Limma eller stifta

Fortsätter denna tråd med ytterligare en fråga.

Satte på väven idag och strök ut första lagret epoxi. Innan det hade jag som thomasson föreslår grundstrykigt, sicklat o sen tvättat hela ytan med t-sprit.

Nu ikväll när jag skulle titta till allt ser jag till min förskräckelse flera hundra både små och stora luftbubblor.

Vad göra? Är det bara att gilla läget och skära ut runt alla större bubblor, ta bort den väven och lägga ny? Eller finns det något bättre sätt?

Inför grundstrykningen var det ganska svalt i lokalen ca 14 grader vilket då vad jag förstår skulle kunna orsaka besvär med bubblor. Sedan inför väv och epoxi lager drog jag upp värmen rejält för att sedan stänga av.
 
Fortsätter denna tråd med ytterligare en fråga.

Satte på väven idag och strök ut första lagret epoxi. Innan det hade jag som thomasson föreslår grundstrykigt, sicklat o sen tvättat hela ytan med t-sprit.

Nu ikväll när jag skulle titta till allt ser jag till min förskräckelse flera hundra både små och stora luftbubblor.

Vad göra? Är det bara att gilla läget och skära ut runt alla större bubblor, ta bort den väven och lägga ny? Eller finns det något bättre sätt?

Inför grundstrykningen var det ganska svalt i lokalen ca 14 grader vilket då vad jag förstår skulle kunna orsaka besvär med bubblor. Sedan inför väv och epoxi lager drog jag upp värmen rejält för att sedan stänga av.

Jag byggde i vintras och problemet med luft under väven kommer om skrovet till en början är kallare än rumsluften och värms upp så bubblorna expanderar. Tipset i beskrivningen är annars att se till att skrovet är varmt från början och låta rummet svalna. På insidan fick jag en del bubblor i slagen (black pearl) som jag skar loss och lade på ny väv och epoxi. Utsidan klarade jag mej från problem..
Att fylla med nål och spruta gick inte för mej. Vart gränsen går för att skära bort och limma om vet jag inte, men kanske vid 1kronas storlek. (jag har bara byggt 1 stripkajak)
 
Att jobba bort luftbubblor är som alla vet viktigt inom all laminering speciellt handlaminering. För polyester använder man en stålroller. För epoxi funkar en spackel bättre.

http://www.youtube.com/watch?v=qsupx-IXOzU

Epoxi tar 1-2 veckor för att härda ut riktigt så det är viktigt att man lägger all epoxi våttivått som Nick gör här. Han får också en sista chans att jobba bort luftblåsor.

Epoxi är starkt allergent så det är viktigt att inte exponera sig i onödan.

Bygger man ett tät skrov som Nick gör här är det enkelt att lägga epoxin och väv på direkt på trät. Man får också en starkare bindning.

Så här ser det ut när Nick slipar skrovet och däcket innan han lägger på väven. Man ser också hur han tätar en spricka.

http://www.youtube.com/watch?v=yk7MWAfq7qE

Jag vet att många skyller på temperaturen när det gäller luftblåsor men jag tror största anledningen helt enkelt är att man inte jobbat bort luften. Dock skall man förstås följa epoxileverantörens anvisningar.

Hans Friedel
 
Vad menas med vått i vått? Och med att lägga epoxi och väv direkt på träet? Alltså direkt efter slipningen utan ett tunt lager epoxi under för att mätta träet?

Då verkligheten kallar och jag måste lämna projektet har jag skissat på en nödlösning. Vände kanoten igår och penslade epoxi på insidan och ska lägga väv där ikväll, sen nästa gång jag får tid att bygga (bor 25 mil från kanoten) så tänkte jag skära och slipa bort alla bubblor och ojämnheter och lägga ny väv över det. Är det en lämplig lösning?
 
Vått i vått är ett klassiskt sätt att snabbt bygga upp ett tjockare lager. Man lägger nästa lager när det första har härdat tillräckligt så att ytan är "damtorr" men detta brukar man kunna läsa om på leverantörens infoblad. Vått i vått gör att man tjänar mycket tid och arbete

Hur du skall gå vidare har jag ingen aning om kontakta den vars instruktioner du följde.

Hans Friedel
 
Vad menas med vått i vått? Och med att lägga epoxi och väv direkt på träet? Alltså direkt efter slipningen utan ett tunt lager epoxi under för att mätta träet?

Då verkligheten kallar och jag måste lämna projektet har jag skissat på en nödlösning. Vände kanoten igår och penslade epoxi på insidan och ska lägga väv där ikväll, sen nästa gång jag får tid att bygga (bor 25 mil från kanoten) så tänkte jag skära och slipa bort alla bubblor och ojämnheter och lägga ny väv över det. Är det en lämplig lösning?

Man vill ju inte ha för mycket glasfiber i kanoten. Den blir onödigt tung. Jag hade två lager på botten + remspr i stävarna och ett lager över allt annat.

Bottendukarna läggs vått i vått som Hasse säger. Man lägger på ett lager epoxy på trät och låter det härda så det inte klibbar. Om skrovet blir mycket strävt lätt slipning med 80-papper. Inte för fin yta för att få bra vidhäftning, men tillräckligt slät för att jämna ut duken fint. Lägger på remsorna på stävarna och penslar på epoxy. När det är tuggummitort (Segmjukt men inte klibbar) skär man till en snygg kant. När det är hårt slipar man ner kanten så det inte blir en ful skarv. Nu är det dags för huvuddukarna. Första lagret läggs ut torrt och jämnas till snyggt. Duken fylls lagom med epoxy och jämnas ut med gummiskrapa. När det är tuggummitort skär man bort kanterna. Sedan lägger man på nästa duk och återupprepar. När den är tuggummitorr skär man bort kanterna och fyller duken med epoxy så du får en slät yta. Helst ska det räcka med en strykning, men behövs det en strykning till. Insidan räcker med ett lager. Gör inget om ytan är lite dukskrovlig. Låt torka helt igenom.

Om man inte kör vått i vått kommer epoxyn att bilda en hinna som minskar vidhäftningen. Den måste man slipa bort för att det ska bli bra. Och då måste du vänta tills den är slipbar.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg