• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Låna pengar till resor?

Låna eller ej!?

Jag tycker att man skall kalkylera in alla aspekter noga och väga varje detalj för målet

Allt kostar något!
Om inte pengar så tid, slit eller upoffringar

kompromissa får man alltid, om inte annat med visionen av drömmen vs vad den faktiska innebörden blir.

Jag får i nästan alla lägen det gjort som jag drömmer om, dock inte exact

(som en god vän sa): Jag ville fiska svärdfisk precis som hHemmingway gjorde
= så jag tog ett jobb som Torskfiskare i ett år på Atlanten.

Han fick sin variant av Hemmingways ..men tjänade på det.

Jag tycker att man ska minimera kostnaderna förr det som man inte behöver för ögonblicket

tex: vill man segla jorden runt, så måste man ju inte behålla lägenheten eller huset, bilen etc


Everest i fråga!

(detta kan säker verka udda för många)

Visst kapital för licenser, specialutrustning behöver man säkerligen ha väl på plats

Utrustning.
Ha koll på vad som behövs och kalkylera

glöm inte alla du möter på plats som köppt just allt som du planerade,
men gett upp
och gärna i sin besvikelse säljer hela eller delar av utrustningen för nästan inget.
Tänk hur mycket utrustning som måste cirkulera runt evrest! massor av beg och ny,

+ alla du möter som kommer att gilla ditt improviserade modiga sätt att göra det på.


men: hur man tar sig till foten av everest finns det 100 sätt att lösa, dit kan ochså vara ett äventyr och oersättlig kunnskap väl där.+

med tanke på hur sherpas i området tar sig upp och deras utrustning så avfärdas det mestadels med: ja ja de är ju vana: stick dit och vänj dig då?

En annan aspekt är: om du nu ska göra en bestigning som är förenad med livsfara
varför ska du då ha värdesaker kvar hemma? det är väl ersättligt.
överlever du så har du säkert go i dig att återuppbygga ditt liv hemma igen
sälj allt och ge dig av.


/H
 
För övrigt: visst luktar det pyramidspelsdesperation om delar av den här tråden....

Men det är väl fel forum att försöka sälja exklusiva semester vad-det-nu-är.
Vi som håller till här bor väl hellre i ett tält på fjället än ett 5-stjärnigt hotell på Kanarieholmarna.

/Ulf
 
pyramidspelschock, eller pyramidspelskupp kanske vore mer anpassat för aftonbladet? Själv vill jag slå ett slag för tetraederspel.

Förresten är jag imponerad över att din dator surrar martin. Surfar du i hyperlink också? :D
 
"Vidare skulle jag vilja att trådstartaren berättar var i världen man sparar ihop till bilen(ca en årslön)men lånar till resan(en tredjedels månadslön)."

Kina
 
Har man en månadslön disponibelt kan man utnyttja tillfällen och handla billigt. Har man en årslön disponibel kan man investera.
Den här tråden drivs i tältnings och tarpningsandan även om säkert en och annan stoppar in både vandrarhem och pensionat bland fritidsövernattningsställena....
Låna till lyxkonsumtion, resor, bilar mm låter riktigt, riktigt dumt.
Kan någon förklara vinsten?
//J
 
Har man en månadslön disponibelt kan man utnyttja tillfällen och handla billigt. Har man en årslön disponibel kan man investera.
//J
Ja precis, då kan man handla, eller investera, d v s utnyttja tillfällen till t ex bättre pris = pengar över.
Men väldigt många har tyvärr ingen månads/årslön disponibel, så då kan de istället låna och utnyttja samma tillfällen, om de vill. T ex resa som tråden ursprungligen handlade om.

Per D