tjonsson; sa:samme83; sa:Prova Artfjället strax nordväst om Hemavan. Klart spännande terräng. Mycket variation och många omfattande fält med block. På vissa ställen ser det ut som rena månlandskapet med inte en växt innom synhåll. I nästa dal kan det se ut som sagan om ringen med rullande kullar. Makalöst vackert och ganska spännande.
/Sam
Var hittar du blockterrängen på Artfjället? Jag vandrade i norra delen (Långfjället, Mieseken och Sattevierra) i somras och tycktes befinna mig i trakterna av Hobsala mest hela tiden. Växer det mer sten i de södra delarna av området, dvs vid Rödingsfjället och Kävnatjåkke?
Min karta har slutat fungera i just det området (läs utnött och söndersliten). Men om du drar en linje mellan klippen och mitten av oxtindan-massivet i norge och sedan väljer lättaste väg mellan dessa punkter så passerar du åtmindstånde ett rejält blockfält. Om du tänker dig att du från klippen går via stigen upp på fjället i västlig riktning och sedan tar dig över första ryggen så kommer du ner i en liten gryt-liknande dal med en lite sjö i mitten. Den här dalen är till fullo bevuxen med sten och block. Går man sedan vidare mot oxtindan och genom det måste passera en rygg som skiljer den nyss nämnda dalen och Hobsala så kommer du på gå i block nästan hela vägen fram tills dess att du passerat högsta punkten på ryggen. När du står här och blickar fortfarande mot väst, kommer du se hela hobsala i dess fulla prakt. Mitt emot denna plats ser du ett stort fjäll med två toppar. Går man runt på baksidan av detta fjäll ligger där en sjö uppe på en plattå som är omgiven på tre sidor av branta klippor och block.
Nu har jag säkert dribblat bort dig i kartan men hittar jag dom andra bitarna så ska jag nämna de exakta namnen så det blir lite tydligare. Men klart är att vår vandring gick söder om din.
mvh/ Sam