Våra nordiska grannar i väster säger: "Jag kan resa varthelst i världen bara jag ser Mjösa!"
Med det vill jag säga att man kan "långcykla" på många sätt. Jag som är lite äldre, 60+, har blivit bekväm och föredrar dagsturer från en och samma ort. Det kan vara turer från min stuga, från kamratens fritidshus, kroferie i Danmark, från semesterorten på Mallorca etc.
I början av året gör jag en cykelplanering, hur många mil jag vill cykla vecka för vecka. I fjol var målet att cykla 500 mil totalt under året. I år har jag höjt det till 600 mil, är nu uppe i 565 mil.
Packar det jag behöver för en dagstur på 3- 15 mil, oftast räcker det med en stor styrväska och två vattenflaskor. I styrväskan får jag plats med lite verktyg, mobil, Id-kort, lite lunch- eller fikapengar,
smörgås, en termos (0,5 l) med varmt vatten, vikmugg, liten plastburk med pulverkaffe, russin- och sötmandelblandning med lite salt. Karta. Ev. en liten eller stor cykelväska på pakethållaren med regnkläder, sittdyna, extrakläder etc.
Mitt bästa tips alltså: Planera, då kan du cykla långt under året.
Inspiration får jag bl.a. från
www.crazyguyonabike.com
Ja, det var kanske inte riktigt sånt svar du hade tänkt dig, men jag ville ändå bidra med mitt!
Mvh
Christer