Låt Planeten andas ut!?

Facit på denna diskussion:

1. De som behöver hjälp ska få det, oavsett etnicitet. Att springa runt och lattja med vapen är bara töntigt. Använd pengarna till att gå en tur i bergen istället.

2. I framtiden kommer fler och fler katastrofer att inträffa, dels pga. att befolkningarna blir större (nej, går inte att bortförklara) samt att stormfrekvenser, översvämningar, epidemier mm blir vanligare.

3. JAG är av den uppfattningen att det är vi människor som ställer till det för oss själva nu, inte bara för oss själva utan även för våra barn.

Så tillsist vill jag ge alla en liten tankeställare:

"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar, vi lånar den av våra barn" - Gammalt indianskt visdomsord

Tjohej!

// Jocke, som nu drar ut med cykeln istället för att gräla på internet..

Mezzner; sa:
För övrigt håller jag med om att det sannolikt går åt skogen med vår planet, även om jag tycker att det känns svårt att uttala sig om tidplanen. Det finns på jorden ett stort antal grupper som av minst lika många skäl kommer att "bete sig fel" eftersom kopplingen mellan dessa (kollektiva) beteenden och de skadliga effekterna är så oerhört abstrakta för den enskilde. Det är för stor fördröjning på återkopplingen, i kombination med det finns så många andra människor än en själv här på jorden att man förstås aldrig kan se de globala effekterna av sitt eget beteende.

Tvärtom är det väl så att man offrar lite i form att att samla lite batterier/alu-burkar/köra etanolbil/whatever, och så trampar man vidare med sin övriga konsumtion och produktion.
Uppgivenhet, och i förlängningen strutsmentalitet är väl mänskliga och vanliga reaktioner. Kan man kombinera detta med lite påtagliga åtgärder (batteriinsamling etc.) så kan man köra på och "fånga dagen" i form av att köpa ny tv, nytt uterum, ny (miljö-)bil osv.

Så sant. Problemet är dock att för få ens reflekterar på ett djupare plan över det egna beteendet. Är det så svårt?

Du och jag gör ju det. Vi kanske skall proklamera för psykologiutbildning (med något antikonsumtionsbuddistiskt inriktning) från första klass så att folk förstår sin egen sociala roll.

Eller införa mera belöning/straff som styrmedel. Såna mekanismer fungerar ju på enklaste mussla.

johankse; sa:
crazy det var 35 år sen Sverige kallade till miljökonferans. Indianhövdingarna hade samma budskap på 1800-talet. Ibland är det gott att ta det sakta och tänka till innan....

go tur

Öhh?

Försöker du mästra eller vadå?

Det gör det ju bara ännu värre. Doehh!

[Ändrat av crazy 2007-02-02 kl 21:48]

Var tvungen att kolla upp det där. Temperaturförändringarna började märkas runt 1980 och trenden kunde ses tydligt runt 1990 så vad snackad du om? Vet du ens vad agenda betyder?

Sen skulle jag vilja se någon vetenskaplig referens till när Sitting Bull? pratar klimatfrågan och nämde freon och annat skit.

Åter här, med förnyade krafter efter lite bouldrande på ett klättergym. :)

Joakim skrev att de som behöver hjälp ska få det, oavsett etnicitet. Som ekofascist ber jag att få anmäla avvikande uppfattning. Det var exempelvis befogat att svenska regeringen och alla andra med tillräckliga resurser gav stöd till Thailand och andra länder efter tsunamin. Men regeringen skulle gjort förbehåll så att inget av hjälpen gick till svenskar. För genom sitt exklusiva resande hade svenskarna där slösat med flygbränsle och svensk valuta samt höjt halten av växthusgaser i atmosfären.

Av detta förstås att jag är ovänligt inställd till dom politiker som håller på och rotar i vad en viss statssekreterare vetat eller inte vetat vid någon viss tidpunkt. Fast sådant tycker våra politiker och pressen är viktigt.

Johan,
Nivån på idén att stänga av huvudströmbrytaren i sina bostäder under fem minuter samtidigt i hela Europa och tänka på gud vet vad var ju heller inget vidare. Men dina korta inlägg tyckte jag var bra. Fast om jag skulle "ta det sakta och tänka till innan" hade min produktion blivit lidande. Ok, det blir väl bäst att ge er ledigt från mig i en månad till. Så hej så länge och på återseende. :)

Stadan, din tidigare karakterisering av mig som sociomellpat tyckte jag var roligare än det där om brunt. Men det är lugnt.

johankse; sa:
Nivån härinne har nått en så låg nivå att jag lämnar den här tråden.

