• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Livbojens anseende har SJUNKIT i värde...

KISS brist igen

"Vi ser över leverad utrustning" sa rederirepresentanten. Att väga och okulärbesiktiga har alltså ersatts med att gå förbi, titta den hänger där och pricka av......inte häpnadsväckande utan vad som sker när revisionen är dålig eller t o m obefintlig.
För flera år sen kom det räknenissar till den stora sågfabriken, de hade på skolor lärt sig hur man strömlinjeformar företag.....inne i en dragig bod satt en gammal gubbe som med handslägga slog på nytillverkade stora kommersiella sågklingor, lokalen hade jordgolv och dörren glipa, det var på vintern och besökande räknenissar frös, hade svårt att se i halvmörkret, men en av av dem upptäckte jordgolv i lokalen.
Gubben pensionerades och verksamheten upphörde. Här sparades pengar för företaget.
Efter tre dagar kom ett telegram om att en levererad sågklinga hade spruckit och flugit genom sågboden och ut i naturen......
Ingenjörer och verkare sammankallades, varför, det här hade ju inte skett på år och dar! Under tiden mötet fortgår inkommer fler telegram och fax med liknade innehåll som det första.
Vad hade hänt, jo vid all tillverkning av tunna stålprodukter så uppstår spänningar och små ojämnheter i stycket.
Gubben hade varit finriktare och det handlar om erfarenhet och kunnande. Verkarna fick gubben hämtad och kontrollera utgående varor och där blev många underkända.....Räknenissarna fick vackert återanställa grubben och skaffa honom en lärling. Sannorlikt fick han en bättre lokal oxså.
Men goodwillen företaget hade förlorat var borta........
 
"Vi ser över leverad utrustning" sa rederirepresentanten. Att väga och okulärbesiktiga har alltså ersatts med att gå förbi, titta den hänger där och pricka av......inte häpnadsväckande utan vad som sker när revisionen är dålig eller t o m obefintlig.
För flera år sen kom det räknenissar till den stora sågfabriken, de hade på skolor lärt sig hur man strömlinjeformar företag.....inne i en dragig bod satt en gammal gubbe som med handslägga slog på nytillverkade stora kommersiella sågklingor, lokalen hade jordgolv och dörren glipa, det var på vintern och besökande räknenissar frös, hade svårt att se i halvmörkret, men en av av dem upptäckte jordgolv i lokalen.
Gubben pensionerades och verksamheten upphörde. Här sparades pengar för företaget.
Efter tre dagar kom ett telegram om att en levererad sågklinga hade spruckit och flugit genom sågboden och ut i naturen......
Ingenjörer och verkare sammankallades, varför, det här hade ju inte skett på år och dar! Under tiden mötet fortgår inkommer fler telegram och fax med liknade innehåll som det första.
Vad hade hänt, jo vid all tillverkning av tunna stålprodukter så uppstår spänningar och små ojämnheter i stycket.
Gubben hade varit finriktare och det handlar om erfarenhet och kunnande. Verkarna fick gubben hämtad och kontrollera utgående varor och där blev många underkända.....Räknenissarna fick vackert återanställa grubben och skaffa honom en lärling. Sannorlikt fick han en bättre lokal oxså.
Men goodwillen företaget hade förlorat var borta........

Känner igen det...

Jobbade som truckförare en tid, vi hade av företagets underhållsavdelning diverse truckhjälpmedel, såsom en lång bom som man kunde fördela /knuffa skrotet i containerna jämt så att allt inte hamnade på ett ställe, annars blev det ju många tömningar av containern, olönsamt, en tung vikt som vi pressade ihop skräpcontainern, wellpappcontainern, med så att det rymdes mer, lyfthjälpmedel till maskinerna som ständigt skulle flyttas runt varje år på verkstadsgolvet...osv.
En dag kom det ut på gården en massa högre chefer i vita rockar beväpnade med röda stora klisterlappar som de märkte dessa trucktillbehör med, de diskuterade med varandra, kliade sig i huvet, och kom fram till att den o den prylen kan vi skrota, det verkar vara några konstiga järn-manicker, fula var dom också, så klistrade de fast lapparna på dem, och jag fick order om att slänga dem ijärnskrotcontainern innan det blev revision på företaget, vi kan ju inte ha en massa skit ligga o skräpa överallt sa chefen, vi har diskuterat igenom ordentligt jag och flera chefer detta, jaha sa jag, då gör jag det då, med färskt minne av att man ska inte ifrågasätta en chefs order...jag hade bla framfört att det kan vara bra att prata med dem som jobbar med grejorna först att få chansen att uttala sig inom vissa saker innan beslut tas, men icke, "en chef är inte en chef bara för skojs skull, den vet givetvis mer än en arbetare, så det var inte ett "nödvändigt förfarande" sa min chef spydigt...

Sagt o gjort, i med "skräpet" i containern, dagarna gick, sedan kom chefen sprinagande genomsvett efter att fått på skallen av ekonomichefen, och frågade varför våra tömmningskostnader ökat så dramatiskt, vi hade ca 30 containers, varför containerna blir fulla så fort, och varför jag inte kan flytta maskinerna med trucken längre utan vi måste kontakta företaget Allyft med truck o personal utifrån till stora kostnader...

Jag förklarade det hela, det skulle jag inte gjort...jag höll på att få sparken...jag skulle gått ner på knä o bönat o bett om att det inte skulle kastas de här rödlappade grejorna, de sparade ju pengar, och hade använts länge, så jag fick skäll som vanligt...för att jag inte samarbetade, tog inte rätt initiativ o allt annat möjligt...på den tiden var jag väldigt luttrad av alla "påhitt" från företagsledningen så jag visste givetvis hur det skulle gå...

Det här var länge sedan, men jag känner på mig att som med sågklingorna att historien upprepar sig om och om igen för alltid....

Sveriges rättssäkerhet och annat viktigt sköts ju numera
av" Agenda", "Uppdrag granskning" etc, i livbojshändelsen var det visst en Matros som upptäckte att livbojen inte fungerade, de kanske skulle anställa mer personal på "Agenda" o "Uppdrag granskning så att vi känner oss tryggare ?, det verkar finnas mycket att göra...;)
 
Jobbar vi på samma ställe?
Det låter precis som mina chefer.......

tror att det av mig beskrivna känns igen av många som befunnits sig i arbetslivet,

För att återkomma till tråden så var jag med om en livbåtsdrillning i Mariehamn på 70 talet, flera av livbåtarna gick inte att få loss, rost och en massa lager vit färg förhindrade detta..samma fartyg går fortfarande från Fjollträsk i trafik till Åland, ofta med pensionärer för att det är så billigt,....men numera kan man ju lugnt lita på att det inte är så längre med fartygens livbåtar, det där var ju på 70-talet....(?)