Limma eller stifta

Håller som bäst på med mitt första bygge. En kanadensare.

Men planerar nu för nästa bygge vilket jag tänker åta mig en kajak.

Men som rubriken lyder limma eller stifta ribborna? Upplevde nu under kanadensar bygget att skrapa och slipa epoxyn var mer jobb än jag förväntat mig. Vad säger ni andra byggare om att istället limma ribba för ribba? Är tidsvinsten såpass markant?
 
Ribborna ska alltid limmas ihop. Själv har jag använt vitt utelim till det. När man tryckt ner listen i den andre listens skåra rinner det lim. Torka alltid bort så mycket det går innan det torkar. Sparar mycket jobb.

Om du menar att limma listerna till mallarna, gjorde jag ett litet försök för att använda smältlim. Krångligare, tar mer tid och bygger på, vilket innebär en annan form med några mm. Övergav det redan efter ett par lister. Bara att acceptera de små hålen. Fyll dem med pastiskt trä, så blir de nästan osynliga.
 
Den vedertagna metoden är ju att stifta ribborna mot spanten och mot varandra, för att sedan stryka på epoxi för att limma ihop ribborna: .http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=36207 Vid mitt senaste bygge gjorde jag så med skrovet men för däcket använde jag trälim för att limma ribborna mot varandra: http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=37030&set= Skippade alltså epoxin, då jag tycker att det är ett ganska trist och obehagligt jobb att slipa ner den råa, epoxitäckta träytan.

Vid ett tidigare bygge limmade jag också ribborna mot varandra med trälim, den gången färgade jag limmet gult med färgpulver för att inte gliporna skulle bli lika tydliga.

Vid nästa bygge kommer jag antingen att ha målat skrov, och stifta, eller ha ett omålat skrov och försöka bygga utan att stifta alls, eller i alla fall så lite som möjligt. Detta av estetiska skäl, det kommer säkert att ta mer tid.
 
Håller med Peter, stifta/klamra skrovet och limma däcket så det blir snyggt. Använder du inte profilfrästa ribbor så får du precisionshyvla en efter en. Det tar tid men blir fint.
http://www.laughingloon.com/ har en hiskligt ful hemsida och inga modeller som tilltalar mig, men en avdelning med tips som är bra, bl a om att "hyvla in" ribbor och fästa dom med smältllim medan vitlimmet torkar. Jag tyckte det funkade bra.
Men originalfrågan, vilket som är snabbast i slutändan vete tusan. Båda metoderna tar väl tid i olika faser... kanske snabbast ändå att klamra skrovet slarvigt och fylla i skarvarna, köra på med bandslip, sickel och långbräda och sen måla. Ska du ha färg på däcket kan du göra likadant där, ska du ha träfärgat så limma och tejpa/smältlimma.
 
Är inne på mitt andra bygge. Har häftat ribborna på båda. Upplever inte att det är särskilt besvärligt att slipa bort epoxin med bandslip och 40-60 papper. Låt bara härda ut ordentligt innan, minst en vecka. Sedan vidtar jobbet med långbrädan.
Det är väl en smaksak om man tycker klammerhålen är för fula
 
När man började med klammlöst använde man smältlim för att fästa ribborna mot mallarna. Men smältlimmer är kletigt och kan missfärga trät. Nuförtiden använder man någon typ av tvingar ofta kombinerat med tejp eller remmar. Nuförtiden använder man snabbtorkande trälimmer för att limma ihop listerna detta gör att man kan limma ett antal lister på en kväll

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=5390

När skrovet är listat slipar man nogrant trät så att det blir jämt och fint kolla också att skrovet är helt tät så att inte epoxi rinner genom skrovet så att det blir rinningar på insidan.

att slipa för mycket är ett slöseri. Proffsen slipar förvånansvärt lite

Är man intresserad av att bygga sin egen träkajak rekomenderas Nick sida det som inte står där är inte värt att veta

http://www.guillemot-kayaks.com/guillemot/

Hans Friedel
 
Tack för svaren,

Började läsa om stripbyggnad av misstag men blev fort intresserad. Kanadensarbygget som pågår nu är ett sätt att känna på tekniken och hantverket samt få en paddlingsbar kanadensare förstås. Men under detta arbetet har ju ytterligare intresse vuxit och framförallt då det estetiska. Många ideer och många situationer där man tänker hur och vad man ska förbättra till nästa bygge.

Men planerar att bygga en kajak under vintern, så egentligen spelar ju tiden mindre roll. Det var bara så att jag upplevde epoxi slipningingen och framförallt borttagningen av stiften som tidskrävande och tråkig. Inpassningen av ribbor var roligare.Tänkte dock inte på att om jag ska limma bör man ju hyvla till passformen. Men bra att tänka på.

har läst det mesta som Nick skriver och mycket annat och man blir ju inspirerad av allt man läser och fort flyger tankarna vidare mot nya projekt.
 
Tack för svaren,

Började läsa om stripbyggnad av misstag men blev fort intresserad. Kanadensarbygget som pågår nu är ett sätt att känna på tekniken och hantverket samt få en paddlingsbar kanadensare förstås. Men under detta arbetet har ju ytterligare intresse vuxit och framförallt då det estetiska. Många ideer och många situationer där man tänker hur och vad man ska förbättra till nästa bygge.

Men planerar att bygga en kajak under vintern, så egentligen spelar ju tiden mindre roll. Det var bara så att jag upplevde epoxi slipningingen och framförallt borttagningen av stiften som tidskrävande och tråkig. Inpassningen av ribbor var roligare.Tänkte dock inte på att om jag ska limma bör man ju hyvla till passformen. Men bra att tänka på.

har läst det mesta som Nick skriver och mycket annat och man blir ju inspirerad av allt man läser och fort flyger tankarna vidare mot nya projekt.

Oftast anväder man bed and cove lister för skrovet medans däcket hyvlas på plats. oftast är däcket mer artistiskt och antalet ribbor är också betydligt mindre än för skrovet. Så man kan lägga mer energi på däcket. Kombinationerna är i princip oändliga
 
Tack för svaren,

...Tänkte dock inte på att om jag ska limma bör man ju hyvla till passformen. Men bra att tänka på.

...

På mitt kanadensarbygge för 13 år sedan hyvelpassade jag varje list. Ett ganska slitsamt arbete som vida överstiger bortplockande av klammer. På kajaken för tre år sedan fick det bli frästa lister med konvex/konkav sida. Ojojoj vilken skillnad. Det ska visst finnas ett anpassat frässtål till handöverfräs. Med en jigg som styr listen kommer du spara grymt med arbete jmf med handhyvelanpassning. Dessutom får du en perfekt skåra att lägga limsträngen i.
 
Det beror också på vilken båt du bygger. En Black Pearl som den jag länkade till ovan består i princip av stora enkelböjda ytor och därmed relativt litet jobb att passa in lister. På en väl rundad kanadensare måste i pricip varje ribba anpassas.
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg