Leva i skogen!

Det ska inte behövas ett världskrig angående ett ventilhål, så länge jag vinner ;)
Jag ger mig inte angående ventilationshål, klart de ska vara med i snökan, eftersom man aldrig vet vad som kan hända.

Det som hände oss var att vi var 4 pers (soldater ska tilläggas) som sov i en snöka som var rejäl med kupoltak, plats för utrustning, vapen etc. En lång gång upp i snökan för uppsamling av utandad luft och ca fyra igenpluggade ventilationshål.
Ingångshålet var naturligtvis igen satt med block för att få bort kyla.
0430 vaknade vi av klockan, lite små groggy. Vi ville få lite ljus in i snökan så jag försökte tända ett par värmeljus. Det gick åt 8 torra tändstickor, den 9 tändes och dog ut framför ögonen på mig.
Så det var bara att slita ut resten av gänget...
Det var historien i korthet.

När man bygger en snökoja (snöka för de som vill) så ska ju ingången ligga lägre än liggbänkarna, varm luft stiger uppåt medan kall luft och koldioxid rinner ner. Detta blir svårt att ordna på isen, troligen så kommer tröskeln att hamna högre än liggplatsen vilket gör att det blir kallt (kallras).

När vi sov i snökoja i tarfaladalen så snöade ingången, som från början hade ståhöjd, igen flera gånger. Vaknade då och då och var tvugna att gräva oss ut ett par gånger per dag. Då blåste det viserligen över 30 m/s (uppe vid forskningsstationen iallafall, vi hade ingen vindmätare) och det lär ni ju slippa i skogen. Ventilation behövs, luftströmmen genom packad snö är inget vidare, ishinna eller ej.

Om man ligger direkt på isen så blir det kallt. se till att ha bra isolering, snö eller ris, under liggunderlaget/underlagen.

Ombyte behövs nog inte för två-tre dagar, men en extra understälströja att sova i och ha som reserv är bra. Strumpor lär gå åt en del. Extra vantar är också bra. En varmvattenflaska att ha i sovsäcken är skönt och funkar bra att torka strumpor med (trä dom runt).

Om det är kallt så kan det vara bra med fryspåsar i skorna (fuktspärr) så att dom inte blir fuktiga. Om du kör utan, tänk på att bända ut skorna på kvällen, annars kan dom bli omöjliga att få på på morgonen.

Själv skulle jag föredra att bara bygga ett vindskydd, då kan man elda och det är ju mysigt. Eller att bygga under en gran. Snöka är bättre i fjällen.

Mats_J; sa:
...Eftersom vi är två ganska stora grabbar så kommer vi vara tvungna att skotta upp en väldigt stor snögrotta...

Jag är en liten grabb, och byggde en sjökoja igår stor nog åt 4 pers. I och för sig hade jag en stor snöskyffel, men jag tror nog att ni kan bygga en tillräckligt stor koja utan problem. Kolla tjockleken på isen innan! :)

tigertamjaren; sa:
Vi grabbar som avråder dig från detta kan bara önska lycka till! ;)

/ G

Vi har inte tänkt göra en snökoja. Utan fyra väggar av snö, eller helt rund. Men tak av grenar och kvistar. På det sättet slipper vi oroa oss för ras, eller att luften inte cirkulerar tillräckligt.

Vandrare; sa:
När man bygger en snökoja (snöka för de som vill) så ska ju ingången ligga lägre än liggbänkarna, varm luft stiger uppåt medan kall luft och koldioxid rinner ner. Detta blir svårt att ordna på isen, troligen så kommer tröskeln att hamna högre än liggplatsen vilket gör att det blir kallt (kallras).

Kommer bli en koja med snöväggar och tak av grenar och kvistar. på så sätt slipper vi risk för ras, en massa väntetid på att snön härdar plus att luften cirkulerar så mycket bättre.

När vi sov i snökoja i tarfaladalen så snöade ingången, som från början hade ståhöjd, igen flera gånger. Vaknade då och då och var tvugna att gräva oss ut ett par gånger per dag. Då blåste det viserligen över 30 m/s (uppe vid forskningsstationen iallafall, vi hade ingen vindmätare) och det lär ni ju slippa i skogen. Ventilation behövs, luftströmmen genom packad snö är inget vidare, ishinna eller ej.

