Listor

I wear about the same set (in terms of weight) of clothes in summer, but in nothern Finland (as well as Sweden and Norway, latitude >65) it is simply too risky to be in the wild without warm extra clothes. I carry also second pairs of socks.

nuuska; sa:
I wear about the same set (in terms of weight) of clothes in summer, but in nothern Finland (as well as Sweden and Norway, latitude >65) it is simply too risky to be in the wild without warm extra clothes. I carry also second pairs of socks.

I have three pairs of socks, two thin and one thick. The clothes I specify I have had down to -8 degrees and contains 4 layers as maximum (base layer x 2, microfleece and thin rainjacket/windjacket) and of course fleece-hat ;)

// Jocke

Sure, but if it rains day after day at 0 C with 10 m/s wind, you will get problems if you are willing to move.

Här är min preliminära lista för Sarekvandring i september (2 pers). Tillkommer gör sjukvård, hygien, orientering som jag inte har vägt in än.

Tält Hilleberg Nallo 3GT 1/2 1400g
Sovsäck Marmot Hydrogen 647g
Påse till sovsäck 38g
Liggunderlag Ridgerest 310g
2395g

Ryggsäck Granite Gear Nimbus Ozone 1390g
Sopsäck 50g
1440g

MSR PR 1/2 43g
Kokkärl Primus 220g
Vikkåsa
Sked 15g
Vattenflaska 50g
328g

Kläder på mig
Mammut Champ Pants 670g
Innerstrumpa Thorlo 65g
Ytterstrumpa Smartwool 90g
Capilenetröja 140g
Vindskjorta Marmot ION 150g
Tights 130g
Damasker MHW 198g
Kängor Bestard Terranova 1600g
Keps 70g
3113g

I ryggsäcken
Skaljacka Marmot 350g
Skalbyxa Marmot 220g
Underställströja ull 220g
Underställsbyxa ull 200g
Dunjacka Patagonia 700g
Mössa Kona 38g
Handskar MP Sec 98g
Kortkalsong Icebreaker 98g
Innerstrumpa Thorlo 65g
1989g

Kamerahus EOS 5D 810g
Objektiv 24-70/2,8L 950g
Objektiv 135/2,0L 750g
Stativ Manfrotto 1400g
Tillbehör 250g
4160g

Totalvikt: 13425g
Vikt exkl kamera: 9265g
Vikt på ryggsäcken exkl kamera och kläder på mig: 6152g
Vikt ryggsäck exkl kläder på mig: 10312g

Med 9-10kg mat, gas och de smågrejer jag inte räknat in kommer ryggsäcken således väga strax över 20kg vilket känns helt OK för mig eftersom denna packning inte tummar på någon komfort. En del små finslipningar kommer jag sannolikt att göra men inget som rubbar storleksordningen nämvärt.

Jag skulle förvisso kunna banta bort en del kläder men vill ha ett rejält förstärkningsplagg att ta till under lång väntan på fototillfällen t ex. Byxorna är kanske också lite tunga för en lättpackare men är mina absoluta favvisar som jag inte så lätt överger.. :)

Joakim Ambrosson; sa:
Lite avis på din Nimbus Ozone som hamnar så nära angivet. Min Vapor Väger 1038 gram istället för 909 ;)

// Jocke

Ja jäklar.. ;)

Fast jag har i ärlighetens namn inte haft möjlighet att väga den än men i procent så avviker den knappast så mycket. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leffe357 Program för utrustningslistor Lättpackning 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg