Låt Planeten andas ut!?

Vad sägs om dom här påståendena från mig?

1. Vår regering är rasistisk eftersom man lämnar bistånd till palestinier/araber men inte till israeler/judar.

2. Jag är inte rasistisk för jag menar att ingendera ska ha bistånd från oss. Palestinierna (araber) kan få sitt bistånd från arabländer; flera där har gott om pengar.

öringen; sa:
ping; sa:
Vi som lever nu,överallt,är en ras människor.

Javisst, du har rätt. Jag menar att en del inte förstår varför de reagerar med hat och rädsla inför människor som inte ser likadana ut, äter samma mat, tillber samma gud etc som dom själva..

Det är en helt annan sak,likväl som en del vill kunna utöva sina kulturyttringar/sedvänjor,vill andra utöva sina utan att bli påtvingad massa 'udda inslag'.Om man är mån om mångkultur bör man skilja dessa åt,annars kommer vi att ha en global mulattkultur så småning om.

peter

mellpat; sa:

1. Vår regering är rasistisk eftersom man lämnar bistånd till palestinier/araber men inte till israeler/judar.

Vår regering har insett att Israel knappast behöver ekonomiskt stöd från Sverige. Det krävs inte nån större stjärna att räkna ut det, klarar till och med nuvarande regering ;)

mellpat; sa:
2. Jag är inte rasistisk för jag menar att ingendera ska ha bistånd från oss. Palestinierna (araber) kan få sitt bistånd från arabländer; flera där har gott om pengar.

Visst kan man resonera så. Sköt dig själv och skit i andra heter det visst. Men nu är det så att många i Sverige, hör och häpna, vill hjälpa de svagare. Ska vi inte kunna göra det bara för att länder närmare problematiken har mycket pengar?

mellpat; sa:

Vad sägs om det här påståendena:

1. Människor som behöver det ska ha bistånd. De judiska ockupanterna i Palestina lever ganska väl och saknar de något, vatten, fruktodlingar eller tomtmark så stjäl de ju bara det som behövs från något av sina grannländer. Araberna däremot vill ingen ens titta åt. Den ende som faktiskt gav något, Saddam Hussein fick ju inte fortsätta med det.

2. Att anse att man inte sak hjälpa nödställda av annan etnicitet utan att det kan gott deras egna göra är rastänk av klassiskt snitt.

Du förefaller att vara en sådan som helt enkelt inte vågar hysa bruna åsikter utan faller för grupptrycket och humaniserar din åsiktpalett. Dina övriga inlägg som det om direktverkande el och hur mycket du inte tänker delta i några som helst ekologiska initiativ visar i och för sig att du inte grundar din ljusskygga argumentation på renodlad ondska utan snarare en emotionell brist eller rent av klen begåvning

Hur som helst tycker jag du ska ärligt lite tyst för dig själv revidera din attityd mot andra människor och våran planet med allt vad som försöks att göras för den. Sen kanske du skulle byta ut den direktverkande elen. Väldigt nittonhundratal...

Ps. Vad är det här för dumheter om att det inte finns människoraser? Klart det gör, precis som det finns hundraser, kattraser och hästraser. En chihuahua och en rottweiler är ju båda hundar, svensk och arab är båda människor. Ds

Mezzner; sa:
Mellpat, jag har naturligtvis inte klickat på dina länkar, det räcker mer än väl att läsa det du skriver.

Det är så otroligt typiskt att i situationer där den egna bekvämligheten eller situationen är hotad, så är det för vissa så lätt att kanalisera om oro eller dåligt samvete till att skylla på en syndabockskategori.

Rasismens fula tryne visar sig som regel i situationer där man kan hoppas att få folk att hoppa på tåget, som går ut på att det är nån annans fel att saker och ting är dåliga.

En del blir klokare med åldern, medan andra bara blir större egoister.
Ingen kommer hindra dig att skriva, men det är väldigt tråkigt att behöva läsa sånt här.

Tänk till igen, och tänk gärna riktigt länge, jag hoppas att det hjälper.

Om man skall vända på det är det vanligare att folk skriker rasist ut till höger och vänster när de brister i intellektuell kapacitet.

Kina har en tämligen bra ekonomi och det är nog ingen slump vad det delvis beror på. Sen vad som är kausalt samband är svårt att se. Jag kan tillägga att jag avskyr Kina och deras fucket upp styrelseskick.

Barnafödandet är ett problem i u-länderna. Det säger sig själv att ett mindre antal får en bättre levnadsstandard än ett större då resurserna är begränsade. Sen hur det skall lösas är självklart väldigt komplex men om saker inte diskuteras så blir det aldrig löst. Det är därför tex klimatfrågan inte har blivit löst trots att den legat på agendan i 20 år. Information mörkas och folk bryr sig inte. Senast förra veckan så var det Bush som mörkat och förvrängt info angående klimatfrågan. Killen som haft stöd av mer än halva USAs befolkning. Jag har inte brytt mig så mycket om han tidigare men nu börjar jag fundera på om han inte skall göra en Kennedy. Det finns ingen fungerande självreglering. Ta Skandia, Berlusconi, Forsmark, Fn, bla bla bla bla. U name it.

Trenden är att det kommer gå helt åt helvete. Befolkningen består till stor del av egoistiska personer som är mer eller mindre dumma i huvet.

Men lyckligtvis händer inte detta under min livstid så det är väl bara att ge en långnäsa till nästa generations Kineser. De kommer att köra sina fina bilar i en steril miljö.

mellpat; sa:

Kamma dig.
[Ändrat av crazy 2007-02-02 kl 16:10]

Vättlefjäll; sa:
Ps. Vad är det här för dumheter om att det inte finns människoraser? Klart det gör, precis som det finns hundraser, kattraser och hästraser. En chihuahua och en rottweiler är ju båda hundar, svensk och arab är båda människor. Ds

Jag har fått lära mig att det inte finns olika människoraser. Det finns en stor variation mellan olika folkgrupper men det går inte att dela upp dem i olika raser pga för mycket genetiskt uppblandning genom historien. Visst kan man se om en kille är arab eller kines men det blir svårare att hitta den geografiska gränsen mellan grupperna. Det krävs för att man ska kunna dela upp det i bra raser.

Som svensk menas att man har ett svensk medborgarskap och inget med hudfärg, ögonfärg, härkomst eller vilket språk man talar. Om du vill veta mer så kan du säkert kontakta www.do.se/

Ångående hundraser, kattraser, hästraser och andra tamdjur så talar man om raser men det är en stor skillnad mellan tamdjursraser och biologiska raser. Visst skulle det ha fungerat att ha människoraser efter samma system som hos tamdjur. En förening bestämmer sig för vad som krävs för att uppfylla en ras och sedan kan man ha fina avelsprogram för att förädla de olika människoraserna. Man skulle kunna få fram de "rena" människorna efteråt. Ungefär på samma sätt som man kan jämnföra bondkatter och renrasiga katter. Perfekt...

/Stellan

crazy; sa:
Om man skall vända på det är det vanligare att folk skriker rasist ut till höger och vänster när de brister i intellektuell kapacitet.[Ändrat av crazy 2007-02-02 kl 16:10]

Jag förstår det som att du har tillgång till statistik som jag är ovetande om även om jag nu inte påstått hur fördelningen av åsikter bland intellektuellt underbegåvade ser ut.

I det scenario som jag beskrev så gällde att man blev antingen klokare eller mer egoistisk med åren. Att man blir mindre klok och utifrån det antirasist är väl också en teoretisk möjlighet, även om jag både förbehåller mig rätten att se denna utveckling som atypisk. Självklart kan du kalla det för en subjektivitet.

Jag kan också hålla med om att det ibland förekommer att klarsynthet avseende gruppers beteenden kan undertryckas för att kraven på politiskt korrekta formuleringar ska kunna uppfyllas.
Jag tycker dock inte att det är fallet med resonemanget längre upp i tråden. Det handlar mer om att flytta fokus från den egna påverkan, till nåt som presenterats som ursprunget till både det aktuella och tidigare diskuterade problem.

Självklart är det också så att man kan komma fram till att ett för ekologin skadligt beteende kan sakna all mätbar effekt globalt - så länge tillräckligt få tillämpar beteendet; men att rättfärdiga detta beteende utifrån att det bara är när för många går så, är kortsiktigt, egoistiskt och i praktiken ofta rasistiskt.

För övrigt håller jag med om att det sannolikt går åt skogen med vår planet, även om jag tycker att det känns svårt att uttala sig om tidplanen. Det finns på jorden ett stort antal grupper som av minst lika många skäl kommer att "bete sig fel" eftersom kopplingen mellan dessa (kollektiva) beteenden och de skadliga effekterna är så oerhört abstrakta för den enskilde. Det är för stor fördröjning på återkopplingen, i kombination med det finns så många andra människor än en själv här på jorden att man förstås aldrig kan se de globala effekterna av sitt eget beteende.

Tvärtom är det väl så att man offrar lite i form att att samla lite batterier/alu-burkar/köra etanolbil/whatever, och så trampar man vidare med sin övriga konsumtion och produktion.
Uppgivenhet, och i förlängningen strutsmentalitet är väl mänskliga och vanliga reaktioner. Kan man kombinera detta med lite påtagliga åtgärder (batteriinsamling etc.) så kan man köra på och "fånga dagen" i form av att köpa ny tv, nytt uterum, ny (miljö-)bil osv.

I egenskap av etnisk svensk och påstådd rasist så antas jag väl ha uppfattningen att jag och stamfränderna står på en högre nivå än andra raser? Har något jag skrivit givit anledning till ett sådant antagande? :)

crazy det var 35 år sen Sverige kallade till miljökonferans. Indianhövdingarna hade samma budskap på 1800-talet. Ibland är det gott att ta det sakta och tänka till innan....

go tur

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg