crazy; sa:Mezzner; sa:Luften har ju inte så stor kontaktyta med omgivande luft om ena sidan är mot marken och man ligger med sin sovsäck på andra.
Men för att göra det ännu tydligare beträffande klimatet, så menar jag att jag och sonen brukar tälta under sommaren och där det inte är frost.
I det läget har det aldrig varit ett problem, och då -till råga på allt - har ju ändå den stackars gossen en sovsäck i syntet och av sommarmodell.
Ganska elementärt. Men jag skrev omgivande temperaturen, inte omgivande luften.
Det är ganska ofta frostnätter i fjällen på sommaren så det är väl lite beroende på var man skall använda grejorna.
Frostnätter på sommaren kräver ju att man ändå befinner sig på rätt speciella ställen eller avser en rätt lång tid med sommaren. Min erfarenhet är att det är först i augusti som det börjar vara risk för frostnätter även om man befinner sig ovan odlingsgränsen men inte dessutom i "värsta fjällen".
För de flesta förknippas nog ändå sommaren i ett vitt begrepp med frostfria nätter och det var slarvigt nog det jag avsåg. Att få minusgrader inne i tältet eller rent av på marken under tältet på sommaren tycker jag låter ännu mindre typiskt för sommaren.
Men för att utesluta alla möjligheter till missförstånd så kan jag väl säga att jag brukar tälta med sonen då det även är plusgrader på natten, och att det då aldrig varit ett problem med den dunfria luftmadrassen. Detta har även förekommit en bra bit ovan polcirkeln, men inte på snö.
Men det vore ju intressant att höra från någon som frusit på en dunfri lättviktsluftmadrass, hur kallt det var i t ex luften under den natten.