Hallå där!
Om du ska till Japan och du kan köpa grejor till ett bättre pris så rekomenderar jag dig att köpa en glugg med beteckningen L på. Detta gör att att du kan sätta på en konverter 1,4 eller 2x vilket gör din utr mer flexibilitet, om du satsar på en fast ljusstark glugg med L beteckningen så har du kanon grejer för framtiden.
Vilken du ska välja är upp till dig och ditt fotoskapande med det är så här att alla zoom gluggar är sämre än fasta gluggar även om det ger ett större omfång men kvaliten blir aldrig samma som en fast glugg.
Kolla av med olika affärer innan du åker så att du har lite mer koll.
Mvh Eleutehera
Hallå där själv...
"Beteckningen L" har jag sett tidigare men inte riktigt fattat skillanden, är detta nån form av märkning för högre kvalitet?
Jag är fullt medveten om att det ska vara bättre med "fast glugg" men samtidigt så måste jag bestämt hävda att ett all-round objektiv som sitter monterat på min kamera tar betydligt bättre bilder än ett värstingobjektiv som ligger i fotoväskan eller hemma...
Jag tror att för mina behov i dagsläget är ett zoomobjektiv att föredra, frågan är bara vilket?
(Försökte prata med Japanfoto i Gbg men fick en expedit som inte lyckades förklara nånting för mej..)
/M