Lite väster om Gusstar och Tjidtják, men ungefär samma område: Bildöringen; sa:Skule vara skoj att se lite bilder därifrån.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Landet Gud gav Kain
- Trådstartare tbergman
- Start datum
Wolf25; sa:Vad var det egentligen för land som Gud gav till Kain?
Och varför? Som hämnd för att han dräpte sim bror?
Första Mosebok:
"8 Och Kain talade med sin broder Abel; och när de voro ute på marken, överföll Kain sin broder Abel och dräpte honom.
9 Då sade HERREN till Kain: "Var är din broder Abel?" Han svarade: "Jag vet icke; skall jag taga vara på min broder?" 10 Då sade han: "Vad har du gjort! Hör, din broders blod ropar till mig från jorden. 11 Så vare du nu förbannad och förvisad ifrån åkerjorden, som har öppnat sin mun för att mottaga din broders blod av din hand.
12 När du brukar jorden, skall den icke mer giva dig sin gröda. Ostadig och flyktig skall du bliva på jorden."
Det är alltså så det gick till då Kain blev förvisad till Arjeplogsfjällen.
tjonsson; sa:Tack för den bilden Lars! "Den lummiga dalen" visar tydligt vad Grundsten talar om.
Dröjde dessutom ett tag vid din sida som var en mycket trevlig bekantskap. All heder!
Det såg inte SÅ grovt ut. Den som söker
blockterräng kan få Norge-tips av mig, t ex Langbotn
i Skarvheimen (skulle aldrig gå där i dimma),
passagen ned mot Grövudalen i Dovrefjell - där
händer krävs - och flera ställen i Reinheimen.
Tycker annars att vägen från Silvervägen till Sulitelma
är enam nog, trots frånvaron av utmaningar.
tjonsson; sa:En annan intressant fråga är om det finns värre områden än just detta då det gäller framkomlighet (sjöar och blötmyrar undantagna ) Förslag?
Töfsingdalens nationalpark? Eller testa att springa runt bland blocken i Hatet/Focksta (boulderområde i Uppsala)
öringen; sa:tjonsson; sa:En annan intressant fråga är om det finns värre områden än just detta då det gäller framkomlighet (sjöar och blötmyrar undantagna ) Förslag?
Jag får en känsla av att du är ute efter områden som är svåra att ta sig fram i? Å då menar jag för att du är intressad av att ta dig dit, inte undvika dom
[Ändrat av öringen 2006-01-24 kl 12:58]
Prova Artfjället strax nordväst om Hemavan. Klart spännande terräng. Mycket variation och många omfattande fält med block. På vissa ställen ser det ut som rena månlandskapet med inte en växt innom synhåll. I nästa dal kan det se ut som sagan om ringen med rullande kullar. Makalöst vackert och ganska spännande.
/Sam
tjonsson; sa:Första Mosebok:
"8 Och Kain talade med sin broder Abel; och när de voro ute på marken, överföll Kain sin broder Abel och dräpte honom.
9 Då sade HERREN till Kain: "Var är din broder Abel?" Han svarade: "Jag vet icke; skall jag taga vara på min broder?" 10 Då sade han: "Vad har du gjort! Hör, din broders blod ropar till mig från jorden. 11 Så vare du nu förbannad och förvisad ifrån åkerjorden, som har öppnat sin mun för att mottaga din broders blod av din hand.
12 När du brukar jorden, skall den icke mer giva dig sin gröda. Ostadig och flyktig skall du bliva på jorden."
Det är alltså så det gick till då Kain blev förvisad till Arjeplogsfjällen.
Då var historien ungefär som jag trodde, även om det inte utförligt stod "Så vare du nu förbannad och förvisad till området väster om Ikesjaure".
Tror jag fortsätter och dyrkar Grundsten och hoppas att han inte förvisar mig bort från Mavasleden
/Ulf
tjonsson; sa:öringen; sa:Jag får en känsla av att du är ute efter områden som är svåra att ta sig fram i?
Ja, så kanske man kan uttrycka det.
Efter att i somras ha tillbringat ett dygn bland blocken vid Mårmapasset har jag börjat hysa en lustig fascination för just svårframkomlighet.
Jag tillbringade också ett dygn i somras bland nämnda block, men kan inte direkt påstå att det gav så mycket mersmak...=)
Jag kommer dock återvända till Mårmapasset, för att en gång få njuta av utsikten utan dimma.
samme83; sa:Prova Artfjället strax nordväst om Hemavan. Klart spännande terräng. Mycket variation och många omfattande fält med block. På vissa ställen ser det ut som rena månlandskapet med inte en växt innom synhåll. I nästa dal kan det se ut som sagan om ringen med rullande kullar. Makalöst vackert och ganska spännande.
/Sam
Var hittar du blockterrängen på Artfjället? Jag vandrade i norra delen (Långfjället, Mieseken och Sattevierra) i somras och tycktes befinna mig i trakterna av Hobsala mest hela tiden. Växer det mer sten i de södra delarna av området, dvs vid Rödingsfjället och Kävnatjåkke?
JonathanW; sa:Jag tillbringade också ett dygn i somras bland nämnda block, men kan inte direkt påstå att det gav så mycket mersmak...=)
Jag kommer dock återvända till Mårmapasset, för att en gång få njuta av utsikten utan dimma.
Jag kommer nog också att återvända till Mårma av samma skäl som du (jag hade lika gärna kunnat klättrat omkring i ett grusschakt utanför Vännäs). Då det gäller blockterräng är det inte så roligt att vara bland blocken som det är att ha varit bland dem. De får en söndagsseglare som jag att känna mig som en extremsnubbe några timmar varje år. De bidrar också till bra stories framför brasan.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Ensam i det okända landet! | Fjällvandring | 11 | ||
Satelitbilder över hela landet. | Fjällvandring | 8 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg