Låt oss samla våra fjällvandringstips..!

Modifierad hajkbricka

En pryl som alltid finns med i ryggan är en hajkbricka. Min modell är kraftigt förminskad för att spara vikt och plats.
Den är precis så stor så att köket kan ställas på den, i mitt fall ca 15x15cm. Den är tillverkad av 3 mm plywood och har ett flertal små hål för att kunna hälla ut makaroni/spagetti-vattnet. Trots sin litenhet fungerar den dessutom utmärkt som både skärbräda och 'eldviftare'.
 
Re: Modifierad hajkbricka

asp; sa:
En pryl som alltid finns med i ryggan är en hajkbricka.

Lättviktstips:
Tillverka hajkbrickan av den lövtunna, böjbara skärbrädan som finns på Clas Ohlson. Funkar finfint.

(nackdelen är att den inte funkar som snöstöd, men det är å andra sidan inte så viktigt på fjällvandring)
 
Finns ju Trangia multi-disc, som får plats i stekpannan, fungerar som durkslag och har spår så köket står stadigt på den och inte halkar av.
 
Multidisk/hajkbricka

Det är sant men...
Stora Trangiat (som jag har använde förr i tiden) väger inklusive en kaffepanna ca 1,5 kg. Så tungt kök vägrar jag nu för tiden att bära med mig på mina ensamturer! Därför blev det en 'multidisk' av plywood.
Numera kör jag med hemgjord Esbit-brännare, vindskydd gjort av ölburksfole och en lätt 1L alu-kastrull, totalvikt under 400 g.

/p-a
 
Re: Multidisk/hajkbricka

asp; sa:
Det är sant men...
Stora Trangiat (som jag har använde förr i tiden) väger inklusive en kaffepanna ca 1,5 kg. Så tungt kök vägrar jag nu för tiden att bära med mig på mina ensamturer! Därför blev det en 'multidisk' av plywood.
Numera kör jag med hemgjord Esbit-brännare, vindskydd gjort av ölburksfole och en lätt 1L alu-kastrull, totalvikt under 400 g.

/p-a

Men om du bara använder ena grytan till trangiat och multidiscen så blir det inte så tungt, och med ett 2 små hål och lite ståltråd/najtråd så kan du även fixa till grytan så du kan laga mat över öppen eld. På detta sätt sparar du ännu mer vikt.
 
1001 fjällvandringstips som websida

Nordesjö; sa:
Claes.. Kan man inte göra en html-sida istället för PDF? Då är den snabbare att nå!

Det är inte hela världen, men var som sagt inte storleken som var problemet, utan enkelheten och smidigheten i åtkomsten. När man ändå lägger ut grejer på en html-sida, varför inte göra det i html? Så att datorn slipper kicka igång ett nytt program bara för att läsa en sida. Det var så jag tänkte.

Okey dokey... jag ger mig! Har nu lagt upp sammanställningen som websida. Du hittar den här: http://fjallen.nygardh.net/utsidan/fjallvandringstips_thread28719.htm
PDF-filen är naturligtvis kvar och den hittar ni här: http://fjallen.nygardh.net/utsidan/fjallvandringstips_thread28719.pdf
OBS! PDF-filen är försedd med "bokmärken" så att det ska bli lättare att hitta.

Åter igen... om det kommer många fler tips så kommer jag att komma med en ny utökad verson. Så posta era tips nuuuu!!!!.

Ha de' ///Claes
http://fjallen.nygardh.net
 
Om du ska vara ute längre tid än en vecka och vill ha smör på mackorna även efter första veckan, dela upp smöret i två täta byttor, som gärna har skruvlock, och låt den ena ligga oöppnad skyddad från syre tills den första är slut.

Lägg osten i dubbla fettade smör/smörgåspapper innan den ev. läggs i en plastpåse, så osten får lite utrymme att andas. Annars svetttas den i plastpåsen och håller sämre.

Fjällagg, dvs. mjöl (gärna fyra sorters), bakpulver och brödkryddor är bra att kunna plocka fram efter någon vecka/10 dygn när annat bröd är slut eller söndersmulat.

Raskesven
 
Buff eller Had istället!

Istället för snusnäsduk kan man ha en Buff eller Had, alltså en sån där cylinderformad tygtrasa. Man kan ha den som halsduk, mössa och handledsvärmare. Dessutom är de toppen att dra över ögonen när man tältar på sommaren, för då kan ju nattljuset göra det svårt att sova. Kostar kring 150 kronor på sportaffärerna.
 
Efter att ha tröttnat på att läsa baksidan av fjällkartan har jag nu med en pocketbok, ska du vara ute länge vill du att den ska räcka längre.
Mitt tips är att ta med en bok på ett annat språk än svenska, för mig räcker en bok på engelska nästan dubbelt så länge.

/Ulf
 
Re: 1001 fjällvandringstips som websida

cnygardh; sa:
Okey dokey... jag ger mig! Har nu lagt upp sammanställningen som websida.

Wo-hoo! :)

Som belöning kommer jag med följande tips:

• Mat
Jordnötssmör är ett ypperligt smörgåspålägg - nyttigt, energirikt och gott. Och billigare per viktsenhet än alternativ som bredbar ost, kaviar och sånt.

• Tältning
Många nybörjare gör misstaget att stänga till ventiler och dörröppningar på tältet. Gör man det blir det visserligen något varmare på kvällen, men all instängd funkt kommer att ge den där råa morgonen som vi alla avskyr. Låt luften blåsa genom tältet genom att bara ha myggnätet som dörr till innertältet, och ställ alltid tältet i vindriktningen.
 
Re: Buff eller Had istället!

Hej!
Buff är en kanonpryl, använder själv sådana. Tyvärr är den ju gjord av konstfiber och tål värme dåligt, så funktionen som grytlapp (motsv) faller bort!
Had vet jag inte vad det är, så det kan jag inte uttala mig om men upplys mig gärna...

/p-a
 
Samma fast annorlunda

Buff och Had är samma sak, bara olika märken. Finurliga saker, men du har nog rätt, som grytlapp passar de knappast.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg