crazy; sa:
Om man skall vända på det är det vanligare att folk skriker rasist ut till höger och vänster när de brister i intellektuell kapacitet.[Ändrat av crazy 2007-02-02 kl 16:10]
Jag förstår det som att du har tillgång till statistik som jag är ovetande om även om jag nu inte påstått hur fördelningen av åsikter bland intellektuellt underbegåvade ser ut.
I det scenario som jag beskrev så gällde att man blev antingen klokare eller mer egoistisk med åren. Att man blir mindre klok och utifrån det antirasist är väl också en teoretisk möjlighet, även om jag både förbehåller mig rätten att se denna utveckling som atypisk. Självklart kan du kalla det för en subjektivitet.
Jag kan också hålla med om att det ibland förekommer att klarsynthet avseende gruppers beteenden kan undertryckas för att kraven på politiskt korrekta formuleringar ska kunna uppfyllas.
Jag tycker dock inte att det är fallet med resonemanget längre upp i tråden. Det handlar mer om att flytta fokus från den egna påverkan, till nåt som presenterats som ursprunget till både det aktuella och tidigare diskuterade problem.
Självklart är det också så att man kan komma fram till att ett för ekologin skadligt beteende kan sakna all mätbar effekt globalt - så länge tillräckligt få tillämpar beteendet; men att rättfärdiga detta beteende utifrån att det bara är när för många går så, är kortsiktigt, egoistiskt och i praktiken ofta rasistiskt.
För övrigt håller jag med om att det sannolikt går åt skogen med vår planet, även om jag tycker att det känns svårt att uttala sig om tidplanen. Det finns på jorden ett stort antal grupper som av minst lika många skäl kommer att "bete sig fel" eftersom kopplingen mellan dessa (kollektiva) beteenden och de skadliga effekterna är så oerhört abstrakta för den enskilde. Det är för stor fördröjning på återkopplingen, i kombination med det finns så många andra människor än en själv här på jorden att man förstås aldrig kan se de globala effekterna av sitt eget beteende.
Tvärtom är det väl så att man offrar lite i form att att samla lite batterier/alu-burkar/köra etanolbil/whatever, och så trampar man vidare med sin övriga konsumtion och produktion.
Uppgivenhet, och i förlängningen strutsmentalitet är väl mänskliga och vanliga reaktioner. Kan man kombinera detta med lite påtagliga åtgärder (batteriinsamling etc.) så kan man köra på och "fånga dagen" i form av att köpa ny tv, nytt uterum, ny (miljö-)bil osv.