Laserlite och recensioner öht.

Kanske OT, men hur tror ni Laserlite står sig mot Tarptents Squall 2?
http://www.tarptent.com/squall2.html

Kräver förvisso vandringsstavar för att sätta upp, men d kan man ju lösa m lättare doningar. Är dessutom enkelväggigt, vilket jag inte tycker är nån nackdel för ett UL-tält (ska det va så ska det va!). Tycker det ser betydligt rymligare ut än lasertältet. Vad sägs?

Jag tror inte det är i närheten så vädertåligt som Akto och troligen långt från Laserlite också. Så här ser det ut med maximalt skydd:

squall2beak.jpg

Häftiga regnskurar i kombination med hård vind, då lär det bli rätt blött därinne.

Golite Trig2 (som jag själv ägt) har en liknande design men är säkert stadigare och ger mer skydd. Men det är stora sektioner ostagad duk som fladdrar häftigt i hård vind. (Som visades i nån film här på siten också) Men Trig är förstås mycket tyngre.

marmotta; sa:
Ja, händig är jag inte, som Jörgen, som säkert har en
uppblåsbar symaskin med på turerna. Undras hur stor del av vikten som innertältet tar upp.
;) Tanken förefaller faktiskt inte så främmande...

Nu vet jag inte
om Jörgens konstruktion har golv, vilket jag tycker
är väsentligt, med tanke på de kraftiga åskregn som ofta
är att vänta på kvällarna, och alla trevliga små krypande
och ålande varelser,
som kanske vill ha sällskap

Jo jag vill minnas att den är helt tättslutande. Men det går ju inte att köra köket "inomtälts" så att säga, det blir absidjobb.

Men frågan om del-för-delvikter på tält är intressant; jag tror jag startar en tråd :)

EDIT
Såja: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=294278#post294278
[Ändrat av alven 2007-04-15 kl 22:42]

Re: Re: Re: Re: Terra Nova Laser

marmotta; sa:
Finns det färdiga öglor för linor, eller fick du sy dit dem själv?

Det finns färdiga öglor. En i den svarta "skyddsremsan" som sitter fastknuten ovanför sömmen tvärs över tältet, och en längst ner vid marken. Den längst ner sitter fast i själva tältet. (Det är väl inte idealiskt att knyta en lina i något som redan sitter fastknutet i tältet, men det var den bästa lösningen jag kunde komma på.)

Om det jag skrivit är obegripligt så kanske filmen på Terra Novas hemsida kan hjälpa. Här borde det också framgå hur lätt/svårt det är att sätta upp ett Laser Competition.
Som synes så har de knutit fast en extralina i "skyddsremsan". Någon sån följde inte med mitt Laser. (Till skillnad från dem så har jag knutit fast min lina i både remsan och tältet längst ner, ung. som på Akto.)

Film:
http://www.terra-nova.co.uk/epages/...a500ac958e2741ac100140064b/Product/View/43LCG

Re: Re: Re: Re: Re: Terra Nova Laser

npeter; sa:
Om det jag skrivit är obegripligt så kanske filmen på Terra Novas hemsida kan hjälpa. Här borde det också framgå hur lätt/svårt det är att sätta upp ett Laser Competition.
Som synes så har de knutit fast en extralina i "skyddsremsan". Någon sån följde inte med mitt Laser. (Till skillnad från dem så har jag knutit fast min lina i både remsan och tältet längst ner, ung. som på Akto.)

Film:
http://www.terra-nova.co.uk/epages/...a500ac958e2741ac100140064b/Product/View/43LCG

Hm, Windows Media? Brrrr.

Tjatig fråga: var fick du tag i
material till linor? Man vill väl
också ha en sån där liten metallbit (jag vet inte vad saker heter!) att sträcka linan med. Vill helst
inte plundra mitt Akto.

Ny Akto?

Jag har följt er tråd med intresse. Själv har jag en Akto av äldre modell med kraftigare väv, Kerlon 1500, och väger 1,7 kg. Idag har Akto tunnare väv men ändå kraftig väv, Kerlon 1200 och väger 1,5 kg. Men det är ju totala vikten på 1,5 kg. Jag vet inte hur mkt Laserlite väger. Du skulle ev kunna minska vikten på Akto på följande sätt:

* Kompressionspåsen som medföljer, byta till tunnare påse? Eller annan lösning?

* Byta ut tältpinnar till lättare tex titanpinnar

* linor (som diskuteras i tråden)

* Ta bort innetält och ersätta med enbart golvväv?

Jag var nyss inne på The North Faces hemsida, de har nytt tält som är lättare, 1,12 kg som är totala vikten. Men jag föredrar Akto trots allt. Det är ett mycket pålitligt tält. Jag ska skaffa lätt dunsovsäck snart för sommarbruk på ca 6 hg. Så det minskar vikten ytterligare i packningen...

Jonas

Jag köpte lina på rulle på Utebutiken i Umeå. Minns dock inte var jag fick tag på linsträckarna. Ev. kom de med tältet.
Ja, när jag tänker efter så undrar jag om det inte var så att det följde med linor till långsidorna, men att jag ersatte dem med längre linor. Jag börjar nästan tro det... ?

Re: Ny Akto?

macpac; sa:
* Kompressionspåsen som medföljer, byta till tunnare påse? Eller annan lösning?

* Byta ut tältpinnar till lättare tex titanpinnar

* linor (som diskuteras i tråden)

* Ta bort innetält och ersätta med enbart golvväv?

Jag var nyss inne på The North Faces hemsida, de har nytt tält som är lättare, 1,12 kg som är totala vikten.

Jonas

Tre första punkterna är "gramjakt" - det kan ju ge ett bra totalresultat, men är ett plockande som jag drar mig för. Titanpinnar är 40 grams besparing. Som jag sagt
förut, med tanke på häftiga åskregn, och objudna gäster, känns riktigt golv helt väsentligt.

North Face-tältet är enkelvägg och golvarean
är 1.7 m^2. Det är lite.
[Ändrat av marmotta 2007-04-18 kl 17:58]

jamo; sa:
Jag tror inte det är i närheten så vädertåligt som Akto och troligen långt från Laserlite också. Så här ser det ut med maximalt skydd:

Häftiga regnskurar i kombination med hård vind, då lär det bli rätt blött därinne.

Jag kommer närmsta dagarna att titta närmre på
Rainbow och Double Rainbow. Verkar intressantast av de Tarptents jag läst om.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg