Det fördelaktiga priset hjälper väl föga om jag inte använder objektivet. Det är just för att kunna ha ett flexibelt "all-roundobjektiv" som jag vill he ett med hyffsat zoom omfång.
Däremot får nog nån gärna förklara det där med omräkningsfaktor. Om jag på min Eos 400 monterar standard kitobjektiv märkt 18-55, är inte detta brännvidden jag då får...?
Svårt det här...
/M
Objektivets brännvidd är 18-55mm. MEN på grund av att en 400D har en mindre sensor än traditionell småbild (24x36mm) så påverkas bildvinkeln så att den motsvarar en 28-88 mm på en traditionell analog kamera eller en kamera med småbildssensor (5D t ex). Egentligen är det ingen ny sak utan det är samma om man jämför t ex vanlig småbild mot mellanformat.
Så. I praktiken ger inte en 18-55 så mycket vidvinkel på en 400D som den skulle kunna göra på en 5D (om det hade passat).
Om jag hade varit i din situation så hade jag velat ha en motsvarighet till 24-70/2,8L, alltså en ljusstark, skarp normalzoom och då hade valet fallit på EF-S 17-55/2,8 IS. Alternativt en 24-70 men då får man inte så mycket vidvinkel på en 400D men fördelen att det går att använda på fullformatskameror.