LED-lampor i höstmörkret

Re: Bilder

Vandrare; sa:
Här är bilder på min hemgjorda lampa, gjord efter happymtb.org s recept.
Har varit inne på något liknande, mest för rullskidåkningens skull. Micklade ihop något utan så bra fäste, men iden med kardborreband på en aluminiumskena kanske är värd att pröva.

Det jag egentligen tänkte skriva var nedan.

Vandrare; sa:
Nordesjö; sa:
Nackdelen med pannlampa är väl i trafik, där du är svårare att uppfatta som en cyklist.

En annan nackdel är att det är förbjudet...

Menar du att det inte räknas som cykelbelysning? Eller ska jag uppfatta dig som det är lagförbud att ha pannlampa om man cyklar? Det senare tycker jag verkar lite långsökt...

Köpte för en tid sedan en enklare ledlampa i någon sportaffär, 1W med tre ljusinställningar. Jag tänkte jag skulle ha den som en lätt lampa att jogga i. Därför kapade jag batterisladden och satte batteriet i en liten höftväska och gjorde en bra förlängningssladd. Problemet var bara att lampan började leka disko. Först trodde jag det var batterierna som var dåliga och lampan därför stegvis minskade i ljus tills den slocknade, men problemet kvarstod med helt nya batterier.

Min fråga är detta.

1 - Fick jag ett B-exemplar?

2 - Är enklare ledlampor (ca 300kr) känsliga för stötar, typ löpning?

3 - Fick kretsarna i lampan spader då jag sonika klippte av sladden utan att komma ihåg att ta bort batterierna?

Det är i alla fall inte lätt att reklamera det hela nu med avklippt sladd...

Gidde; sa:
Köpte för en tid sedan en enklare ledlampa i någon sportaffär, 1W med tre ljusinställningar. Jag tänkte jag skulle ha den som en lätt lampa att jogga i. Därför kapade jag batterisladden och satte batteriet i en liten höftväska och gjorde en bra förlängningssladd. Problemet var bara att lampan började leka disko. Först trodde jag det var batterierna som var dåliga och lampan därför stegvis minskade i ljus tills den slocknade, men problemet kvarstod med helt nya batterier.

Min fråga är detta.

1 - Fick jag ett B-exemplar?

2 - Är enklare ledlampor (ca 300kr) känsliga för stötar, typ löpning?

3 - Fick kretsarna i lampan spader då jag sonika klippte av sladden utan att komma ihåg att ta bort batterierna?

Det är i alla fall inte lätt att reklamera det hela nu med avklippt sladd...

Om det blinkar ("leka disko") så lär det ju vara glappkontakt. Och om alla dioderna blinkar samtidgit så lär det ju varai sjäva infästningen av dioderna, utan i strömförsöjningen.

Köpte tidigare i höstas Silva M1 och den fungerar bra på vägar, hyfsat i skogen så där blir det nog en lampa på styret också snart. På getout.se kostar lampan 495kr. Nackdelen är den korta brinntiden 1,5 h på men som backup finns en LED på 100 h som fungerar hjälpligt på vägar.

KLAGER; sa:
Om det blinkar ("leka disko") så lär det ju vara glappkontakt. Och om alla dioderna blinkar samtidgit så lär det ju varai sjäva infästningen av dioderna, utan i strömförsöjningen.

Nja - disco var väl att ta i. Lampan är kostruerad så att ett tryck ger 1W, ett tryck till ger 1/2W, ytterligare ett tryck ger 1/4W och ett sista tryck stänger av lampan. Jag tror att denna lampa är konstruerad så att då batterierna börjar ta slut går den ner automatiskt till en lägre ljusstyrka tills den slutgiltigt stängs av. Det är alltså detta som sker hela tiden även med nya batterier. Motståndet i min förlängningssladd är 0, och kan inte påverka det hela. Men kretsarna i lampan är ju lite mer avancerade än en gammal "vanlig" lampa, så det jag mest undrar är om dessa fått spader av stötar eller min ev. kortslutning. Har en till lika dan lampa, men där har batteriet fått sitta kvar bak på huvudet. Då tycker jag inte den är skön att springa med, utan kör med en gammal halogenpannlampa i stället. (Lite feg för att kapa nästa sladd också kanske. Men jag behöver även en enkel tomtlampa när jag nu bor ute på vischan.)

Pannlampa i trafiken

Gidde; sa:
Menar du att det inte räknas som cykelbelysning? Eller ska jag uppfatta dig som det är lagförbud att ha pannlampa om man cyklar? Det senare tycker jag verkar lite långsökt...

Lite om pannlampors laglighet i trafiken hittar du här:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19621

här:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22083

och här;
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10134

Som mycket annat när det gäller lagar verkar det vara en bedömnings- och tolkningsfråga...

OK - ska försöka låta bli att blända bilister när jag är ute och åker rullskidor, om jag lyckas mickla dit en bra halogen på cykelhjälmen...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg