Den med grön tygkrage är väl den vante som haft kortast tjänstetid i försvaret? Den introducerades väl med 90 systemet, men när jag ryckte in 2001 så hade vi den modernare varianten där handsken var gjord i skinn men kragen i m90 nylon/bomull. Jag upplevde den nyare vanten som smidigare att ta på sig och bättre överlag.
Då är du nog den första som jag träffat på som tycker så.
De ända gånger den har gått att få snabbt på handen är de gånger man inte brytt sig om att snötäta, någonting som ofta betalade sig på surt sätt!
Men om du har någon teknik som vi inte känner till får du gärna dela med dig av den? Det är ju en ganska vanlig lösning som den nya vanten har så många kan nog ha nytta av den.
Den snabbaste varianten som jag sett hittills är den där man har den korta m90-kragen ut-och-in så att man sedan bara kan "skala" på den, funkade väl ok om man bortser från att man behövde förbereda handsken för påtagning.
De enda gånger då man kunde få det att funka något sånär är i bra väder (ingen snö-yra så man inte behöver vara så någa med att täta) och när det inte var så kallt (över -20) så att man inte hade så mycket under jackan (en bylsig och välfylld jacka nere vid handleden gör den modärna varianten till en veritabel pina).
Kortfattat kan man säga att den moderna kan fungera ok om man har bra väder...dvs när det är som minst viktigt att det fungerar problemfritt.
Anledningen till att den byttes ut var att den inte var "häftig" nog tror jag.
Sen kom de med en ny variant på innerhandske också, en varmare variant som var som en lovikkavante snarare...det var halknas tyckte jag, det blev för varmt och för trångt. Man hade gjort en rymlig, lätt isolerad vante som kunde extraisoleras till en oflexibel tokvarmvante som inte tillät fingervante under.
Skitdumt, för när det är så djävla kallt så vill man inte ha naken hud när man tar av sig tumvanten och när det är mindare vill man inte ha en tokvarm vante.
FMV har gjort mycket fint under åren men en del saker har fallit offer för fåfängan, denna tumvante är ett klassiskt exempel.