Lokala föreskrifter om campingförbud?

Det går bra att sätta bommar eller grindar även på en väg med servitut. Markägaren är skyldig att ge nycklar till övriga markägare som har rätt att använda servitutvägen. Han har däremot ingen skyldighet att ge nycklar till de som utför jobb på grannmarkerna utan det räcker med att ge till markägarna.

Jag är markägare och satt upp grindar vid de vägar som går in på min mark men de är inte låsta men jag överväger att göra det eftersom det har hänt att folk dumpar skräp på min mark. Det största som har blivit dumpat är en tvättmaskin och man blir så trött på det
Den här markägaren har inte gett någon nyckel åt någon för "ni får väl ordna nån annan väg om ni ska dit" hette det. Hur nu det skulle gått till är en gåta, antingen spränga bort massor av berg eller bygga en lång bro över en sjö och mosse.

Det där med skräpdumpning är ett jävla oskick men det förekommer här också. Innan bommarna kom upp så hjälptes alla åt att frakta bort det som dumpades men nu skiter vi i det, det är ju inte vår mark. Visst kan man bli lite elak, men inte utan anledning.

Ang ursprungsfrågan vad kommunen får eller inte får...

Kommunen har rätt att som påpekats upphäva allemansrätten. Dock torde det finnas en begränsning över i hur stort område som kommunen har denna rätt. Jag har svårt att se att man tillåts göra det i en hel kommun. Men i begränsade väl avgränsade områden så visst.

Men - hur vet man om kommunen överträtt sina befogenheter?
Ja då lär det krävas lite civil olydnad.
Antingen att någon överklagar ett dylikt förordnande till länsstyrelsen (första instans) och så vidare.
Eller att man går andra vägen och tältar där man inte får.. och sedan blir stämd av någon kommunalt ansvarig. För detta är inte en polisiär fråga som jag ser det, svarare ett fall för kronofogden som i detta fallet har den formella rätten (om jag nu kommer ihåg min kurs i förvaltningsrätt). Och om detta är ett brott, vad är då straffsatsen?

Men den mer juridiskt bevandrade får gärna korrigera mig om jag är helt ute och cyklar.

Med tanke på i vilket forum som frågan kommer upp - dvs på Utsidan där alla vet hur man tältar (sic) och därför inte lämnar spår efter sig mm så lär ingen ens komma på tanken att dra igång en dylik process för en natts tältande. Men det skadar ju inte att visa respekt för markägarens rätt ändå. Det hör till god hyfs och ton.

Och sen givetvis tillämpa BP's regel om de två saker en scout lämnar efter sig:
"-Ett tack och ingenting!"

//Dag

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Iggle Vad menas med campingförbud Allmänt om friluftsliv 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg