Långfärdskajaktips?

Suck för dessa talibaner...........

Får man fråga varför en tur eller kursledare nödvändigtvis måste kunna rolla?

Som jag sagt förut så verkar detta mandomsprov vara till för klubben av inbördes beundran och visst kan jag klappa händerna då någon snurrar elegant, men att denna kunskap skulle vara någon form av garanti för kunnande och gott omdöme är jag ytterst tveksam till.

Ank

Själv skulle jag adrig brytt mig om att lära mig att rolla om det bara var till för ovannämda klubb. För mig framstår rollen som det absolut enklaste och säkraste sättet att reagera om man skulle välta.
 
Den allra säkraste tekniken är att veta sina begränsningar. Själv började jag som rollande skäddapaddlare för 23 år sedan men är nu lyckligt som motionspaddlare med roderkanot och stor sittbrunn. Har aldrig vält ute på sjön så för ca 10 år sedan slutade jag öva på rollen och saknar den inte ;-)
Visst kan man ha nytta av roll men jag har träffat fler som haft en övertro på säkerhetsprylar och rollar (och fått problem) än som råkat illa ut med sunt förnuft.
 
Hm, tråden handlar om långfärdskajaker. Jag tror att vitsen med att diskutera säkerhetstekniker i denna sammanhang bör relateras till vilka egenskaper man vill att kajaken skall ha. Det att innse sina begränsningar är väl en självklar förutsättning för tryggt utövande av de flesta aktiviteter, dvs inte specifik för paddling.
Själv känner jag mig tryggast i en kajak som öppnar för möjligheten att fort och säkert kunna reda ut en situation som för till att man välter. På bakgrund av mina erfarenheter sätter jag därför rollbarhet högt bland egenskaperna hos en långfärdskajak.
 
Suck för dessa talibaner...........

Får man fråga varför en tur eller kursledare nödvändigtvis måste kunna rolla?

Ank

I Finland har Konsumentverket gett ut en skrivelse (efter ett antal tragiska olyckor inom ledarledda aktiviteter) för att främja säkerheten. Då det gäller tex kajakpaddling så är kravet att ledaren på en kommersiell tur skall ha minst NIL guideexamen (motsvarar hjälpinstruktör i Sverige). Där ingår en del teknisk kunskap och att rolla är bara en av dem. Utöver den tekniska biten skall man kunna göra evakueringsplaner, riskbedömningar, ha godkänd 1:à hjälpkurs mm mm.

Personligen tycker jag det är bra med kvalitets krav på utövarna då man har ett ansvar som turledare och kunderna faktiskt betalar för att få en upplevelse på ett säkert sätt.

Att en turledare kan hantera kajaken i alla situationer som kan uppstå tycker jag skall vara ett krav. Har turledaren dessutom kunskapen att förmedla paddelteknik (behöver inte handla om att rolla utan ofta konkreta tekniktips) så kan turledaren ge ett mervärde åt deltagarna som de har nytta av på kommande turer.

Ursäkta att jag snodde tråden

Det finns en hel hög med nya lättdrivna kajaker på marknaden. Själv har jag paddlat Rockpool Taran den senaste tiden men bl.a. Tiderace har en motsvarande båt som ser intressant ut. Lycka till!
 
Att en turledare kan hantera kajaken i alla situationer som kan uppstå tycker jag skall vara ett krav. Har turledaren dessutom kunskapen att förmedla paddelteknik (behöver inte handla om att rolla utan ofta konkreta tekniktips) så kan turledaren ge ett mervärde åt deltagarna som de har nytta av på kommande turer.

Det finns olika sorters grupp-paddling. Om man betalt för en turledare har man naturligtvis rätt att ställa vissa krav på densamme. Personligen hade nog mina krav varit betydligt högre på att turledaren hade ledaregenskaper och gedigen erfarenhet av hur en grupp paddlare fungerar. Ett bra öga för individers svagheter och styrkor. Förmåga att snabbt utvärdera situationer och förmåga att kontrollera gruppen. Turledarens kunskaper i att rolla kommer nog långt ner på min lista.

Jag paddlar med en grupp 50plussare och rollkunskaperna får man nog betrakta som noll. Ett gäng individualister som ingen har lust att leda. Vi försöker ändå hålla ihop i mindre grupper om 3.
Sjövett och båtvana finns det massor av., så det går ganska bra ändå. Alla har paddlat förr, en är gammal kustjägare (paddling Arholma-Lansort i Klepper ingick i utbildningen). Ingen har valt sin långfärdskajak med hänsyn rollegenskaper. Ingen har någonsin gått runt med packning i kajaken.
Lämpligen borde vi gå en bassängkurs på att ta sig ombord igen, vilket faktisk går att lära sig fortare än en säker roll.
Lite kamraträddning skulle inte heller sitta fel. Sen kan ju den intresserade och envise gå vidare till rollens underbara värld...

Det är nog inte helt enkelt att rolla en långturspackad kajak i de förhållanden som en sådan går runt. Kanske bäst att undvika sådana förhållanden - det kanske är enklare.

Jag skulle inte sätta rollegenskaper i en långturskajak särskilt högt på min lista, vid ett kajakköp.

thomas
 
Hur man tänker säkerhet beror naturligtvis på vilken typ av långfärd man har till avsikt att genomföra. Om det är snack om blå bandet som nämndes här tycker jag att det måste innebära att både paddlaren och kajaken skall vara skickade för krävande överfarter.
Som deltagare i en kurs på kusten utanför Trondheim fick jag vara med på att prova olika sätt att klara sig efter att man hadde vält med fullpackad kajak. Övningarna genomfördes i stora vågor (1-2 m höjd). Det klart lättaste sättet var naturligtvis att rolla. Stora vågor gör inte dette nämnvärt svårare. Som nr 2 kom cowboyräddnig. Här var nackdelen att det var nästan omöjligt att inte få sittbrunnen full av vatten. Kamraträddning var lite krångligare, men kändes tryggt, och här var det faktiskt möjligt att begränsa vattenmängden i sittbrunnen.
Att börja ordna med åreflottörer var det ingen av oss som orkade tänka på.
Några kompisar som var i Angelsey i somras, blev av dom lokala paddlarna mött med hållningen att den enda användbara tekniken att rädda sig efter att ha gått ut ur kajaken är re-entry &roll.
 
. Personligen hade nog mina krav varit betydligt högre på att turledaren hade ledaregenskaper och gedigen erfarenhet av hur en grupp paddlare fungerar.
Lämpligen borde vi gå en bassängkurs på att ta sig ombord igen, vilket faktisk går att lära sig fortare än en säker roll.
Lite kamraträddning skulle inte heller sitta fel. Sen kan ju den intresserade och envise gå vidare till rollens underbara värld...

Det är nog inte helt enkelt att rolla en långturspackad kajak i de förhållanden som en sådan går runt. Kanske bäst att undvika sådana förhållanden - det kanske är enklare.

thomas

Givet är ju förstås att en ledare känner till gruppdynamik och har förmåga att anpassa aktiviteten efter deltagarnas förmåga samtidigt som ledaren lyfter de svagare deltagarna så turen blir så bra som möjligt för alla. Men då diskussionen började med "rolltalibaner" så fortsatte jag tråden på den "tekniska" sidan.

Då jag ser tillbaka så resonerade jag också lite likadant angående roll i fullastad kajak som du gör. Kan bara konstatera att jag bytt åsikt och numera så har även min snart 80åriga far (som definitivt inte tänkte börja med såna nymodigheter) tillbringat en hel del tid av sommaren snurrandes med kajaken.

Jag håller också med om att, efter sunt förnuft, är kamraträddningar det bästa räddningssättet om man paddlar i grupp. jag vill varmt rekommendera att ni samlar ihop era paddelvänner och går en kurs hos en bra instruktör....det brukar ge mycket kunskap och nya infallsvinklar.
 
I Finland har Konsumentverket gett ut en skrivelse (efter ett antal tragiska olyckor inom ledarledda aktiviteter) för att främja säkerheten. Då det gäller tex kajakpaddling så är kravet att ledaren på en kommersiell tur skall ha minst NIL guideexamen (motsvarar hjälpinstruktör i Sverige). Där ingår en del teknisk kunskap och att rolla är bara en av dem. Utöver den tekniska biten skall man kunna göra evakueringsplaner, riskbedömningar, ha godkänd 1:à hjälpkurs mm mm.

Vi i vår lilla grupp har löst denna säkerhetsfråga på ett smidigt sätt.

Dvs vi kallar oss kajakkyrkan av flera orsaker.

1.Matteus kap 23: en är er Lärare och ni är alla bröder
Så slipper vi hackordning ansvarsfördelning och hierarkier. Personligt omdöme och ansvar gäller.

2. Och sedan lär det stå i skriften att ”där två eller tre samlas i mitt namn är jag med” vilket kan vara himla bra då killen kan gå på vattnet och uppenbarligen har vana av kamraträddning i besvärliga vatten.

Skall man arrangera kurser med certifierade ledare och organisation med försäkringar, administration, styrelse som skall äta smörgåstårta etc. är det lätt att drunkna i administration i stället för i sjön och så tappar man paddelglädjen och gemenskapen då vissa skall vara märkvärdigare än andra.

/Broder Anka
 
Då flera vittnen här intygar att det går lika lätt att rolla en långturspackad kajak och även i stora vågor så får jag nog släppa den förutfattade meningen. Jag har nog fel.

Fast jag har hela tiden samtidigt haft uppfattningen att rollen säkert är det snabbaste och bästa sättet (minst energikrävande) att komma tillbaks med huvudet uppåt.

Men det finns många paddlare i vårt avlånga land som bara paddlar någon vecka om året, kanske i någon hyrkajak. Det finns inget intresse (och därmed ingen tid) att lägga på att nå en säker roll.
Och det går faktiskt bra att paddla långtur ändå. Men ett visst säkerhetstänk krävs naturligtvis ändå.
Jag menar fortfarande att en eller två bassänglektioner på att ta sig ombord igen borde man ta. De insikter man får, kan dels vara till ren nytta för att ta sig ombord, dels kan det väcka ett intresse för att lära sig mer. Och det bidrar till säkerhetstänk och planering av framtida långturer.
Cowboy-metoden funkar bra för mig. Att lära sig rolla säkert ligger långt borta.
Mina egna säkerhetsplaner utvecklas ständigt, med prov i verkligheten, koll på vilka säkerhetsprylar som kan hjälpa mig, vid planering av långturers sträckning, bedömning av väderprognoser vid överfarter, hur jag ska synas, hur jag kan väcka uppmärksamhet osv osv.

Jag läser mig till mycket här på utsidan, ni har ju en samlad erfarenhet jag aldrig kommer nå. Jag paddlar för lite.

Min kompis Bosse har motionspaddlat i 40 år i en gammal glasfiberkajak utan vattentäta skott. Han har aldrig gått runt. När han ville köpa nytt rådde jag honom att prova en surfski. Det blev roligare träning, han går runt ibland men tar sig lätt ombord. Han var helt iskall till att lära sig rolla, men med surfskin blir det säkert ändå. Nej det är INTE den optimala LÅNGFÄRDS-kajaken, jag ville bara lyfta alternativa resonemang.

thomas
 
Vi i vår lilla grupp har löst denna säkerhetsfråga på ett smidigt sätt.

Dvs vi kallar oss kajakkyrkan av flera orsaker.

1.Matteus kap 23: en är er Lärare och ni är alla bröder
Så slipper vi hackordning ansvarsfördelning och hierarkier. Personligt omdöme och ansvar gäller.

2. Och sedan lär det stå i skriften att ”där två eller tre samlas i mitt namn är jag med” vilket kan vara himla bra då killen kan gå på vattnet och uppenbarligen har vana av kamraträddning i besvärliga vatten.

Skall man arrangera kurser med certifierade ledare och organisation med försäkringar, administration, styrelse som skall äta smörgåstårta etc. är det lätt att drunkna i administration i stället för i sjön och så tappar man paddelglädjen och gemenskapen då vissa skall vara märkvärdigare än andra.

/Broder Anka

1. Om du tror en ledare per automatik leder till hierarki och hackordning så vill jag visa motsatsen. Därför bjuder jag Broder Anka att gratis följa med på en av våra guidade paddelturer till lotsstationen Kobba Klintar inkommande sommar. Välkommen!

2. Om du har med han som går på vattnet på turerna så gratulerar jag dej men själv har jag inte den kontakten så jag måste nog göra mina räddningar själv...;)

Sen är det sant att byråkrati nog kan ta bort en del av paddelglädjen (men som ledare på en kommersiell tur är man på jobb och finns till för deltagarna, den egna paddlingen hinner man göra med kompisarna mellan varven). Men genom att ha rutiner och göra en bra säkerhetsplan i första ändan så sparar man också huvudvärk i andra ändan...inte minst om olyckan är framme och man tvingas förklara sig för rättsväsendet i efterhand..
 
Och det går faktiskt bra att paddla långtur ändå. Men ett visst säkerhetstänk krävs naturligtvis ändå.
Jag menar fortfarande att en eller två bassänglektioner på att ta sig ombord igen borde man ta.
Mina egna säkerhetsplaner utvecklas ständigt, med prov i verkligheten, koll på vilka säkerhetsprylar som kan hjälpa mig, vid planering av långturers sträckning, bedömning av väderprognoser vid överfarter, hur jag ska synas, hur jag kan väcka uppmärksamhet osv osv.

thomas

Många kloka ord i ditt inlägg.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg