• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

lova att INTE klicka på det här inlägget!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jaha, nu när du ändå gjort det så har jag ett matematiskt problem för dig att lösa.
Vad väger en ryggsäck om den väger 50 kg plus hälften av sin egen vikt ?
Martin Fjäderlätt borde kunna detta hmmmm
OBS! Det gäller att kunna tänka abstrakt, vilket få klarar...
Jag själv fick detta problem när jag var 16 år, o svarade fel....
 
Vet också svaret, inte så svårt som det ser ut från början, behöver egentligen inte så mycket matte bakom, men det är nog ingen ryggsäck för Mr Fjäderlätt.
 
Väger den 50 så väger den ju 50.

( och där försvann inlägget bakom den där jävla jeep-reklamen men chansar på att det blev rättstavat och så när jag trycker på skicka)
 
Svara privat om ni inte är säkra eller är säkra på svaret, det här problemet har jag i många år trakasserat omgivningen med, särskilt de där besservissarna, de e roligt o trycka till dom ibland...
 
Frågan kan tolkas på olika sätt.

Men om vi antar att ryggsäcken väger 100 kg så väger den ju 50 kg + hälften av sin vikt.

Sedan kan man tänka sig att det är tomvikt respektive totalvikt som avses i frågan.

Då skulle totalvikten kunna vara t ex 51,5 kg om tomvikten på ryggsäcken är 3 kg.

Thure
 
Men om vi antar att ryggsäcken väger 100 kg så väger den ju 50 kg + hälften av sin vikt.

Sedan kan man tänka sig att det är tomvikt respektive totalvikt som avses i frågan.

Då skulle totalvikten kunna vara t ex 51,5 kg om tomvikten på ryggsäcken är 3 kg.

Thure
Vet att du kan dina saker, men det är roligt hur olika människor med olika bakgrund tacklar problem, Ture, larva dig inte nu, du kan givetvis svaret !

Ingen tomvikt eller nåt sånt, utan hela ryggsäckens vikt avses.
 
Jag tror själv (trots mitt korrekta(!) privata svar) att ryggsäcken är med på en längre vandring.
Första milen väger ryggsäcken: 50+25= 75 kg
Andra milen väger den 75 + 37,5 = 112,5 kg
Tredje milen väger den 112,5 + 56,25 = 168,75 kg

Har nämligen själv haft en sådan ryggsäck ;)

/Peter
 
Jaha, nu när du ändå gjort det så har jag ett matematiskt problem för dig att lösa.
Vad väger en ryggsäck om den väger 50 kg plus hälften av sin egen vikt ?
Martin Fjäderlätt borde kunna detta hmmmm
OBS! Det gäller att kunna tänka abstrakt, vilket få klarar...
Jag själv fick detta problem när jag var 16 år, o svarade fel....

Det finns "många svar" på denna fråga beroende på hur man tolkar frågan - alltså för mig omöjligt att svara på för att jag tolkar den på mitt sätt - en bra och filosofisk fråga.