Liggunderlag?

Ok, nu har jag diskuterat med mina campingpolare huruvida man ska ha cellplast underlaget underst eller över det uppblåsbara underlaget när man vintertältar. Jag hävdar underst. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Ok, nu har jag diskuterat med mina campingpolare huruvida man ska ha cellplast underlaget underst eller över det uppblåsbara underlaget när man vintertältar. Jag hävdar underst. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter

För värmens skull bör cellplastunderlaget ligga närmast kroppen. Är man orolig för att punktera luftmadrassen underifrån så tänker jag att ett 5 mm under, luftmadrass och sist ett 5 mm cellplast överst är bästa kompromiss- lösningen. Förutsatt att man utgick från ett 10mm som skulle vara över eller under och att man inte vill ändra totalvikten.

Använde cellplast underst med billigt uppblåsbart vid +5 och lägre tidigare och frös ofta. Lyssnade till sist på min hustru och skillnaden var minst sagt stor. Cellplast har ju små helt slutna luftfickor dit den omgivande luften inte kommer åt att kyla ner till skillnad från t.ex. ett 7 cm tjockt liggunderlag. Det krävs även mycket mer värmeenergi för att värma en såpass stor luftvolym som det uppblåsbara liggunderlaget utgör. Skillnaden är ju till och med påtaglig om man ligger på en enkel luftmadrass i ett uppvärmt rum. Vi har numera Exped liggunderlag i dun. Skulle dock definitivt fortfarande använda cellplasten ovanför vid sträng kyla med stöd av ovanstående resonemang.

Jag får se mig överbevisad! Ska prova er teori nästa helg på Helags. J.
Tack!

Vill man sova varmt så har man cellplastliggunderlaget överst.
Tycker även att det är bekvämast.

Jag upplever skillnaden så stor så jag i dom tidigare trådarna har svårt att ta diskussionen på allvar.

Lärde mej detta inomhus på kallt sommarstuge golv, där jag använde en gammal klassisk luftmadrass och ett billigt cellplastunderlag.

Vill man sova varmt så har man cellplastliggunderlaget överst.
Tycker även att det är bekvämast.

Jag upplever skillnaden så stor så jag i dom tidigare trådarna har svårt att ta diskussionen på allvar.

Lärde mej detta inomhus på kallt sommarstuge golv, där jag använde en gammal klassisk luftmadrass och ett billigt cellplastunderlag.

Jag tror att många tänker lite omvänt och planerar för att isolera bort kylan snarare än att isolera kvar värmen så nära kroppen som möjligt. Därav blir det lite fel i teoriserandet.

Senast ändrad:
Jag kör alltid med liggundelaget på marken och luftmadrassen på (eller inne i bivyn och liggundelaget under bivyn)

Detta för att skydda luftmadrassen (och bivyn) mot vassa föremål och smut...

Har provat tvärtom, och jag märker då ingen skillnad i isolering... (kan tillägga att jag tillverkar överskottsvärme! Har ofta problemet att det är för varmt... ;) )

Mvh troswe

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg