Litet multiverktyg

Varför inte köpa denna tång och sedan fästa med hjälp av karbinhaken (eller en splitring) en separat konservburköppnare?

Den mest klassiska är amerikanska "P38", samt den svenska varianten "M7481-021000 Konservbrytare Mini":

Bra ide. Vad väger en sån där liten öppnare?

Någon undrar kanske varför jag inte efterfrågar ett multiverktyg med kniv men jag tycker att dom blir lite svårjobbade när man ska filea/rensa en fisk. Till det har jag en Fällkniven U2. Inte bästa filekniven men en underbar liten lätt kniv med bra och hållbar skärpa.
 
Micran är min EDC!
Köpte en annan Leatherman och då följde den med på köpet. Länge fick den ligga då jag tyckte att det var en "leksak". Men av någon anledning fick den följa med en gång till jobbet (IT-tekniker), efter den dagen så hänger den alltid med på nyckelknippan. Klippa buntband, kabel, skruvmejslar (även special för stjärnskruv!), kniv, pincett för tappade skruvar osv. Viktigaste instrumentet öl-öppnare för AW...
 
Rånöjd med denna Gerber Dime:
http://www.gerbergear.se/Outdoor/Tools/Dime-Green_31-001132

Följde med på fjällvandringen som komplement till den större kniven i bältet. Följde faktiskt med överallt annars sen också. Dock var den så liten så jag lyckades slarva bort den! Endast 62 gram.
Kanske i minsta laget? Jag har fått nån krok modell större genom fingret vid gäddfiske och skulle inte lita på att denna kan knipsa en 2/0. Men i fjällen kör man ju oftast på mindre grejer. Samma sak gäller ju för tången när du ska kroka av firren.

Edit: Såg nu senare att den saknar konservöppnare. Har uppenbarligen inte haft nån användning för det.
 
Senast ändrad:
Micran är min EDC!
Köpte en annan Leatherman och då följde den med på köpet. Länge fick den ligga då jag tyckte att det var en "leksak". Men av någon anledning fick den följa med en gång till jobbet (IT-tekniker), efter den dagen så hänger den alltid med på nyckelknippan. Klippa buntband, kabel, skruvmejslar (även special för stjärnskruv!), kniv, pincett för tappade skruvar osv. Viktigaste instrumentet öl-öppnare för AW...

Kan tänka mej att en sådan där alltid är bra att ha i fickan. Ofta behöver man ju just en sax. Fast vid fisket prioriterar jag en tång.
 
Fast inte är det en precisionstång så som Biltema kallar den, det är en böjd peang. I detta fall räfflad i käftarna, inte slät, som också finns. Fast oavsett namnet säkert bättre på att ta loss krokar ur både fisk och folk än någon tång.

Jag är inte så säker på det. Har aldrig behövt göra det och hoppas jag slipper men jag vet några som har berättat om krokar som gått in eller igenom och att dom klippt av kroken och fört igenom den rätt väg för att slippa dra sönder ännu mer med hullingen. Då krävs en avbitare.
 
Rånöjd med denna Gerber Dime:
http://www.gerbergear.se/Outdoor/Tools/Dime-Green_31-001132

Följde med på fjällvandringen som komplement till den större kniven i bältet. Följde faktiskt med överallt annars sen också. Dock var den så liten så jag lyckades slarva bort den! Endast 62 gram.
Kanske i minsta laget? Jag har fått nån krok modell större genom fingret vid gäddfiske och skulle inte lita på att denna kan knipsa en 2/0. Men i fjällen kör man ju oftast på mindre grejer. Samma sak gäller ju för tången när du ska kroka av firren.

Edit: Såg nu senare att den saknar konservöppnare. Har uppenbarligen inte haft nån användning för det.

En kandidat jag ska titta mer på. Ska man vara helt säker på att kunna knipsa en grov krok så krävs nog en knipex. Att knipsa en krok får väll anses som en nödsituation och om tången tar stryk får väll vara hänt. Man tycker att dom borde klara en mindre krok med lite nötande.
Konservöppnare verkar saknas på alla lätta tänger så det får nog bli en lös sådan.
 
Leatherman juice S2 har allt du efterfrågar :)
Avbitare, tång, sax, konservöppnare.
http://www.outnorth.se/leatherman/juice-s2-orange.php


Jag har en själv till precis samma ändamål, fungerar mycket bra.

+1 på denna.
Lättast? Absolut inte, men står du med en krok genom illa vald kroppsdel vill du garanterat inte behöva "tugga" dig genom kroken med avbitaren.
Tången på miniverktyg blir ofta kort när en fisk svalt betet ordentligt också, här tjänar man några värdefulla centimetrar med Juicen.

Ibland har jag bara med en Squirt PS4 på tur, men inte när det ska fiskas. Den saknar fö konservöppnaren, men är annars bra.
 
Aldrig haft krok genom egen kropp men hjälpt hund som fått 2 av tre krokar på trekrok genom läppen. Nummer ett knipsade vi av med letherman men det tog en faslig tid i ett stressat hundliv så nummer 2 tog vi mara tången och nöp ihop hullingen, mycket lättare faktiskt i just det fallet.

Bosse
 

Liknande trådar