Om man ligger direkt på isen så blir det kallt. se till att ha bra isolering, snö eller ris, under liggunderlaget/underlagen.

Kommer bli ett täcke av granris plus liggunderlag. Och direkt på isen liggr vi inte, snö emellan kommer det vara.

Ombyte behövs nog inte för två-tre dagar, men en extra understälströja att sova i och ha som reserv är bra. Strumpor lär gå åt en del. Extra vantar är också bra. En varmvattenflaska att ha i sovsäcken är skönt och funkar bra att torka strumpor med (trä dom runt).

Om det är kallt så kan det vara bra med fryspåsar i skorna (fuktspärr) så att dom inte blir fuktiga. Om du kör utan, tänk på att bända ut skorna på kvällen, annars kan dom bli omöjliga att få på på morgonen.

Man riskerar inte att svettas med påsar på fötterna då?

Själv skulle jag föredra att bara bygga ett vindskydd, då kan man elda och det är ju mysigt. Eller att bygga under en gran. Snöka är bättre i fjällen.

Nu ska det förvisso inte bli särskilt kallt framöver, annars är ju en stor del av poängen med en snöka (dvs MED snötak) att det ju blir mycket varmare inne i den än utanför när det är köldgrader. Dessutom blir det HELT tyst inne i den. Kan vara jäkligt mysigt att krypa in i om det är skitväder ute.

/ G

Mats_J; sa:
Man riskerar inte att svettas med påsar på fötterna då?

Svettas om fötterna gör du oavsett om du har påsar på fötterna eller inte. Har du påsar på fötterna stannar svetten i påsarna. Har du inte påsar på fötterna stannar svetten i skorna. Om skorna då står i minusgrader så kanske du kan gissa hur mjuka och fina skorna blir när svetten fryser till is?

tigertamjaren; sa:
Nu ska det förvisso inte bli särskilt kallt framöver, annars är ju en stor del av poängen med en snöka (dvs MED snötak) att det ju blir mycket varmare inne i den än utanför när det är köldgrader. Dessutom blir det HELT tyst inne i den. Kan vara jäkligt mysigt att krypa in i om det är skitväder ute.

Vi kommer åka ut då det ligger runt -10 så en snöka är inte så nödvändig då. Men annars är den ett väldigt bra alternativ, speciellt då vädret är kallt och blåsigt.

/ G

Jag brukar inte heller alltid följa goda råd, det är kul att köra sitt eger race, och det är ett synnerligen effektivt sätt att lära sig. Men för min del har jag insett att man besparar sig en hel del besvär genom att lyssna på andra. Goda råd är värdefullt, och här faktiskt gratis.

Ett råd från mig: skotta upp en hög och gräv ut som Patric föreslog. En rund konstruktion är vindtåligare än en med fyrkantiga väggar. Eskimåerna t.ex. har ju rätt lång erfarenhet av detta.

Sen det här med att hålla till på isen...fast å andra sidan, ni kan ju borra ett hål i golvet och ligga och pimpla hela natten:)

[Ändrat av Broder Bob 2004-01-23 kl 21:01]

Broder Bob; sa:
Jag brukar inte heller alltid följa goda råd, det är kul att köra sitt eger race, och det är ett synnerligen effektivt sätt att lära sig. Men för min del har jag insett att man besparar sig en hel del besvär genom att lyssna på andra. Goda råd är värdefullt, och här faktiskt gratis.

Ett råd från mig: skotta upp en hög och gräv ut som Patric föreslog. En rund konstruktion är vindtåligare än en med fyrkantiga väggar. Eskimåerna t.ex. har ju rätt lång erfarenhet av detta.

Sen det här med att hålla till på isen...fast å andra sidan, ni kan ju borra ett hål i golvet och ligga och pimpla hela natten:)

Det är inget som bestämt säger att den måste vara fyrkantig heller. Har gjort några snögrottor på det sätt många här beskriver, så jag är inte oerfaren på det området:)
Det jag däremot inte gjort är att vara ute i några dagar under vintern. Därför vill jag ha lite råd om hurpass mycket ombyte man måste räkna med att ta med. Samt hur man bäst löser vätsketillgången.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg