Landet Gud gav Kain

tjonsson; sa:
samme83; sa:
Prova Artfjället strax nordväst om Hemavan. Klart spännande terräng. Mycket variation och många omfattande fält med block. På vissa ställen ser det ut som rena månlandskapet med inte en växt innom synhåll. I nästa dal kan det se ut som sagan om ringen med rullande kullar. Makalöst vackert och ganska spännande.

/Sam

Var hittar du blockterrängen på Artfjället? Jag vandrade i norra delen (Långfjället, Mieseken och Sattevierra) i somras och tycktes befinna mig i trakterna av Hobsala mest hela tiden. Växer det mer sten i de södra delarna av området, dvs vid Rödingsfjället och Kävnatjåkke?

Min karta har slutat fungera i just det området (läs utnött och söndersliten). Men om du drar en linje mellan klippen och mitten av oxtindan-massivet i norge och sedan väljer lättaste väg mellan dessa punkter så passerar du åtmindstånde ett rejält blockfält. Om du tänker dig att du från klippen går via stigen upp på fjället i västlig riktning och sedan tar dig över första ryggen så kommer du ner i en liten gryt-liknande dal med en lite sjö i mitten. Den här dalen är till fullo bevuxen med sten och block. Går man sedan vidare mot oxtindan och genom det måste passera en rygg som skiljer den nyss nämnda dalen och Hobsala så kommer du på gå i block nästan hela vägen fram tills dess att du passerat högsta punkten på ryggen. När du står här och blickar fortfarande mot väst, kommer du se hela hobsala i dess fulla prakt. Mitt emot denna plats ser du ett stort fjäll med två toppar. Går man runt på baksidan av detta fjäll ligger där en sjö uppe på en plattå som är omgiven på tre sidor av branta klippor och block.
Nu har jag säkert dribblat bort dig i kartan men hittar jag dom andra bitarna så ska jag nämna de exakta namnen så det blir lite tydligare. Men klart är att vår vandring gick söder om din.

mvh/ Sam

tjonsson; sa:
Då det gäller blockterräng är det inte så roligt att vara bland blocken som det är att ha varit bland dem. De får en söndagsseglare som jag att känna mig som en extremsnubbe några timmar varje år. De bidrar också till bra stories framför brasan.

Mårmapasset i somras, med regnhala stenar och mycket dålig sikt pga dimma, var det mest extrema jag stött på under mina vandringar. Var inte roligt just då, men nu i efterhand känns det lite roligt att ha varit med om. Lärorikt, om inte annat. Så jag förstår vad du menar (är själv söndagsseglare).

Vi fortsatte och gick från Kaskasavagge till Tarfala över Tjeuralako. Då var det något mindre dimma, men blockterrängen var ganska jobbig även där. Ett tips alltså, om du inte redan gått där.

JonathanW; sa:
Mårmapasset i somras, med regnhala stenar och mycket dålig sikt pga dimma, var det mest extrema jag stött på under mina vandringar. Var inte roligt just då, men nu i efterhand känns det lite roligt att ha varit med om. Lärorikt, om inte annat. Så jag förstår vad du menar (är själv söndagsseglare).

Vi fortsatte och gick från Kaskasavagge till Tarfala över Tjeuralako. Då var det något mindre dimma, men blockterrängen var ganska jobbig även där. Ett tips alltså, om du inte redan gått där.

Vi körde nog samma tur (avslutade också med Tjeurolako och Tarfala).

Om du tänkt dig tillbaka till Mårma och inte är lika sugen på sten den gången kan jag tipsa om att gå längre österut efter passet. Jag antar att ni följde västra sidan mot glaciären med tanke på dina blockupplevelser. Jag gjorde samma misstag, men läste sedan denna tråd och blev upplyst (tyvärr för sent):

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33329

tjonsson; sa:
Vi körde nog samma tur (avslutade också med Tjeurolako och Tarfala).

Om du tänkt dig tillbaka till Mårma och inte är lika sugen på sten den gången kan jag tipsa om att gå längre österut efter passet. Jag antar att ni följde västra sidan mot glaciären med tanke på dina blockupplevelser. Jag gjorde samma misstag, men läste sedan denna tråd och blev upplyst (tyvärr för sent):

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33329
Ok. Passet över till Tarfala tyckte jag var en höjdare (men det var också den enda av våra passövergångar med sikt som inte var obefintlig pga dimma).

Tack för tipset. Jag hade faktiskt läst den där tråden tidigare, och fick även höra detsamma av stugvärden i Vistas när vi kom dit.

När vi var uppe på toppen av passet var sikten riktigt dålig. Följa någon led gick inte, utan vi fick bana vår egen väg och höll då till öster. Uppenbarligen var det dock för lite, för vi hamnade i det värsta blockhav jag varit med om. Tjeuralako var en barnlek i jämförelse. Den största lärdomen av det hela är att nästa gång jag går över Mårmapasset gör jag det i fint väder. Vi var tvungna att fortsätta i det dåliga vädret, då vi hade stämt möte med mina föräldrar i Tarfala. Nästa gång ska planeringen vara friare, så jag slipper gå i passet om vädret är emot mig. Är sikten hyfsad tror jag säkert det går fint att unvika de flesta och värsta blocken, och då är säkert utsikten väl värd besväret. Passet i sig är ju inga problem, även om man kanske får ta stöd med händerna ett par gånger. Är det däremot dimmigt rekommenderar jag ingen att gå över Mårmapasset, då man i så fall får slita ganska mycket utan att få sin belöning (=utsikten).

samme83; sa:
Min karta har slutat fungera i just det området (läs utnött och söndersliten). Men om du drar en linje mellan klippen och mitten av oxtindan-massivet i norge och sedan väljer lättaste väg mellan dessa punkter så passerar du åtmindstånde ett rejält blockfält. Om du tänker dig att du från klippen går via stigen upp på fjället i västlig riktning och sedan tar dig över första ryggen så kommer du ner i en liten gryt-liknande dal med en lite sjö i mitten. Den här dalen är till fullo bevuxen med sten och block.
Det måste vara dalen som Rautekevajja strömmar genom (min karta fungerar :))
Går man sedan vidare mot oxtindan och genom det måste passera en rygg som skiljer den nyss nämnda dalen och Hobsala så kommer du på gå i block nästan hela vägen fram tills dess att du passerat högsta punkten på ryggen. När du står här och blickar fortfarande mot väst, kommer du se hela hobsala i dess fulla prakt.
Antar att du menar Unna Geunja.
Mitt emot denna plats ser du ett stort fjäll med två toppar.
Snjåkka
Går man runt på baksidan av detta fjäll ligger där en sjö uppe på en plattå som är omgiven på tre sidor av branta klippor och block.
Sjö 1058 mellan Snjåkka och Båjmatjbakte.
Nu har jag säkert dribblat bort dig i kartan men hittar jag dom andra bitarna så ska jag nämna de exakta namnen så det blir lite tydligare. Men klart är att vår vandring gick söder om din.
mvh/ Sam
Verkar som om jag fått koll på er vandring och du har rätt, den gick söder om min tur. Jag startade i Strimasund och gick via Sattevierra till Mieseken och längs Långfjället. Hobsala all over!

Jag var också i Artfjället i somras, gick från dammen vid Umfors (efter att ha korsat dalen från Norra Storfjället) till Strimasund. Absolut ingen blockterräng den vägen heller, det var mest som en bucklig fotbollsplan.

Min karta verkar inte heller vara fullt fungerande, alla namnen som nämnts i den här tråden stavas annorlunda på den.
[Ändrat av larsl 2006-02-21 kl 21:05]

larsl; sa:
Jag var också i Artfjället i somras, gick från dammen vid Umfors (efter att ha korsat dalen från Norra Storfjället) till Strimasund. Absolut ingen blockterräng den vägen heller, det var mest som en bucklig fotbollsplan.

Min karta verkar inte heller vara fullt fungerande, alla namnen som nämnts i den här tråden stavas annorlunda på den.
[Ändrat av larsl 2006-02-21 kl 21:05]

Min karta är från tiden före den samiska stavningsreformen.

Är det möjligt atta vada över jockellann onnerjavvr och Gardajavvre? ag tänker atta vandra öve Tjidtjakgaaisse och Gustar nästa år. Jag kanske ska vandra till Kvikkjokk. Om det är möjligt också t vada över Sartajåhka. Grundsten skriver att det skulle vara bro över Gardajåhka, men den finns inte i Fjällkartan.

Jag kan ocksö möjligen gå runt Mavasjavre och tillbaka till Vuoggatjålme oc inte till Kvikkjokk.

Är det möjligt atta vada över jockellann onnerjavvr och Gardajavvre? ag tänker atta vandra öve Tjidtjakgaaisse och Gustar nästa år. Jag kanske ska vandra till Kvikkjokk. Om det är möjligt också t vada över Sartajåhka. Grundsten skriver att det skulle vara bro över Gardajåhka, men den finns inte i Fjällkartan.
Jag vet inte om det är möjligt att vada mellan Njuonnerjávrre och Gárdávrre, men om det inte går så kan man ju gå någon halvmil uppströms tills bäcken tar slut (det rinner ju åt andra hållet efter ett tag) och sedan gå tillbaka och runda Nåstte.

Sartajåhkå vet jag inget om, men med tanke på att det går en omarkerad stig fram till ena sidan med en gammal kåta på andra sidan så borde det väl inte vara helt omöjligt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg