Leva i skogen!

Mats_J; sa:
Varför detta hets om snögrottor kan jag inte förstå, har ni något behov av att hävda er eller:)?

Ingen har väl sagt nåt negativt om snögrottor? Det är halva snögrottor som vi har svårt att se vitsen med. Varför böka med att försöka bygga väggar av snö? Är det inte (som flera har skrivit) bättre att göra hela kojan av ris och grenar? Eller varför inte slänga med 1 kg pressenning? De väger garanterat mindre än vattendunkarna ni funderat på att släpa med er, är lättare att sätta upp än en snökokoja och skyddar bra mot vind och nederbörd.

Det som jag (och säkert fler) har svårt att förstå är varför ni ska krångla till det i onödan.

Termostricket

Att byta fas från snö till vatten kräver mycket energi, se därför till att göra det så effektivt som möjligt. Det dummaste ni kan göra är att "steka snö".

För att förenkla vattensmältningen ska ni ta med er en stor termos. Varje gång ni använder köket ser ni till att fylla termosen med varmt vatten.
När ni sen behöver smälta snö är det bara att lägga snön i det ljumma vattnet. Snön smälter fort - bra mycket fortare än om ni sätter igång köket.

Sen kan ni använda köket för att värma upp vattnet (uppvärmning av vatten kräver mindre energi än smältning av snö) för matlagning och, så klart, fylla beredskapstermosen igen.

Nyttigt!

nermander; sa:
Men för jösse namn, om nu kojan inte skall vara till för att varken skydda mot vind eller göra utrymmet varmare, varför ska ni då bygga den??
Jag vet egentligen inte heller varför de ska bygga en Quinzhee eller liknande. Däremot så anser jag att det kan vara mycket nyttigt att träna på det (och göra ev. nybörjarmisstag) när man "har råd" med det. Alltså: Bygg på!

/En som gärna bygger en Quinzhee eller en Snöka (=snökantgrop) i onödan... :)

Konstruerat problem

Du vet inte om du vill dricka vattnet från sjön, och du vet att terrängens beskaffenhet "omöjliggör" lägerplats i skogen (ravinsjö, totalstenigt, totalsnår eller vad? ). Varför då välja just den sjön?

Det är bra mycket smidigare att hämta vatten från en sjö än att smälta snö. Om du ändå prompt ska till en sjö vars vattenkvalité du ifrågasätter eller om det nu inte finns in/utlopp och/eller inte går att borra sig ner, så ni måste smälta snö (tanken att ta med vatten kan väl uteslutas?), måste det väl ändå finnas utrymme i skogen för en lägereld?;-) Ta med stor kastrull.

Jag förordar fortfarande lägerplats i skogen, men vill ni bygga ett hus av snö och bo ute på isen så gör det. Lägg gärna in ett foto här sedan så vi får se hur det gestaltar sig. Verkar bli något nytt i alla fall;)

Raskesven

Ingen har väl sagt nåt negativt om snögrottor? Det är halva snögrottor som vi har svårt att se vitsen med. Varför böka med att försöka bygga väggar av snö? Är det inte (som flera har skrivit) bättre att göra hela kojan av ris och grenar? Eller varför inte slänga med 1 kg pressenning? De väger garanterat mindre än vattendunkarna ni funderat på att släpa med er, är lättare att sätta upp än en snökokoja och skyddar bra mot vind och nederbörd.

Det som jag (och säkert fler) har svårt att förstå är varför ni ska krångla till det i onödan. [/QUOTE]

Hahaha!
Den enkla anledningen att vi inte gör en snögrotta är av ren lathet. Skottar man istället ur en rund cirkel på isen 2,5x2,5 så har man bara taket att lägga på sen, går fort som attan och kräver inte att snön ska härda särskilt länge. Vi kommer ha vårat läger alldeles intill strandkanten, med skydd från alla väderstreck utom söder.

Re: Termostricket

Nordesjo; sa:
Att byta fas från snö till vatten kräver mycket energi, se därför till att göra det så effektivt som möjligt. Det dummaste ni kan göra är att "steka snö".

För att förenkla vattensmältningen ska ni ta med er en stor termos. Varje gång ni använder köket ser ni till att fylla termosen med varmt vatten.
När ni sen behöver smälta snö är det bara att lägga snön i det ljumma vattnet. Snön smälter fort - bra mycket fortare än om ni sätter igång köket.

Sen kan ni använda köket för att värma upp vattnet (uppvärmning av vatten kräver mindre energi än smältning av snö) för matlagning och, så klart, fylla beredskapstermosen igen.

Vi kommer inte ha med något kök, utan elda.

Re: Konstruerat problem

Raskesven; sa:
Du vet inte om du vill dricka vattnet från sjön, och du vet att terrängens beskaffenhet "omöjliggör" lägerplats i skogen (ravinsjö, totalstenigt, totalsnår eller vad? ). Varför då välja just den sjön?

Det är våran favoritsjö:)

Det är bra mycket smidigare att hämta vatten från en sjö än att smälta snö. Om du ändå prompt ska till en sjö vars vattenkvalité du ifrågasätter eller om det nu inte finns in/utlopp och/eller inte går att borra sig ner, så ni måste smälta snö (tanken att ta med vatten kan väl uteslutas?), måste det väl ändå finnas utrymme i skogen för en lägereld?;-) Ta med stor kastrull.

Det är möjligt att vi tar vatten från sjön, men är osäker på om våran borr är nog lång, har haft en med förlängning men är osäker på om den finns kvar.

Jag förordar fortfarande lägerplats i skogen, men vill ni bygga ett hus av snö och bo ute på isen så gör det. Lägg gärna in ett foto här sedan så vi får se hur det gestaltar sig. Verkar bli något nytt i alla fall;)

Jag ska lägga ut foton så dom som misstror förstår idén bättre:)
Själv kan jag ju visualisera platsten och hur det kommer se ut. För er kan allt låta krångligt och som en dålig idé.

Levande ljus.

Inte bara mysigt, utan också bevis på att syret inte är slut. När syret går under 10% slocknar ljusen, men ni kan fortfarande andas och göra något åt syreflödet.

Mats_J; sa:
Jag och min bror tänkte oss ut i skogen några dagar. Vi kommer inte ta med tält utan själva bygga oss en koja.
Som planen ser ut nu kommer vi bygga den på en sjö nära land, fyra väggar av snö och sedan ett tak av småträd, grenar och kvistar. Sedan klär vi in den med granris.
Det kommer bli 3 dagar och 2 nätter som vi är ute. Hur mycket ombyte kan man räkna med att behöva? Och kan det vara en idé att själv ta med vattendunkar? Visserligen tar dom plats och är tunga, dom kommer även att frysa. Men man slipper att smälta en massa snö för att få vatten.
Alternativet är att ta med en borr och ta vatten ur sjön. Är osäker på att borren är nog lång och om jag överhuvudtaget vill dricka så mycket vatten från den sjön.

Jag hade nog föredragit att bygga min koja i en grantätning. Där det ibland kan vara upp till tio grader varmare vid kallt väderlag. Grantätningar är väldigt uppskattade av älgar på vintern. Mitt tips är: Gör som djuren!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg