Liggunderlagshjälp; DownMat v.s SynMat

Hej hej!

Inför min kommande Abisko/Saltovandring så vill jag köpa ett bättre liggunderlag. De lärde tvistar och jag har läst på men blir ändå inte klok så nu behöver jag er hjälp. Jag kommer antingen köpa ett Exped DownMat eller ett Exped SynMat av något slag.

Jag vill ha ett slitstarkt, skönt, varmt (högt R-värde) och inte allt för tungt liggunderlag (max 800 g hade varit bra). Och så vill jag att det inte tar upp för mycket packvolym. Är 1.74 lång och vill inte ligga för trångt, därmed funkar inte bara medium utan måste ha medium wide. Komfort är viktigt för mig och jag vill sova bra, har lite svårt att sova ibland. Och ja, köper gärna ett som kostar under 2300, helst under 2000 om möjligt.

Fick ett Thermarest Neoair Xtherm Max Regular i present men det var alldeles för glidigt (ja, kan väl lösa med lite silikon?), prassligt och för trångt på bredden. Så skickade tillbaka det och ska nu köpa ett annat. Den gnidiga ytan kanske inte går att göra så mycket åt på liggunderlag men nog borde det finnas sådana som inte är lika glidiga? Har läst en liknande diskussion här på Utsidan men blir ändå inte riktigt klok. https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=76306

Tydligen kan DownMat bli lite blött medan SynMat inte blir lika blött. Trodde de skulle vara någorlunda vattenrestistenta? Vet också att DownMat väger mer och vill som sagt helst inte komma över 800 g, men kanske inte går med ett DownMat? Får väl dra ned på annat i så fall om det är värt att köpa ett dunliggunderlag. Vet att R-värdet är högre på DownMat och verkar vara så sköna. Men är det värt det med tanke på vikten?

Ok, funderar på något av dessa: Exped DownMat 9 MW, Exped DownMat 7 MW, Exped SynMat 7 eller 9. UL-varianten går bort efter den här recensionen:
http://staffansandberg.se/friluftsliv/test-av-friluftsutrustning/test-av-exped-synmat-7-ul-m/

Kanske finns någon annan variant också men kan inte ha för många modeller att välja emellan.

Ni kommer nog tycka olika men av dessa varianter jag nämnde, vilket tror ni på? Tacksam för er hjälp

Synmat...

Jag har ett SynMat Lite UL 5 M som jag har använt under flera år utan minsta problem, enda punkteringen fick jag nu...när min hund sträckte ut sig och en klo rispade upp det. Men en lagning senare så är det funkis igen :)!

Det väger 390g och har ett R värde på 2.5 vilket jag tycker är helt ok. Har även använt det vintertid.
Jag kompletterar alltid med ett halvt cellplast underlag, främst att sitta på i tältet samt har det under överkroppen(under synmaten) när jag sover. Sitta på ett uppblåsbart är ju värdelöst ur värme/isoleringssynpunkt.

Skillnaden mellan 5 och 7 ul är ju tjockleken, R värdet samt att 7:an har två ventiler, en för inblås och en för utblås. Har använt det också och det går lite snabbare/lättare att tömma underlaget.

Men att blåsa upp det är Inte vidare jobbigt som recensionen säger, enligt mig iaf.

Jag är 190 och tycker att ett M (183cm) funkar bra, då har jag mitt huvud utanför på en huvudkudde av kläder mm :)! Dock så har jag börjat att titta på bredare när hunden också ska få plats i sovsäcken/liggunderlaget vid kyliga nätter :)!

SynMat 7 har bra R-värde och borde mer än väl räcka för ditt bruk. Ett tips är dock att välja MediumWide istället för Medium då 51cm är alldeles för smalt för en bekväm natts sömn enligt in åsikt. Blir svårt att röra sig och ändra ställning bekvämt utan att armar eller ben hamnar utanför. SynMat 7 MW väger 1030g.
vanliga SymMat 7 bhar inbyggd pump och betydligt kraftigare väv än SynMat7 UL.

Jag har ett synmat i garderoben. Använder det sällan numera då jag köpte ett SeaToSummit för ett tag sen men innan det använde jag det varje tur och det är väldigt skönt. Har för mig det isolerade ned till -17 grader enligt specifikation. Kommer du sova kallare ?

Mvh Johannes

Har ett Exped Downmat 7 och är supernöjd. Klart värt att bära på den extra vikten om du har möjlighet. En god natts sömn är aldrig fel. Enda nackdelen jag ser annars är att man (i alla fall på min modell) får någon form av HLR-träning när liggunderlaget skall pumpas upp då det är kompressionspumpning som gäller ;)

andy69 (Anders Nord): Ok, låter rätt bra ändå men R-värdet är lite för lågt för min del. Men tack för tipset! Cellplast kommer jag ta med, vore ju hemskt om det uppblåsbara liggunderlaget gick sönder och så hade jag ingen backup! Bra att det inte är så jobbigt att blåsa upp, han som recenserar kanske hade otur eller liknande. Mysigt med hund i sovsäcken!

Smux: Låter toppen! Ja, Medium Wide tror jag mer på, du har rätt! Det var bl.a därför Thermarest-liggunderlaget inte funkade för mig. Vill precis som du skriver kunna röra mig och ändra ställning bekvämt utan att armar o ben ska riskera att hamna utanför! Tror mer på ett SynMat 7 MW än SynMat 7 UL. Så du tror inte att DownMat behövs för min del? Vill tälta på vår och hösten också, kanske även på vintern nån gång men förmodligen inte än på några år. Tack igen för att du hjäper mig med tips!

Glännman (Johannes Johannes): Vilken modell av SynMat har du? Nja, jag kommer väl att mest satsa på vår, sommar och höst. Men kan hända att det blir nån gång på vintern också, man vet aldrig. Är lite sugen på vintertältning.

apfaktor (Johan Rosander): Ok, låter som att DownMat 7 helt klart är ett bra liggunderlag och värt att bära på trots vikten. Den nackdel du nämner är inte ett så stort problem för mig.

Om du vill slippa öva HLR kan jag rekommendera en EXPED SCHNOZZEL PUMPBAG. Kostar 400 riksdaler vilket jag tycker är överkomligt. Den inbyggda punpen i Exped är verkligen inte effektiv och jag använder min Schnozzel även som packpåse för sovsäcken så den håller sig riktigt torr.

Den vägen 60 gram så det är inte så att man känner av den extra vikten direkt.

Själv har jag ett Synmat 7 och är supernöjd. Använder det året runt.

andy69 (Anders Nord):

Smux: Låter toppen! Ja, Medium Wide tror jag mer på, du har rätt! Det var bl.a därför Thermarest-liggunderlaget inte funkade för mig. Vill precis som du skriver kunna röra mig och ändra ställning bekvämt utan att armar o ben ska riskera att hamna utanför! Tror mer på ett SynMat 7 MW än SynMat 7 UL. Så du tror inte att DownMat behövs för min del? Vill tälta på vår och hösten också, kanske även på vintern nån gång men förmodligen inte än på några år. Tack igen för att du hjäper mig med tips!

DownMat tycker jag är överkurs för 3-säsongsbruk. SynMat 7 har ett R-värde på 4,7 som räcker mer än väl för 3-säsonger. Skulle du någon gång vilja tälta på vintern dubblar du lätt med enkelt liggunderlag i cellplast vid behov. Vill även tipsa om REI's hemsida som ofta har många bra användarrecensioner att läsa:
https://www.rei.com/product/780367/exped-synmat-7-air-pad-with-pump

RikDem: Ok, det låter ju jättebra, tack för tipset! SynMat 7 verkar vara en omtyckt modell, lutar åt den nu.

Smux: Åh det låter toppen, då tror jag att jag kör på det liggunderlaget. Sen finns ju SynMat 9 också, men den kanske inte behövs då med tanke på det du skriver?

Har båda i tjocklek 7 UL-variant. I synmaten gick delar av kanalerna upp ganska omgående men funkar ändå. Downmaten används endast vinter o har sovit i -30 utan problem. Synmaten har jag endast använt i -20 o d gick men inte premium trots cellplast under. Schnozzel-bag följer med downmat ul. Schnozzeln är utmärkt o fyller madrassen på ca 5-6 tag.
Båda fyller sitt syfte o e nöjd, men skulle jag bhöva ny för sommarbruk så blir d inte en synmat ul igen, pga kanalerna.

SynMat 7 UL eller Hyperlite?

Sump och Andy69; Vilken modell av SynMat 7 har ni förresten av UL eller Hyperlite? Eller inte nån av dem?

När det gäller sovsäck och liggunderlag anser jag att man ska ta ett par snäpp varmare modeller än de tänkta väderförhållandena kräver. Blir det varmare, ja då gläntar man bara på sovsäcken och sticker ut en arm eller ett ben för att kyla ner sig. Blir det kallare så är den goda nattsömnen som bortblåst. Både luften och markkylan, kan på natten och speciellt i fjällen ligga på några enstaka plusgrader trots en varm dag. Använder sovsäck med comf. temp på -10 och min Exped Downmat Winterlite LW (655 gram) med R-värde 7.0 (-32°C) även på sommaren utan att tycka att det blir för varmt. Frugan har sovsäck comf. temp -3 och en Downmat 7M (845 gram) R-värde 5.9 (-24), är frusen av sig och uppskattar alltid den extra värmen även på lågland sommartid. Visst är Downmat lite dyrare men då slipper man obehagliga överraskningar. /toni-z

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg