The Digital Watch Is Back In Style.jpeg
    61.6 KB · Visningar: 1,294
  • suunto_terra.jpeg
    suunto_terra.jpeg
    88.8 KB · Visningar: 1,388
still not good enough ;) plast! Måste man ha digibröte så är de här rätt schyssta tycker jag. Seikon är en konceptklocka som inte är släppt en men som verkar intressant. Sen är det en Suunto Elementum Terra.
Mycket fina klockor! Om jag inte missminner mig så sitter det samma urverk i Seikon som i min Tissot TwoTimer. Den enda skillnaden är att Seikon också har Wave Ceptor, vilket min Tissot inte har. Visst ja. Min klocka har inte Solar heller.

~Paul~

Första valet är ju inte specificerat om det skall vara Analog visning eller Digital? Det är svårt att rekommendera klocka utan att veta förutsättningarna. Nuförtiden går ju 55kr klockorna bättre än vad min analoga Rolex gjorde. Men tjocka "soldat och sportur" har en gemensamt en stor nackdel de äter vänster manchett inifrån speciellt billigare dykur.
Nästa fråga är väl som det skall vara tidtagare eller dykarring på klockan, eller t o m inbyggd väckarklocka?
Prishänvisningen utesluter ju IWC m fl. Men klockor bör enbart vara en tidvisare och ett verktyg.
Digital kamera, mobiltelefon och GPS till trots.
Roligare med en funkis lättläst klocka än en klump runt armen. IMHO

Men klockor bör enbart vara en tidvisare och ett verktyg. IMHO

Vad menas? Är det den gamla hederliga patriarkala mekanismen att manlig fåfänga och shoppingbegär skall maskeras med verktygs- och funktionsargumentet? Eller menar du att en t ex Rolex Daytona i guld och diamant är osmaklig och vulgär? (jag håller med om att burdusa blingtyngder är dålig smak)

Höjdmätare

Jag gillar klockor med höjdmätare, speciellt vid vandring i fjällen. Har jag synkat på en känd punkt så har man mycket god koll på var man âr om det är någolunda kuperat.

Min vardagsklocka är en T-touch titanium, men jag har även några andra...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Handvärmare bensin eller USB Utrustning allmänt 34
Elmacco Lundhags Fulu park boots eller Vandra 2 mid Utrustning allmänt 6
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg