Låt Planeten andas ut!?

Nån mer som hört talas om detta?:

"Den 1 februari 2007 mellan 19:55 - 20:00 är det tänkt att vi människor ska låta planeten andas ut ett ögonblick.

Idén är att stänga av alla energikonsumerande verksamhet mellan 19:55-20:00 den 1 februari 2007. Därmed genomförs det första kollektiva försöket, av jordens befolkning, i att spara energi. Förslaget kommer av Planet Alliance - där en mängd miljöorganisationer ingår - och
sammanträffar med IPCCs utkommande rapport om klimatförändringar.
Mängder av människor i massor av länder har redan fått detta email och kommer att delta.

Och det ända Du behöver göra är att stänga av all energikonsumerande verksamhet i ditt hus under 5 minuter (19:55 - 20:00 den 1 Feb).
Självklart kan du låta energin vara avstängd längre...
Besparingen förväntas bli enorm om detta sker i en stor utsträckning"

JohnnyL; sa:

"...
Besparingen förväntas bli enorm om detta sker i en stor utsträckning"

Uttrycket enorm kanske inte är det rätta.

Om man (mot all förmodan) antar att all energiförbrukning på hela planeten upphör i fem, så motsvarar det 9 tusendels promille av en årsförbrukning.

Man kan också anse att vi kommer att ha sparat energi så att det räcker 5 minuter längre, i den händelse all energi skulle ta slut...

Det är ju bra att tänka efter, och kanske vidta åtgärder, men även om aktioner bara är tänkta som tankeställare tror jag att de är effektivare om de är mer genomtänkta och bättre formulerade.

Fick ett mail

med den lydelsen.

Det går rätt trögt med politikerdrivna åtgärder för att minska växthuseffekten.

Jag tror att det är bra med opinionsarbete från allmänheten och det här uppropet kanske kan bidra till att påverka både politiker och allmänhet om det får stor genomslagskraft.

Vad som sist och slutligen behövs är en global policy och tvingande regler men för att få till det tror jag att det behövs ett långvarigt upplysnings och opinionsarbete där alla bidrag kan hjälpa till.

Thure

JohnnyL; sa:
Idén är att stänga av alla energikonsumerande verksamhet mellan 19:55-20:00 den 1 februari 2007. Därmed genomförs det första kollektiva försöket, av jordens befolkning, i att spara energi.

Hade inte Lennart Hyland ett liknande upprop i tv fast på nationell skala ngn gång under 60-talet? Alla i Sverige skulle släcka en lampa el dyl samtidigt som man visade på hur det påverkade energiförbrukningen i Sverige.....

Been there, done that.... :)

En återupprepning har säkert en del pedagogiska förtjänster som redan påpekats.

JohnnyL; sa:

"Den 1 februari 2007 mellan 19:55 - 20:00 är det tänkt att vi människor ska låta planeten andas ut ett ögonblick.
Ja, det är en seriös aktion men som Mezzner skriver är "enorm" kanske inte riktigt rätt ord. Det viktigaste är not att folk börjar tänka på att ens egna handlingar (energikonsumtion) är en del (om än liten) av klimatförändringarna. Det ska inte underskattas.

/Staffan

Åtgärder syftande till att minska utsläppen av växthusgaser blir väl meningslösa om man fortsätter tillåta fri befolkningstillväxt och att folk flyttar från områden med varmt klimat (ingen bostadsuppvärmning) till ett kallt som i Sverige.

Om som nu landets folkmängd ökar med ca en procent om året (mest pga invandring söderifrån) så ger väl en kostsam energiomställning som skulle minska utsläppen med en procent per person och år ändå ingen förbättring?

Det stora problemet är att levnadsstandarden ökar i hela världen. Det är väl bara i Afrika som det står still. Och vad har dessa tredjeklassmänniskor som mål? Jo, att bli som "dom i väst". Men planeten klarar inte av 6+ miljarder människor i villa och med tre bilar, semseter utomlands med åtföljande flygresa, duscha varje dag etc. Jag tänker mycket på det här och blir mer och mer övertygad om att vi i väst måste sänka vår standard så att de andra länderna får ett lägre mål att sikta mot, annars stressar vi ihjäl planeten med överkonsumtion.

bananmannen; sa:
Det stora problemet är att levnadsstandarden ökar i hela världen ...

Jag tror inte att t ex dom som efter 60 år fortfarande bor i "flyktingläger" kring Israel men skaffar i genomsnitt nio barn per kvinna ser det som ett problem att "levnadsstandaren ökar i hela världen". Problemet är väl att vi mer ansvarsfulla också är svaga och därför kommer vi och miljön att förlora striden. Hade vi inte varit så svaga hade vi upphört med att ge bistånd till oansvariga människor i andra länder.

Hur hade Europa sett ut om dom miljoner tyskar som fördrevs västerut för 60 år sedan bara passivt stannat i läger och skaffat nio barn per familj med början när kvinnan var typ 14 år?

Jag tycker att det är ett elände att fattigt folk får det bättre. Hur ska överklassen kunna fortsätta anställa billigt tjänstefolk framöver, jag bara undrar? Nej, använd gärna miljön som argument för att hejda otyget!

/ Grön men ändå blå

Hehe, det optimalt överklassiga är väl att ha fina elektriska maskiner drivna av gammal god vattenkraft. Så att man slipper ha folk från underklassen snokandes hemma.

/ Blå men ändå grön

mellpat; sa:
bananmannen; sa:
Det stora problemet är att levnadsstandarden ökar i hela världen ...

Jag tror inte att t ex dom som efter 60 år fortfarande bor i "flyktingläger" kring Israel men skaffar i genomsnitt nio barn per kvinna ser det som ett problem att "levnadsstandaren ökar i hela världen". Problemet är väl att vi mer ansvarsfulla också är svaga och därför kommer vi och miljön att förlora striden. Hade vi inte varit så svaga hade vi upphört med att ge bistånd till oansvariga människor i andra länder.

Hur hade Europa sett ut om dom miljoner tyskar som fördrevs västerut för 60 år sedan bara passivt stannat i läger och skaffat nio barn per familj med början när kvinnan var typ 14 år?

Du har skrivit korkade grejer förut men det här tar priset. Vad tycker du vi übermensch ska göra då? Låta araberna svälta till döds om de inte steriliserar sig och finner sig i den situation sionismen försatt dem i?
Hade vi inte varit så svaga hade vi satt sådana som du i läger, det är mina två öre...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg