Laserlite och recensioner öht.

Jag försökte googla fram lite recensioner av Terra Novas
Laserlite. Var det inte ett eländes trassel
med inloggningar o.d. så var det mest tvivelaktigheter,
gissningar och tyckanden istf. redovisade erfarenheter.

Jag tycker mig ha förstått att Laserlite är aningen
rymligare i sovutrymmet än t ex Akto, men
att absiden är mindre. Någon påstår att det omöjligt
går att laga mat i en så liten absid, men verkar
inte ha prövat (då skulle förstås tältet ha fattat eld?).
Det är nu en komfortfråga av viss vikt för mig.

Den andra, viktigare frågan, är vindtåligheten.
Men återigen har jag inte hittat ngra erfarenheter.
Det berättas att ngn gick en hel vinter i Skottland med
detta tält, men jag hittar inget om vad han upplevde.
Han kanske hade turen att det blåste rätt?

En annan, som använt tältet *gissar* att det kan vara
ostadigt vid kraftig sidvind (vindar är inte alltid
lätta att förutse, de kan dessutom vrida).
Jag har förvisso upplevt sådan blåst en enda gång
(den pågick från kl. 15 till kl. 6 alltså
15 timmar och var tämligen obehaglig)
men det är väl en av de eventualiteter jag vill vara
preparerad för. Ett sönderblåst tält krånglar
till en långtur högst avsevärt.

Alttnog, jag undrar om ngn kan anvisa ngn site med
systematiska jämförande test och recensioner
av diverse utrustning.

Jag kunde tillägga att på en punkt fick jag klart besked.
De pinnar som följer med, vägandes 4 g styck, går lätt
sönder. Mina Hilleberg-pinnar väger sådär 10 g styck
och håller bara man inte gör ngt dumt med dem.
Jag har även använt audepinnar, som är mycket sårbara
där man hakar fast linan, om man måste *slå* ned pinnen
i marken.

Alpkit har spännande tältpinnar till bra pris. Jag har dock köpt ett par uppsättningar titanpinnar från http://www.hike-lite.co.uk/

Vad gäller tältet så har ju PlanetFear en trevlig artikel om utrustning för bergsmaror med övernattning men den är väl tyvärr inte så detaljerad just vad gäller tältet.
http://www.planetfear.com/article_detail.asp?a_id=681

OMM:s forum kanske är ett bra ställe att fråga? Där finns det hyfsat många med erfaranheter av Laser, Laserlite och Laser Competition... :)

http://www.theomm.com/forum/

Mer specifikt:

http://www.theomm.com/forum/index.php?topic=10.0

Tack för tips. 40 grams besparing på pinnar, hm.

Men jag kanske borde ta
den frekommande uppgiften om att Akto kan bantas
2 hg på allvar?

Forumet är naturligtvis vinklat mot tävlingstält.
Verkar fastställt att matlagning inte ska vara ngt problem. Däremot är det fullkomligt motstridiga uppgifter om uppsättningen, "Fiddly" tycker en del, andra
säger baggis. Jag får läsa på ytterligare.

Jag kommer att beställa ett Terra Nova Laser själv ganska snart, men det lär väl dröja litet längre innan jag har så mycket erfarenheter att redovisa...

Jag kom tidgare fram till samma slutsatser som dig.

Kollade igen allt och akto verkar vara det bästa alternativet om man verkligen skall kunna lita på sin utrsustning.

haskell; sa:
Jag kommer att beställa ett Terra Nova Laser själv ganska snart, men det lär väl dröja litet längre innan jag har så mycket erfarenheter att redovisa...

Ett svar jag hoppas på nästan meddetsamma tältet kommer
är hur pass svårt det är att sätta upp. Här är beskeden ytterst motstridiga.

Terra Nova Laser

Jag har använt ett Terra Nova Laser i två säsonger. Detta betyder (tyvärr) att jag inte har sovit i tältet mycket mer än ca. 20 nätter. (Det, tillsammans med det faktum att jag inte har så mycket tidigare erfarenhet av tältliv, är förklaringen till att jag inte har skrivit något om tältet tidigare.)
Själv tycker jag inte att det är det minsta krångligt att sätta upp Laser. Det går på mindre än 5 minuter. I jämförelse med hur det var att få upp Haglöfs Double (eller var det Twin?) Peak, som var mitt förra tält, så är detta rena drömmen! (Mest då för att innertältet kan resas tillsammans med yttertältet.)
Däremot måste man ju hålla med om att Laser-tältet känns lite tunnt och instabilt. Blåser det det minsta så fladdrar duken rätt så bra. Jag är tacksam att det inte har blåst mer än 5-7 m/s de gånger jag har varit ute. Men, med det sagt, så måste jag ju tillägga att jag självklart kommer att fortsätta stolpa runt med Lasern i den svenska fjällvärlden. Jag tror nog att jag överlever.
[Ändrat av npeter 2007-04-14 kl 18:07]

Re: Terra Nova Laser

npeter; sa:
Jag har använt ett Terra Nova Laser i två säsonger. Detta betyder (tyvärr) att jag inte har sovit i tältet mycket mer än ca. 20 nätter. (Det, tillsammans med det faktum att jag inte har så mycket tidigare erfarenhet av tältliv, är förklaringen till att jag inte har skrivit något om tältet tidigare.)
Själv tycker jag inte att det är det minsta krångligt att sätta upp Laser. Det går på mindre än 5 minuter. I jämförelse med hur det var att få upp Haglöfs Double (eller var det Twin?) Peak, som var mitt förra tält, så är detta rena drömmen! (Mest då för att innertältet kan resas tillsammans med yttertältet.)
Däremot måste man ju hålla med om att Laser-tältet känns lite tunnt och instabilt. Blåser det det minsta så fladdrar duken rätt så bra. Jag är tacksam att det inte har blåst mer än 5-7 m/s de gånger jag har varit ute. Men, med det sagt, så måste jag ju tillägga att jag självklart kommer att fortsätta stolpa runt med Lasern i den svenska fjällvärlden. Jag tror nog att jag överlever.
[Ändrat av npeter 2007-04-14 kl 18:07]

Det blåser sällan på mina turer, men ett tillfälle
i Norge gjorde mig fundersam. Det blåste från c:a 15 till 6, därtill från sidan, mycket obehagligt.
Det kan ha varit 20 m/s. En enda blåsnatt kan förstås sabba allt.

Fråga: levereras tältet i kopplat skick?
JAg skickade en gång mitt yttertält till lagning
(tog isär för att spara porto) och det var ANINGEN bökigt att sätt ihop det igen.

Om man nu är sådär händig som vissa verkar vara, kan man inte tänka sig att fixa ett avancerat sovsäcksöverdrag med myggnät a la Jörgen Johansson och sätta i Akto? Då borde vikten minska radikalt och man har kvar alla Aktots prestanda i hård vind och dess hanterbarhet.

Re: Re: Terra Nova Laser

marmotta; sa:
Fråga: levereras tältet i kopplat skick?
JAg skickade en gång mitt yttertält till lagning
(tog isär för att spara porto) och det var ANINGEN bökigt att sätt ihop det igen.

Ja, Laser levereras kopplat. Och tur är det, för det är en ganska komplicerad koppling. (Men det går att ta isär inner- och yttertält utan att man för den skull måste knyta upp några knutar el.dyl.)

Kan tillägga att jag, för att om möjligt göra tältet lite mer vindtåligt, har satt fast extra linor på långsidorna (som det är på Akto). Laser har inga linor där annars.

alven; sa:
Om man nu är sådär händig som vissa verkar vara, kan man inte tänka sig att fixa ett avancerat sovsäcksöverdrag med myggnät a la Jörgen Johansson och sätta i Akto? Då borde vikten minska radikalt och man har kvar alla Aktots prestanda i hård vind och dess hanterbarhet.

Ja, händig är jag inte, som Jörgen, som säkert har en
uppblåsbar symaskin med på turerna. Undras hur stor del av vikten som innertältet tar upp.

Nu vet jag inte
om Jörgens konstruktion har golv, vilket jag tycker
är väsentligt, med tanke på de kraftiga åskregn som ofta
är att vänta på kvällarna, och alla trevliga små krypande
och ålande varelser,
som kanske vill ha sällskap

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg