Kardborren på skaftet isar mycket riktigt igen efter ett tag om man oppnar och stänger den, det är en nackdel med detta material, men jag vet ingen annaa lösning som går att hantera på ett smidigt sätt, första handen går det väl ann med försvarets nya lösning men när man tar på sig andra tumvanten vid -30 och man har arbetshandskar-foder-skalhadske är man inte så kolorysansvärt fingerfärdig kan jag medela.
Under min värnplikt på 15 månader såg jag inte en enda användare av nya handsken som kom ner i ens halva påtagningstiden som jag hade med mina kragvantar.
Men hela konstruktionen bygger egentligen på att du anpassar kardborren EN gång sen sitter den där, du ändrar inte utan drar bara handsken av och på. Den enda gång man egentligen kan behöva tighta till extra är om man ska gräva snöbivack eller liknande.
Beroende på om man ska använda dem på kalfjället eller inte så är behovet av fångstremmen olika stort så den kan med fördel sys fast på handryggen för att vara ur vägen..eller så köper man fler än ett par och har olika för skogslandet och fjället, de kommer inte finnas tillgängliga hur länge som helst, och motsvarande civila vantar kan man få ge det det tiodubbla för!
Skönt dessutom att kunna låna ut ett par till sämre rustade kamrater vid behov utan att fundera två gånger över när och hur man ska få tillbaka dem...det löser sig och gör det det inte så är det inget att gråta blod över.
Jag har 4 par tror jag men kommer nog köpa upp mig på 4 till när jag få chans...hur är det man säger; "Den förberedde överlever!"
Storlekarna är anpassade för att man ska ha en stickad fingervante eller arbetshandske under dem så de flesta normala kan klara sig bra med storlek blå (näst minsta), men det kan vara skönt att ha minst ett par riktigt rymliga förnär det blir-35 och kallare...eller det bara blåser på lite extra.
Jag har ett par som jag testat vaxa tygdelen på (itabs tp-x vax, skitbra vax!) och det blir ännu bättre, inte priomärt för att det blir tätare vid töväder utan för den markanta bonus i styvhet som man får i kragen, det är denna styvhet som gör dem så lätta att ta av och på och så mör att de skyddar så väl mot väder och vind. Helt klart värt att lägga tid på om man har en snutt vax hemma!
Jag vet en del som har sytt fast foderdlen vid skaftet på insidan underarmen för att underlätta påtagning men det försvårar ju torkning...återigen kanske trevligt för de man har att bruka på hemmaplan men mindre lämpligt på de för kalfjället...gungor och karuseller.
De två andra varianter som omtalats är:
1. Den i helläder. Kännetecknas av att den är svår att slita ut men klumpigare och med dåligt handledskydd för snö, nästan ingen längd alls.
2. Den med "moderniserad" krage, kragen är ca halva längden och är i M90-tyg med gummistropps-dragsko i slutet, skyddar bra när de väl är på plats men en pina att ta på sig!!!