LED-lampor i höstmörkret

Kraftig LED

Silvas L1 är en av de absolut ljusstarkaste led-pannlamporna, betydligt bättre än Petzls Myo XP modeller. Kostar runt tusenlappen i butik.
 
Slog till idag på 2 st "Cateye Power Opticube EL500", som jag ska försöka montera upptill på gaffeln eller på de inre barendserna. Ska ge ca 2000 candela, får se om det räcker eller om det behövs pannlampa i alla fall. Som sagt, lång livslängd måste jag ha om jag är ute med packning några dagar med inslag av kvällskörning, får offra nyttan av superhalogenlysen som bara räcker någon eller några timmar.

http://www.cyclesense.co.uk/products.php?plid=m2b41s308p1485

Möjligen kanske jag kan välja en pannlampa som komplement som kan switcha mellan halogenlampa och led-lampor, får se när jag provat detta först.
 
Re: Re: Bilder

Allsport; sa:
Grymt!!!
Vad väger accet?

Det är ganska tungt, 1.8 kg. Inget att springa med, men när man cyklar går det bra. Jag har accen i en ryggsäck, men han på happymtb hade spännt fast den i nån sadelväska. Nu är ju mitt acc ganska stort, med 20W, 12 volt och 4.5 Ah ska det teoretiskt räcka i 12*4.5/20 = 2.7 timmar ~ 2 tim & 40 min. Man kan ju köpa mindre om man vill ha lättare, sök på blyackumulator på biltema. Motsvarande acc till orienteringslampor (9 Ah 6V) väger bara 600g, men kostar runt 1200:- utan laddare...
 
jamo; sa:
Slog till idag på 2 st "Cateye Power Opticube EL500", som jag ska försöka montera upptill på gaffeln eller på de inre barendserna. Ska ge ca 2000 candela, får se om det räcker eller om det behövs pannlampa i alla fall.

Jag har en sådan och jag är inte nöjd med ljusflödet. Den blåa tonen i ljuset smälter också liksom samman med den grå vägbanan.

Tidigare hade jag en 4*AA-lykta med både dioder och glödlampa. Då hade jag bra drag för det mesta och diodljus när det är dåliga batterier eller smällkallt. Tyvärr var hållbarheten inte jättebra. Den började glappa, vilket delvis kan bero på att jag brukade ta ut ett batteri när den inte användes pga känslig strömbrytare. Se länk.

http://www.brauns.com/gc/gc_item.exe?F=D&K=ALID-LPRO1&R=&ID=081613225066249654293&FF=F&FK=About&Z9=0
 
provkörde ikväll med dubbelmontaget på inre barendsen, runt Kärsöns elljusspår utan el, mörk skog. funkade rätt ok i långsam fart. bara en lampa hade nog gett för smalt ljusfält. alla som förordar starkare halogenlampor har nog rätt men jag nöjer mig nog så länge för cykeln åtminstone. ska kolla längre på pannlampor, kanske blir nåt intensivare då trots allt. men minst 5-10 timmar brinntid vill jag ha.
 
mlindstrom; sa:
Vandrare; sa:
Nordesjö; sa:
Nackdelen med pannlampa är väl i trafik, där du är svårare att uppfatta som en cyklist.

En annan nackdel är att det är förbjudet...

Förbjudet?

Nej, det är inte förbjudet med pannlampa. Men en pannlampa räknas inte som cykelbelysning, så man måste ändå ha en lampa på cykeln.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10134

Tur man har varit medlem på Utsidan i en evighet..

Angående den ursprungliga förfrågan tycker jag inte en LED-lampa duger ens som cykelbelysning på vägar. I alla fall om man vill se något.
 
Det var det jag menade, ej tillåtet som belysning. Ibland blir det fel.

Jag har med en liten LED-cykellampa när jag cyklar i skogen, både för att vara laglig på vägen dit och som reserv om jag skulle ramla och smasha min 20W lampa. Inge kul att famla hem en halvmil i höstmörkret utan att se handen framför sig...
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg