Lowriders bak?

Lowriders är väl aldrig bra :) Har använt lowriders tidigare fram på cykeln men jag tycker att väskorna kom för nära marken. Cyklar man på dåliga vägar så är det lätt att väskorna slår i stenar och kanter där vägarna är ojämna. Nu använder jag en vanliga pakethållare både fram och bak. Jag tror jag kommer att bygga egna pakethållare från grunden när jag skaffar en ny cykel igen. Det skulle vara bättre med högre pakethållare så att man får upp väskorna från marken när man cyklar på dåliga vägar. Sedan skulle det vara en fördel att ha ett rör som var fäst i bromfästen och gick rakt bak. Pakethållarna skulle då bli stabilare och samtidigt skulle man kunna flytta ner väskorna om man cyklade asfaltvägar.

Varför vill du ha lowriders? Är det för att de är coolt eller bara för att du vill få ned väskorna närmare marken?

/Stellan

Jag gillar känslan av stabilitet särskilt i låga farter uppför backar. När jag hade hög tyngdpunkt och cyklade i england var det svettigt att hålla balansen på de smala backiga vägarna. Nu har jag tillverkat egna lowriders fram anpassade till hojen och till ortlieb-väskor. Efter att ha läst inläggen framstår det som att risken för wobbling är betydligt överdriven, så nu ska jag svetsa till lowriders bak också. Jag har har faktiskt fäst hållarna fram i bromsfästena och det blir jättestabilt! Återkommer med bilder senare.
 
Jag gillar känslan av stabilitet särskilt i låga farter uppför backar. När jag hade hög tyngdpunkt och cyklade i england var det svettigt att hålla balansen på de smala backiga vägarna. Nu har jag tillverkat egna lowriders fram anpassade till hojen och till ortlieb-väskor. Efter att ha läst inläggen framstår det som att risken för wobbling är betydligt överdriven, så nu ska jag svetsa till lowriders bak också. Jag har har faktiskt fäst hållarna fram i bromsfästena och det blir jättestabilt! Återkommer med bilder senare.

Låter kul :) Väntar på bilderna... Jag kommer att bygga egna pakethållare till nästa cykel och det är aldrig fel att få lite nya idéer. Nästa problem blir att låna en metalverkstad,,,

/Stellan
 
egenhändig lowrider

Måste visa upp mina hopsvetsade lowriders, anpassade för ortliebväskor. jag har testat dom en gång bara men då fungerade dom perfekt. Nu ska jag hitta på nån slags motsvarighet på bakhjulen, eftersom wobblingsrisken verkar vara betydligt överdriven
 

Bilagor

  • Bild 001.jpg
    Bild 001.jpg
    45.4 KB · Visningar: 410
  • Bild 003.jpg
    Bild 003.jpg
    46.8 KB · Visningar: 356
Imponerande elegant! Men jag har lite svårt haja att det kan bli stabilt utan båge som håller ihop det och med din smidiga infästningsvariant. Ser inte riktigt vad som håller emot ifall man tar tag längst fram och drar lite i sidled. Fast det kanske inte väskorna gör så mycket?
 
Måste visa upp mina hopsvetsade lowriders, anpassade för ortliebväskor. jag har testat dom en gång bara men då fungerade dom perfekt. Nu ska jag hitta på nån slags motsvarighet på bakhjulen, eftersom wobblingsrisken verkar vara betydligt överdriven

Jag tycker de ser ganska ostabila ut. Hade du inga problem med att de gick i sidled och slog i ekrarna? Jag skulle ha satsat på att bygga en bygel som går över framhjulet och "låser" dina lowriders i sidled. Borde inte vara svårt att bygga och minska risken för wobbling i sidled.

/Stellan
 
Ang "stabilitet"

Vid låg fart på ojämnt underlag eller när man leder cykeln kan man märka av att man har vikten en bit ovanför navcentrumen. Men antagandet att högt placerad vikt skapar instabilitet och "stjäl" kraft är enormt överdrivet då kroppen automatiskt anpassar sina pendelrörelser och man får tillbaks kraften när man tar nästa tramptag då vikten fungerar som mothåll.

Det som däremot är avgörande för att pakethållare och väskor skall hålla, samt för att cykeln inte skall hamna i självsvängning, är att väskor placeras så att vikten hamnar över eller mellan de båda navens centrumaxel. Hamnar vikten framför eller bakom får vikten en hävarmsverkan som det krävs en massa onödigt material i hållarna för att hålla denna kraft i schack. Detta är ofta huvudorsaken till att enklare pakethållare och ramar spricker i fogarna. De "bågar" som är vanliga på lowriders model Blackburn har mycket marginell inverkan på stabiliteten och dåligt centrerad vikt och att de förr eller senare spricker.
 
Senast ändrad:
Imponerande elegant! Men jag har lite svårt haja att det kan bli stabilt utan båge som håller ihop det och med din smidiga infästningsvariant. Ser inte riktigt vad som håller emot ifall man tar tag längst fram och drar lite i sidled. Fast det kanske inte väskorna gör så mycket?

Det kommer väl att visa sej under en längre färd men jag kan lova att det krävs mycket kraft att böja ut dem. Det kan tänkas att om jag kör på något med väskan före, ställningen böjer sej, men det troligaste är nog att väskans fästen går åt pipan före. Anledningen till att bågen finns på blackburn och bor yueh är troligen att den övre infästningen består av tunn aluminiumplåt som inte står emot ensam. Min infästning är 3 mm stålband och är mycket vridstyvt.. Jag ville gärna slippa bågen, dels för den är ful men också för att få lite mindre vikt. Jag var iofs osäker på hur styvt det skulle bli mne redan när jag satt fast första pinnen i bromsfästet kändes det mycket stadigt. Ortliebs väskor är dessutom tillräckligt vridstyva för att inte fladdra in i ekrarna. Jag ska testa vidare, det finns säkert utrymme för förbättringar. Bakhållarna kommer dock att hamna så långt bak att en båge förmodligen blir oundviklig.
 
Jag tycker de ser ganska ostabila ut. Hade du inga problem med att de gick i sidled och slog i ekrarna? Jag skulle ha satsat på att bygga en bygel som går över framhjulet och "låser" dina lowriders i sidled. Borde inte vara svårt att bygga och minska risken för wobbling i sidled.

/Stellan
varken hållare eller väskor hade ens en tendens till att röra sej. Väskorna har en tillräckligt styv innersida så det gick inte ens att trycka in dom mot ekrarna. Men som du säger, om det inte funkar är det lätt att sätta dit en bygel, men än så länge är det inget som talar för att det ska behövas.
 
Vid låg fart på ojämnt underlag eller när man leder cykeln kan man märka av att man har vikten en bit ovanför navcentrumen. Men antagandet att högt placerad vikt skapar instabilitet och "stjäl" kraft är enormt överdrivet då kroppen automatiskt anpassar sina pendelrörelser och man får tillbaks kraften när man tar nästa tramptag då vikten fungerar som mothåll.

Det som däremot är avgörande för att pakethållare och väskor skall hålla, samt för att cykeln inte skall hamna i självsvängning, är att väskor placeras så att vikten hamnar över eller mellan de båda navens centrumaxel. Hamnar vikten framför eller bakom får vikten en hävarmsverkan som det krävs en massa onödigt material i hållarna för att hålla denna kraft i schack. Detta är ofta huvudorsaken till att enklare pakethållare och ramar spricker i fogarna. De "bågar" som är vanliga på lowriders model Blackburn har mycket marginell inverkan på stabiliteten och dåligt centrerad vikt och att de förr eller senare spricker.

Jag har inga illusioner om att det kommer att bli mindre ansträngande att cykla med lowriders, men jag har egen erfarenhet av både låg tyngdpunkt och hög, och jag föredrar definitivt låg. En jobbarkompis som cyklade vättern runt (och satte det gällande inofficiella rekordet på sträckan den gången btw) hade två vattenflaskor fastsatta på sadeln. Han upplevde att den lilla skillnaden gjorde färden klart mera fladdrig och var noga med att göra av med vätskan i dessa flaskor först. Sedan, eftersom jag gör min egen konstruktion, är det enklare att göra lowriders än pakethållare och det går åt mindre material. Så väger det mindre åxå.... :)
 
Lowriders är väl aldrig bra :) Har använt lowriders tidigare fram på cykeln men jag tycker att väskorna kom för nära marken. Cyklar man på dåliga vägar så är det lätt att väskorna slår i stenar och kanter där vägarna är ojämna. Nu använder jag en vanliga pakethållare både fram och bak. Jag tror jag kommer att bygga egna pakethållare från grunden när jag skaffar en ny cykel igen. Det skulle vara bättre med högre pakethållare så att man får upp väskorna från marken när man cyklar på dåliga vägar. Sedan skulle det vara en fördel att ha ett rör som var fäst i bromfästen och gick rakt bak. Pakethållarna skulle då bli stabilare och samtidigt skulle man kunna flytta ner väskorna om man cyklade asfaltvägar.

Varför vill du ha lowriders? Är det för att de är coolt eller bara för att du vill få ned väskorna närmare marken?

/Stellan

Tilläggas skall att jag hade problem med att väskor tog i marken och fastnade i allt möjligt förut, men det var för att jag hade karrimors top-of-the-line väskor som med dagens mått mätt suger!
De var alldeles för breda i botten och med extrafack på utsidan som gjorde att väskan hängde ner och kunde fastna i marken bara man svängde lite kraftigt. Ortliebs väskor är smalare och stadigare i sin konstruktion så jag har inte upplevt det fenomenet sedan dess.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg