Sovrat fram dessa BD Mission som kanske den hittills mest lovande all-in-one för vad jag brukar syssla med: långvandring, scrambling, approach och tekniskt lättare men långa alpina turer (typ: toppbestigningar och kamvandringar med huvudsakligen löpande säkring). Allt i stenig högalpin terräng, ofta inkl. våta/kalla/snöiga/isiga förhållanden (jag behöver kunna använda mina lätta icke-tekniska stegjärn med skorna).
Någon som har använt skorna ungefär som beskrivet ovan och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Hittat dem på rea och är sugen på att slå till.
Det är inte OT att tipsa om alternativ jag missat
. Det måste i så fall vara något minst lika lätt, med lågvolym kring insteget men hyfsat bred tåbox. Jag har starka fotvalv och vrister, så "stöd" för tunga laster är inte högprioriterat, däremot hyfsad vridstyvhet, "klätterbart" tåparti, hyfsad förmåga att "kanta" samt inte minst förtroendeingivande grepp på (även våt) klippa. Samtidigt ska de ju vara tillräckligt sköna att traska ett par veckor i, men då bär jag inte på mer än högst 8-10 kg.
Referens/jämförelse: mina gamla Kayland Vertigo High. Underbara, men nu tveksamt pålitliga efter 12 års tuffa slitande och nödbyte till ett sämre sulpaket. Dessutom vill jag gärna ha något (ännu) lättare och smidigare (BD väger minst en tredjedel mindre).
Någon som har använt skorna ungefär som beskrivet ovan och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Hittat dem på rea och är sugen på att slå till.
Det är inte OT att tipsa om alternativ jag missat
Referens/jämförelse: mina gamla Kayland Vertigo High. Underbara, men nu tveksamt pålitliga efter 12 års tuffa slitande och nödbyte till ett sämre sulpaket. Dessutom vill jag gärna ha något (ännu) lättare och smidigare (BD väger minst en tredjedel mindre).