Alternativt stanna kvar och spä ut tråden med intressanta inlägg. Själv är jag intresserad av att diskutera ämnet "en enklare livsstil". Ser många fördelar med detta:

Mindre miljöslit.

Mindre stress.

Färre saker som kan gå sönder ->
Mindre beroende
Mindre sårbar vid olyckor etc.

Mer pengar över som kan användas till annat.

Bidrar inte till att ge ett dåligt föredömme till fattigare länder så att vill bli som oss.

Bidrar till att få företagen att producera mel "hållbara" (ur eko-synpunkt) produkter - varje gång du köper något röstar du på det företaget med plånboken.

Vad tycker ni?

johankse; sa:

Du gör först det nämda själv. Sen när du inte kan ge svar på tal så gör du en sorti med svansen mellan benen. Ouch!
Ge dig inte in i klang om du inte pallar trycket och har fömågan.

mellpat; sa:
Åter här, med förnyade krafter efter lite bouldrande på ett klättergym. :)

Joakim skrev att de som behöver hjälp ska få det, oavsett etnicitet. Som ekofascist ber jag att få anmäla avvikande uppfattning. Det var exempelvis befogat att svenska regeringen och alla andra med tillräckliga resurser gav stöd till Thailand och andra länder efter tsunamin. Men regeringen skulle gjort förbehåll så att inget av hjälpen gick till svenskar. För genom sitt exklusiva resande hade svenskarna där slösat med flygbränsle och svensk valuta samt höjt halten av växthusgaser i atmosfären.

Av detta förstås att jag är ovänligt inställd till dom politiker som håller på och rotar i vad en viss statssekreterare vetat eller inte vetat vid någon viss tidpunkt. Fast sådant tycker våra politiker och pressen är viktigt.

Allvarligt. Är du ironisk?

Visst det första stycket kan jag ta på allvar med glimten i ögat då det faktiskt är lite snuskigt med flygplan som drar ton av soppa. Speciellt med tanke på att de sedan vill bli hemflygna med privatjet då de inte har någon reseförsäkring. Om något liknade hade hänt en enskild person eller familj hade UD knapps gjort ett jota.

Den andra förstår jag inte alls. Det är för far out till och med för mig. Menar du på allvar att du tycker det är ok för en statssekreterare att vara imbecillt inkompetent och ljuga och skit?

Hmm, du måste vara ironisk .......... eller ha ganska intressanta åsikter.

Jag varnar dig för att vara ironisk här på forumet. Det är bara 1/20 som förstår sånt här.
[Ändrat av crazy 2007-02-03 kl 02:18]

johankse; sa:

Nivån är generellt låg på diskussioner av politisk natur här på utsidan .

Klungbildningen mot och den snara (oftast absurda) etiketteringen av den som inte uttrycker en av socialstyrelsen rekommenderad åsikt och kanske t.o.m. resonerar för att ställa saker på sin spets och därigenom få fram något av värde är väl sådär att skåda. Förståelsen för den typ av diskussion finns ej här. Här får man inte uttrycka fula tankar. Man får man inte ens indikera att man är kapabel att tänka fula tankar. Då blir den personen trollförklarad eller vad månde. Inte höjer det upplevelsen av det här stället precis. Att sen en och annan upptäckt att det är lätt att provocera och få helt sanslösa rektioner är en annan sak.

Nä fy fan, ingen politik vid matbordet.

lapetter; sa:
johankse; sa:

Klungbildningen mot och den snara (oftast absurda) etiketteringen av den som inte uttrycker en av socialstyrelsen rekommenderad åsikt och kanske t.o.m. resonerar för att ställa saker på sin spets och därigenom få fram något av värde är väl sådär att skåda. Förståelsen för den typ av diskussion finns ej här. Här får man inte uttrycka fula tankar. Man får man inte ens indikera att man är kapabel att tänka fula tankar. Då blir den personen trollförklarad eller vad månde. Inte höjer det upplevelsen av det här stället precis. Att sen en och annan upptäckt att det är lätt att provocera och få helt sanslösa rektioner är en annan sak.

Det ligger en hel del i vad du säger men nivån skulle jag säga är ganska hög om man jämfört med ett randomforum i alla fall. Rent generellt är den som har lite avvikande åsikter även den som har mest brain. Det krävs ett eget tänkande.

crazy; sa:
lapetter; sa:
johankse; sa:

Det ligger en hel del i vad du säger men nivån skulle jag säga är ganska hög om man jämfört med ett randomforum i alla fall. Rent generellt är den som har lite avvikande åsikter även den som har mest brain. Det krävs ett eget tänkande.

Jag tycker det är bättre om alla tycker lika för då märks det inte hur smart någon är. Dvs alla är lika smarta :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg