Långfärdskajaktips?

Vi prestationsneurotiker, HBB-wanna-be´s o andra, kan nog tyckas larviga, men låt oss bara hållas så kommer vi hem gladare o snällare än nånsin… :) Som svar, jo HBB vore kul, om man hittar tiden. 185 cm/ 81 kg.
Nån säger VKV's OffShore inte är rollbara, stämmer det? Känns lite naket att inte kunna rolla. Å andra sidan, skulle det verkligen gå på tok finns det ju ett skäl till det, att det går på tok alltså. Och i det specifika läget är det nog stor risk att både väl inövade rollar o smarta pontonlösningar klickar... Man kör ju som regel sina övningar i platt vatten.
Tar tacksamt emot fler tips, isen ligger ju än!

Vi prestationsneurotiker, HBB-wanna-be´s o andra, kan nog tyckas larviga, men låt oss bara hållas så kommer vi hem gladare o snällare än nånsin… :) Som svar, jo HBB vore kul, om man hittar tiden. 185 cm/ 81 kg.
Nån säger VKV's OffShore inte är rollbara, stämmer det? Känns lite naket att inte kunna rolla. Å andra sidan, skulle det verkligen gå på tok finns det ju ett skäl till det, att det går på tok alltså. Och i det specifika läget är det nog stor risk att både väl inövade rollar o smarta pontonlösningar klickar... Man kör ju som regel sina övningar i platt vatten.
Tar tacksamt emot fler tips, isen ligger ju än!

Det går att rolla med VKV-kanoterna men de flesta sitter med knäna ihop och paddlar effektivare. Med den sittställningen ramlar man ur/snett om man tippar och har dessutom fotstödet för långt bak för att kunna komma i läge för roll. Fördelen är att man paddlar snabbare med de kanottyperna än de traditionella engelska med konkava stävar och bulle på mitten. Den ökade farten gör att man exponerar sig kortare tid och har "råd" att ligga still en dag extra och ändå komma fram samtidigt under HBB.

Det ska bli kul att se när den första surfskin paddlar HDD ;-)

Kilat stadigt med Viviane sedan 99..

Hej
Har själv en liknande historik där jag paddlade en Nordkapp i närmare 15 år, en kajak med känsla. I mitt fall valde jag att flytta över i Viviane som är en kajak med gott om utrymme & bra förutsättningar för att hålla en god marschfart på långturer. I mitt fall är jag inne på min tredje Viviane efter flitigt paddlande på senare år. Funkar utmärkt med roder (smarttrack) inte activ rodret som finns som alternativ från Miks, dessutom kan Du "prya" som skäddapaddlare...;-). Om Du funderar över en Vkv så kan detta vara ett alternativ att jämföra med. Jämfört med Vkv tycker jag att man har betydligt bättre kontakt med kajaken vilket också underlättar vid roll om det nu spelar nån roll;-)

http://www.mikskayaks.fi/?page_id=36

Sedan är det aldrig försent att skaffa nya åsikter även om man tycker att de gamla man haft är bra... I mitt fall kompletterade jag med en brittisk skäddakajak efter 38 år i roderkajaker, jag har inte bytt åsikt men jag har en till...;-)

Lycka till med din nya kajak vad det än blir...

Rolla VKV och lite till

Det går att rolla en VKV Måsen men det är inte lätt. Då den är bred och hög blir den svår att göra en eskimåsväng och jag är tveksam till att det skulle gå i en verklig situation. Jag har själv ägt och rollat en Måsen för evigheter sedan.

Om du är van vid en Nordkapp och vill ha något lite snabbare tror jag att du skulle uppskatta några av följande kajaken som har lite kvar av Nordkapp känslan men fungerar med roder.

Miks Vivianne om du vill ha en lång och snabb som tar mycket last
Skim Differ om du vill ha en kajak som är bara något större men snabbare än Nordkapp
Wold of Kajaks Extreme Type R
Rockpool Taran

Gäller inte frågan "långfärdskajak"?

Skall man då pria förmågan att hänga upp och ned länge eller förmågan att paddla rakt fram långt och ledigt?

Jag provpaddlade en väldigt bra långfärdskajak i somras. Jag vet inte om man får den med roder, men den var överraskande lättsvängd i förhållande till sin långa vattenlinje. Båten är produserad av Danska Arrow kayaks, och modellen heter Empower. En Dansk paddlare som heter Erik paddlade en sådan på en sammanhängande expedition längs Norges, Sveriges och Finlands kuster. Han verkade väldigt nöjd med båten. Jag upplevde båten som mer initialstabil än båda mina nordkapper. (En gammal HM, och en ny plast.) Empower er volumiös, har fartpotential och är ändå lättsvängd och lättrollad. (Så att man slipper hänga upp och ned länge ;-) )

Gäller inte frågan "långfärdskajak"?

Skall man då pria förmågan att hänga upp och ned länge eller förmågan att paddla rakt fram långt och ledigt?

Är det inte så att "långfärdskajak" inehåller en massa delar. Den skall kunna lasta. Den skall glida bra i vattnet. Den skall fungera i oväntad sjö. Den skall vara säker...

Sedan tynger olika personer på olika saker. Och för säkerhet finns det olika synpunkter och lösningar. Men att säga att säkerhet inte är en del av tänket i lågfärd, det tror jag ingen gör. Om säkerhet sedan löses bäst eller sämst med en massa lösa prylar som kan monteras på en kajak stor nog för att rymma allt, är en smaksak och också en fråga om egna ambitioner och egne nivå.

Bland de som paddlar fors, det vill säga ofta är i dålig sjö, verkar idén på monteringsbara pontoner ligga mycket längre ner på listan än roll. Bland de som paddlar VKV är medtagbara prylar mycket högre upp på listan ä roll. Mellan dessa ytterligheter finns det sedan många alternativ.

--- Mats ---

svar på frågan

Frågan var om Måsen gick att rolla och jag gav ett bra svar. Om det är nödvändigt att rolla är en annan fråga.

Själv föredrar jag att göra eskimåsväng som första alternativ. Som andra alternativ har jag cowboy scramble osv.. Att ha eskimåsväng som ett realistiskt alternativ kräver att du övat mycket eskimåsväng under olika förhållanden.Men lyckas du så är du i en bra possition väldigty snabbt.

Sedan kan eller vill inte alla paddlare lära sig eskimåsväng och det ska inte vara ett krav sålänge du inte leder turer eller håller kurser.

Frågan var om Måsen gick att rolla och jag gav ett bra svar. Om det är nödvändigt att rolla är en annan fråga.

Själv föredrar jag att göra eskimåsväng som första alternativ. Som andra alternativ har jag cowboy scramble osv.. Att ha eskimåsväng som ett realistiskt alternativ kräver att du övat mycket eskimåsväng under olika förhållanden.Men lyckas du så är du i en bra possition väldigty snabbt.

Sedan kan eller vill inte alla paddlare lära sig eskimåsväng och det ska inte vara ett krav sålänge du inte leder turer eller håller kurser.

Suck för dessa talibaner...........

Får man fråga varför en tur eller kursledare nödvändigtvis måste kunna rolla?

Som jag sagt förut så verkar detta mandomsprov vara till för klubben av inbördes beundran och visst kan jag klappa händerna då någon snurrar elegant, men att denna kunskap skulle vara någon form av garanti för kunnande och gott omdöme är jag ytterst tveksam till.

Ank

Epic 18X

Det finns en kajak till du bodde titta på: Epic 18X, snabb, mycket lastutrymme och går fint i vågor. Dock med roder, men ska man paddla långt är det nog en fördel. Jag har haft den i ett år och är mycket nöjd.

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg