Laserlite och recensioner öht.

Trådlyft...

Hur går det med era tält? Några nya erfarenheter av TerraNovas tält i Sverige?
Hittade denna oroadne uppgift i Laserlarges produktbeskrivning:
"With a minimum weight of 1.62Kg...weighing a minimum of 1.59Kg..." Låt gå för att det bara diffar 30g men hur står det till med korrläsaren?

Ja, jag har ju fortsatt med mitt Akto som jag på senaste resan
i juni-juli använde 19 nätter
och som nu använts 170 nätter sen 2000.

I senaste utemagasinet var en artikel om lättpackning och på den beskrivna turen (som jag
TROR var 4 dagar) användes ett Laserlite. Ingen diskussion om vädertålighet.
När atikeln inte ens nämner det ananrs alltid omnämnda problemet med kolfiberpinnarna
(de är enligt eniga omdömen kass) undras om tältet prövades särskilt hårt.

Ja, händig är jag inte, som Jörgen, som säkert har en
uppblåsbar symaskin med på turerna. Undras hur stor del av vikten som innertältet tar upp.

Nu vet jag inte
om Jörgens konstruktion har golv, vilket jag tycker
är väsentligt, med tanke på de kraftiga åskregn som ofta
är att vänta på kvällarna, och alla trevliga små krypande
och ålande varelser,
som kanske vill ha sällskap

Jodå, den har golv. Jag har en variant med vattentätt silnylongolv och en med samma ventilerande ripstop som i den överdel som inte har myggnät. Båda varianterna väger 225-250 g. Det finns en del lätta sovsäcksöverdrag med myggnät att köpa (t ex från Bozeman Mountain Works/BPL) som väger strax under 200 gram om jag minns rätt.

Att ta ett Akto-yttertält enbart och komplettera med en bivacksäck sparar säkert en del vikt och ger nog också ett synnerligen rymligt och vädersäkert boende under barmark.

Min egen bana som "tältsömmare" startade på detta sätt, genom att använda ett gammalt yttertält som tarp. Sedan kom jag på att om jag sydde ett likadant yttertält i modern silnylon så halverades vikten, från 800 gram till 400 gram. Så jag tycker det är ett utmärkt sätt att prova tarp på högfjället.

Jörgen

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg