Jag kan ha missat något mycket elementärt, men dunet eller syntetfibrerna är väl egentligen bara till för att "fluffa" upp plagget/skyddet och binda luft? Luft är ju en mycket dålig värmeledare och blir ju, som redan påpekat, bra isolator om det inte är i rörelse och relativt torr. Det finns väl egentligen inget icke-elektriskt/"kemiskt" plagg/skydd som värmer, de hindrar ju bara avkylning. Problemet med en luftmadrass är väl att den måste vara tillräckligt tät för att inte släppa ut luft, vilket rimligen diskvalifierar tekniken för användning i plagg. Men jag vill minnas att Gore har ett uppblåsbart foder, som jag tror andas. När jag dyker har jag ett riktigt fuffigt underställ i syntetfiber. Det enda jag kan tänka mig skulle förhöja den isolerande effekten skulle vara att väva in reflekterande fiber i materialet för att skydda mot avstrålningen, alternativt att byta gas i dräkten från luft till ex argon. Man kan väl ungefär jämföra det med att befinna sig _inuti_ luftmadrassen, vilket inte är särskilt kul när man börjar svettas.