Jag tänkte redogöra för min första cykling med tält. Den genomförde jag i början av juli i år.
Min cykel är en cyclocross, en Corratec C-Cross, från 2014-2015. Inköpt för att kunna cykelpendla vilket jag har gjort också, sommar som vinter. Egolappen sitter på framskärmen och kompislappen har jag sumpat för länge sedan. Någon typ av pakethållare har jag också.
Jag har servat cykel och bytt slitdelar regelbundet.
Nog om det...nu till cyklingen.
Jag har en Vaude Aqua Back där jag har gaskök, sovsäck, regngläder, ombyte, cykel.rep.saker, pump, pannlampa, någon frystorkad rätt, hygiensaker, handduk, toapapper...kanske glömde något.
Tältet har jag på pakethållaren. Som styrväska har jag en liten mjuk kylväska, som rymmer det jag behöver under cyklingen.
Min plan var att cykla från Tyresö utanför Stockholm, till Karlskoga. Från Karlskoga skulle jag cykla med en kompis som deltog i Unmapping Sweden, ett grusvägslopp med start i Kiruna och mål i Smygehuk.
Jag ville cykla med honom från Karlskoga till Degerfors och sedan fortsätta till norska gränsen. Där vända och cykla hem igen.
Själva cyklingen gick bra, och min första dag såg ut enligt nedan.
Jag har en cykeldator, en Garmin Edge 530, som fungerar riktigt bra. Jag skapade min rutt i Ride With GPS, modifierade den i datorn, och exporterade rutten till cykeldatorn.
Jag navigerade efter rutten och det fungerar riktigt bra. Jag hade provat det här innan, för att veta hur jag startar navigeringen och samtidigt loggar min runda.
Hur som helst så stannade jag regelbundet, dock ganska sällan, för att fika eller köpa någonting att äta. Fika, lunch mm blir där det blir. Jag hade inte planerat så mycket.
Min plan var att cykla till campingen, och jag kom dit också. Upp med tält, duscha, äta där...sova.
Då min kompis var efter tidplanen så slappade jag dagen därpå, och min växelvajer till bakväxeln gick av i handtaget när jag skulle justera växlarna. Det blev att fulmeka och ställa in bakväxeln med vajern och buntband, så att jag kunde cykla till Örebro dagen därpå och vå vajern utbytt.
Buntband hade jag med mig och hur man fixerar växeln när vajern är av fick jag tips om.
Jag tänkte inte skriva så mycket om min kompis, Unmapping Sweden, Norge och så, utan bara komma med några tips utan inbördes ordning för långcykling.
- Se till att ha tränat. Ska man cykla lång behöver man tåla det.
- Ha rätt utrustning för ändamålet. Min cykel har inte optimal utväxling, så jag får slita hårt i brantare backar. Kadensen blir för låg helt enkelt.
- Testa allt innan. Så man vet hur det är att cykla med packning.
- Var beredd att modifiera planen om något händer.
- Ha en plan för att ladda elektronik. Jag har en powerbank och laddar där det finns el, som camping.
Lite data om cyklingen då.
1 juli: 187 km. 11h29 min (14h17min totalt)
2 juli: vilodag
3 juli: cyklade till Örebro för att fixa vajer, sedan till Karlskoga och sedan cyklade jag för att möta min kompis och cyklade med honom till Karlskoga. Totalt sett blev denna dags cykling uppdelad i flera delar som totalt blev cykeltiden 12h50min (18 h totalt), och distansmässigt blev det 181 km. Var vaken i nästan ett dygn. Bestämde mig för att strunta i Norge.
4 juli: Var trött, blev bara 28 km på 2h10 min.
5 juli: Nu skulle jag hem, och tänkte ha hela i ett bräde, men det blev 180 km på 10h24min (14h48min totalt). Tältade på en åker/gärde. Valde att stanna och slå upp tältet för att det var regn och mörkt, men mest för att underlaget var mjuk sand, så jag inte kunde styra på ett bra sätt. Var nära att vurpa.
6 juli: Sista biten hem, gick långsamt, då jag stannade och fikade, käkade...tog det lugnt då jag var trött. Det blev 71 km på 5h 9 min (7h24min)
Jag fick ihop 522 km 6 dagar, med en vilodag. Nöjd, och jag gjorde det här bara för att träffa min kompis..
Ska jag komma med ett avslutande tips så är det: Testa..bara gör det! Man kan alltid vända om det inte funkar.
/Thomas