Att styrketräning efter konditionsträning bara bryter ner musklerna är inte sant, iallafall inte i den här verkligeheten. Däremot kan det nog vara så att musklerna bryts ner MER än annars, men inte bara. Kör själv kondition (Cykel + rodd) före mina styrkepass och så länge man fyller på med energi, en banan eller något sådant, så funkar det bra. Visst, man bygger upp sin muskelmassa lika fort, men varför göra det på rekordtid? Skillnaden i tid tror jag dessutom är marginell.
Dessutom är det viktigt att man varvar ner och få i sig protein direkt efter styrketräningspasset, eftersom muskelnedbrytningen går fortfare vid styrka än vid uthållighet, plus att kroppens "återhämtningsfunktion" fungerar bätte efter styrka. Fler argument är att det är jävligt tråkigt att konditionsträna efter ett styrkepass (tycker iallafall jag) och att man ganska lätt är stel och allmänt slutkörd efter att ha tagit i. Efter ett konditionspass är man ju som regel aldrig slutkörd, eftersom hela idén är att konditionsträna, vilket inte betyder max, som regel.
Men mycket är också mentalt, vill man köra styrka före, så gör det. kondition hellre? ja men visst. Man måste anpassa sig efter sin egna stil. Alla människor tränar olika. Ett tips är dock att investera i proteindryck. Finns billiga att köpa, och dom ger verkligen valuta för pengarna. ordentligt med vitamin/minarelintag gör också susen.
Som många har påpekat, om man ska förbränna fett bör man göra tvärtom, alltså styrka först.
en sak till, att styrketräna benmuskler sama dag som kan kör uthållighet ben är inte någon höjdare