Delvis OT men är det inte bl.a för att slippa tält, frystork, stormkök och neskaffe och istället få bo inomhus, få lagad mat serverad och därtill öl eller vin som gör att man vandrar i alperna istället för i svenska fjällen?
Nej, för mig handlar det inte om att slippa laga mat och bära tält. Det vore ett konstigt syfte. De senaste åren jag vandrat i Alperna har varit i olika områden och dessa har varit nationalparker och där finns förbud mot tältning. Även om man tältar vid alphyttor så blir det inte så mycket billigare och det finns inte heller alltid självhushåll i alphyttor som i svenska fjällstugor.
Det är två helt olika miljöer, Alperna och fjällen. När man vandrar i fjällen kan man uppleva en riktig vildmarkskänsla och komma nära naturen. Man kan också vara helt ensam. I Alperna handlar det om bergen, dalar och toppar och ja, utsikter. Man är alltid nära till någon by. Jag har tältat i franska Alperna och det var jättefint där men fick aldrig den där vildmarkskänslan och man passerade alltid alphyttor varje dag. I Pyrenéerna finns det bättre möjligheter att vandra och uppleva en alpin känsla. Där får man tälta på många ställen utom i nationalparker.
För tre år sedan vandrade jag i franska nationalparken Vanoise, förra året i italienska Gran Paradiso och i år Dolomiterna. I dessa nationalparker får man inte tälta. Och sedan är det rätt mysigt med alphyttor då de har egen karaktär och tyvärr placerat på bra ställen med fina utsikter och kringmiljöer. Men för fyra år sedan vandrade jag faktiskt runt i franska Ecrins och då använde jag tält och hade en fin upplevelse. Jag har alltså använt tält flera gånger på sydeuropeiska turer.
Alperna och Pyrenéerna har en stor fördel: Man kan vandra i veckor där eftersom det är så stort område och det är lätt att proviantera längs lederna. I svenska fjällen är det svårt att vara borta i 2-3 veckor och då krävs det mycket noggrann planering och måste gå tillbaka eller ta en omväg för att fylla på sitt matdepå. I sydeuropeiska bergen räcker det att handla mat för 2-3 dagar beroende på rutten. Att ha mat för 14-21 dagar i ryggsäcken blir väldigt tungt och kräver stor ryggsäck.
Jag har faktiskt gjort en liknande vandring i fjällen där jag stannade i Tänndalen och provianterade och sedan fortsatte vandra. Då gick jag från Vålådalen och via Helags och efter Tänndalen fortsatte mot Grövelsjön via Rogen naturreservat. Men detta kräver planering, hitta bussgodsställen, matbutiker osv. Rätt mycket att förbereda. Fast jag kommer att göra det igen i fjällen framöver. Har redan några idéer!
Sedan är det inte så hemskt dyrt att övernatta i alphyttor (iaf italienska och franska). Jag menar också att det är lätt hänt att man lägger mycket tid, energi och pengar på utrustning, särskilt om man är nybörjare. Man ska våga att vara lite minimalistisk ibland och unna sig. Man får ändå fina upplevelser och utsikter i Alperna.
Men det finns erfarna och duktiga vandrare som använder tält i Alperna, Pyrenéerna och Östeuropa, bla Peter Hackman och Joanna Heilig (som skrivit flera inlägg i den här tråden), Mats Landgren. De brukar komma med goda råd.