Liten, lätt och billig gasbrännare

Halaj!

OK. Jag tyckte lite att det var ett nördigt sätt att uttrycka det, men det var visst jag som var nörden :)

//T
Haha, det var du som skrev det, (men jag är benägen att hålla med, det var nog du som var lite nördig i detta sammanhang, vilket också avslöjar lite grand om dig själv och kanske framförallt, ditt/dina intressen eller profession) ;-).

Bra i alla fall att du fick klarhet i betydelsen av =0, så nu vet du till nästa gång du stöter på den (grafiska) återgivningen av en chockad eller kanske snarare, överraskad smiley.
 
Testade minibrännaren när jag var uppe i Funäs på sportlovet. Vindstilla, minus 10, och kraftigt snöfall.

Det tog väl i ärlighetens namn någon eller några minuter längre tid att koka upp vatten än med trangia-köket, men är ändå imponerad. Som nödbrännare är den en perfekt lösning.

/lasse
 
Funktion viktigast

Testade minibrännaren när jag var uppe i Funäs på sportlovet. Vindstilla, minus 10, och kraftigt snöfall.

Det tog väl i ärlighetens namn någon eller några minuter längre tid att koka upp vatten än med trangia-köket, men är ändå imponerad. Som nödbrännare är den en perfekt lösning.

/lasse

Ska köpa ett lätt gaskök för fjällvandring i sommar. Viktigast är att köket alltid funkar, är lätt att använda. Det ska vara lätt att tända även om det är busväder, och kastrullen ska inte trilla av när den är på hållaren.

Vindskydd ska jag ha. På mitt vanliga Trangiakök är det självklart med vindskydd, så det blir ett sådant på gasköket också.

Har tänkt att ha gasol och brännare i kastrullen. Vindskyddet ska funka, köpt eller hemmagjort. Gasoltuben får bli den modellen som är lite större, så kastrullen ska ha den diametern också.

Botaniserar under vintern och våren...inköp av olika slag påbörjas redan nu i januari. Har börjat med Sarekkartan. Mina tidigare Sarekvandringar har varit helt underbara, ska bli en solovandring i Sarek i år...10 dagar får det bli. Har varit i Sarek 10 dagar tidigare, så jag vet vad som krävs av utrustning i fråga, samt mental inställning inte minst.
 
Testade minibrännaren när jag var uppe i Funäs på sportlovet. Vindstilla, minus 10, och kraftigt snöfall.

Det tog väl i ärlighetens namn någon eller några minuter längre tid att koka upp vatten än med trangia-köket, men är ändå imponerad. Som nödbrännare är den en perfekt lösning.

/lasse

sån där har jag haft ett par år nu. har den som brännare på mina fjällvandringar. senast i sarek. funkar perfekt. om den pajar i fält kör jag minimalistiskt vedkök på 10gr som reserv.
 
Off topic med flit

Det finns fördelar med ett slang-kök som Optimus Vega tex.
http://www.backpackgeartest.org/rev...imus Vega stove/Test Report by Brian Hartman/
Eller ett toppmonterat som är vindtåligare som tex Soto WindMaster.
https://adventuresinstoving.blogspot.se/2016/11/the-soto-windmaster-worlds-lightest-gas.html
Fast dom är ju inte billigast.
Det är klart, har man redan den billigaste bilen, den billigaste mobilen och den billigaste TVn, så kan man komplettera med det billigaste gasköket. :)
/John
 
Ett förslag

Ska köpa ett lätt gaskök för fjällvandring i sommar. Viktigast är att köket alltid funkar, är lätt att använda. Det ska vara lätt att tända även om det är busväder, och kastrullen ska inte trilla av när den är på hållaren.

Vindskydd ska jag ha. På mitt vanliga Trangiakök är det självklart med vindskydd, så det blir ett sådant på gasköket också.

Har tänkt att ha gasol och brännare i kastrullen. Vindskyddet ska funka, köpt eller hemmagjort. Gasoltuben får bli den modellen som är lite större, så kastrullen ska ha den diametern också.

Botaniserar under vintern och våren...inköp av olika slag påbörjas redan nu i januari. Har börjat med Sarekkartan. Mina tidigare Sarekvandringar har varit helt underbara, ska bli en solovandring i Sarek i år...10 dagar får det bli. Har varit i Sarek 10 dagar tidigare, så jag vet vad som krävs av utrustning i fråga, samt mental inställning inte minst.

Kastrull: Primus TiTech 1.0 http://www.primus.se/titech-pot-1-l

Vindskydd: Optimus Clip-on https://www.optimusstoves.com/en/de/93-8018907-optimus-clip-on-windshield

Brännare: Fire-Maple FMS116T http://www.fire-maple.com/en/productsinfo.aspx?pid=9

Stöd: Optimus Canister stand https://www.optimusstoves.com/en/de/82-8018910-optimus-canister-stand

Inte lättast eller billigast men stabilt.

//B
 
Favoriter

Optimus Vega är den bästa brännaren jag testat. Stabil, lätt, effektiv. Prisvärd.

Av dom lätta slangköken är den en favorit. Om det finns utrymme för lite mer vikt, tycker jag mycket om Primus Easy Fuel. Samma brännare som Trangia GB74 i en stabil benställning, Lite bättre vindskyddad, Lite stabilare sjudning. Tyngden gör hela hanteringen lättare. Men har man mycket packning att bära, är Vega ett utmärkt val.

/John
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fuchs Liten vindsäker oljelampa Kök och brännare 6
Liten test av ETAPacklite och Optimus Crux Kök och brännare 7
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
carpe.diem Ikeas termos / thermos - en liten varning Kök och brännare 6
Svenjohansson Liten bensinflaska Kök och brännare 18
brigas liten kaffepanna Kök och brännare 1
LeadHead Liten (30 cl) säkerhetsflaska? Kök och brännare 3
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
vandrafjäll Lätt Muurikka för vandring Kök och brännare 5
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
tsd lätt kök Kök och brännare 55
Nitsson Lätt kök för 4 årstider? Kök och brännare 8
Morgan Titanbrännare ??Lätt kök. Kök och brännare 22
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
Schneeberger Lätt kök på längre tur? Kök och brännare 4
Ulan65 Billig gasol Kök och brännare 1
Göran_ Lågviktsbrännare - billig? Kök och brännare 30
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
tabula Billig gasolbrännare? Kök och brännare 18
jamo Om du vill ha en billig toppgasbrännare Kök och brännare 1
chinerunner Billig stekhäll! Kök och brännare 5
mathias Länge leve Biltema (Billig gas) Kök och brännare 16
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
haskell Någorlunda billig och _lätt_ visp sökes Kök och brännare 7
x-treme Stormkök a la billig modell. Kök och brännare 10

Liknande trådar