Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

- Termos är en av de viktigaste köksprylarna. I med varmvatten på morgonen så har man till kaffe och nån frystorkat till lunch.
Inte för att vara den som är den, men vore det inte bättre att lämna termosen hemma och ta med ett riktigt kök?
 
- Termos är en av de viktigaste köksprylarna. I med varmvatten på morgonen så har man till kaffe och nån frystorkat till lunch.
Inte för att vara den som är den, men vore det inte bättre att lämna termosen hemma och ta med ett riktigt kök?

och med "riktigt kök" menar du ett 1,5 kgs trangia med tillhörande matkonserver och dyl eller? isf e svaret nej - jag kokar bara vatten och då behövs inte det.
 
jo de har väl olika namn. tändkuber var visst det namnet på de här, men har för mig Jula kallade dem för brasstartare.

Funkar rätt bra iaf att koka upp vatten med. :)
 
Jag vet inte om detta har tipsats om tidigare men jag kör ändå.

Mitt tips är att sätta fast barduner/tältlinor där du har tältpinneöglor. Detta gör att du kan tälta där tältpinnar inte går i marken utan problem, som på hög höjd i fjällen tex. När jag går upp på fjället så tar jag bara med mig en eller två tältpinnar och sätter upp tältet uteslutande med sten varje gång.
Ett annat tips är att också sätta i resår vid tältlinorna så att tältet kan röra sig mer vid stark vind och därmed så sparar du lite på bågarna.

Det väger ju mer? Ja men tar du bort tältpinnarna blir det till och med lättare :)
 
totte tipsade om:
Skavsårstejp - Leukosilk är dyrare än Leukoplast men ger mindre friktion mot strumpor och har mindre tendens att "skrubba" sönder ullstrumpor

Jag testade i sommras. Helt värdelöst! leuksilkens klister är kasst, löses upp av tåbiran...

Kör hellre leukotejp, den som är en vävtejp eller motsvarande "idrottstejp"

/Peter
 
totte tipsade om:
Skavsårstejp - Leukosilk är dyrare än Leukoplast men ger mindre friktion mot strumpor och har mindre tendens att "skrubba" sönder ullstrumpor

Jag testade i sommras. Helt värdelöst! leuksilkens klister är kasst, löses upp av tåbiran...

Kör hellre leukotejp, den som är en vävtejp eller motsvarande "idrottstejp"

/Peter

Oftast har det fungerat för mig men det är mycket riktigt klenare klister på Leukosilk. Jag brukade tejpa med Leukoplast först och sedan Leukosilk ovanpå. Numera har jag två par ullstrumpor istället vilket minskade skaven så pass att jag bara behöver tejpa runt en av tårna vilket är enkelt att göra med endast Leukosilk.
 
- Termos är en av de viktigaste köksprylarna. I med varmvatten på morgonen så har man till kaffe och nån frystorkat till lunch.
Inte för att vara den som är den, men vore det inte bättre att lämna termosen hemma och ta med ett riktigt kök?

Grejen är väl att man vid lunch slipper plocka fram köket och pyssla - i stället kan man helt enkelt he i torrfoder i termosen och spara lite tid. När du ändå har köket framme vid frukost passar du på att fylla termosen.
 
Termos på fjällen?? Jag har köket och en kaffepanna. Och tid att ta fram köket. I kaffepannan har jag hemma torkat mat på blöt under vandringen.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg