• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Låna pengar till resor?

spara eller låna ,tja varför inte bäggedera ?

Jag kan tänka mig att lägga mina "sparade" pengar på precis vad som helst som jag själv prioriterar högt, och för egen del väldigt gärna en resa, som ju i princip är en "investering" som varar för evigt, om nu "investeringar" skulle vara mer tilltalande i sammanhanget (vilket jag inte själv tycker är det viktigaste, men jag förstår att andra gör det).
Och om man byter ut "sparade" mot "lånade" ovan så gör det för mig ingen skillnad alls.

Jo förresten, med ett lån kan jag även bättre bestämma "när" jag kan göra det jag helst vill, t ex resa när det passar mig bäst, eller när priserna, eller vädret, eller, eller... är extra bra.
Och istället får jag då givetvis "spara" senare, för att återbetala lånet.

Sen ska det naturligtvis vara en sund lånemarknad o s v, reglerad men också med med bra konkurrens samtidigt, och det tycks ju inte alltid vara fallet, t ex med SMS lån o annat som helt klart kan leda till tråkigheter om det används på osunt sätt.

Lån är , liksom sparande, heltenkelt bara en del av de finansiella tjänster som kan vara till nytta för i princip alla, inte bara rika, nej faktiskt tvärtom!
http://www.cgap.org/portal/site/CGAP/menuitem.64c03ec40a6d295067808010591010a0/
 
Lån är , liksom sparande, heltenkelt bara en del av de finansiella tjänster som kan vara till nytta för i princip alla, inte bara rika, nej faktiskt tvärtom!

Konsumtionslån är nog bättre för rika än för fattiga:
  • Den fattiga som inte kan lägga undan en slant varje månad före köpet kan antagligen inte göra det efter köpet heller. Lån är riskabelt.
  • Den rika som faktiskt kan lägga undan en slant kan ju lungt välja om den ska läggas undan före eller efter köpet. Lån är smidigt.

Tänk också på 1900-talsfilosofen Seinfelds tankar om saker som inte finns kvar när man väl ska betala: när jag väl har rest och kommit hem har jag väl ingen större lust att köpa en resa? ;)
(där handlade det om det dumma i att betala restaurangmaten när man redan har käkat och är mätt och inte alls är sugen på att betala för en massa mat)
 
Martin Fjäderlätt;344887 sa:
Konsumtionslån är nog bättre för rika än för fattiga:
  • Den fattiga som inte kan lägga undan en slant varje månad före köpet kan antagligen inte göra det efter köpet heller. Lån är riskabelt.
  • Den rika som faktiskt kan lägga undan en slant kan ju lungt välja om den ska läggas undan före eller efter köpet. Lån är smidigt.

Javisst,instämmer , lån är riskabelt, och smidigt. Dock gäller bägge delarna även (nej i synerhet) även för fattiga människor. För även de kan faktiskt, betydligt oftare än många tror , också spara, om än mindre belopp än mer välbeställda.

Min poäng är att om man är rik är lån mer eller mindre bara "smidigt", men ingen större livsnödvändighet alltid. Men om man är fattig kan ett lån ge möjlighet att bättre kunna planera och förbättra sitt liv. Låt säga en fattig bonde som lånar för att möjliggöra barnens skolgång, därför att inkomsterna från nästa skörd dröjer ännu några månader.

Fast visst, det är alltid en risk att låna, eller för den delen att odla, och det vet just fattiga människor oftast bäst. Och som de gamla grekerna sa, alla pengar man lånar har ju (någon annan) redan sparat....

Och jag skulle också vilja vara som den där filosofen Seinfeld, men varför bara skippa att betala för maten, varför betala hotell när man redan sovit ? eller P-husavgift när man redan stått klart etc...
Fast kanske hade han inte hört talas om kreditkort...
 
Senast ändrad:
Tänk också på 1900-talsfilosofen Seinfelds tankar om saker som inte finns kvar när man väl ska betala: när jag väl har rest och kommit hem har jag väl ingen större lust att köpa en resa? ;)
(där handlade det om det dumma i att betala restaurangmaten när man redan har käkat och är mätt och inte alls är sugen på att betala för en massa mat)

Vilket avsnitt? Måste kollas in (trodde jag hyfsat väl kunde pricka in de flesta Seinfeldreferenser, men här gick jag bet :))
 

avslutad210712

Gäst
Konsumtionslån är nog bättre för rika än för fattiga:
  • Den fattiga som inte kan lägga undan en slant varje månad före köpet kan antagligen inte göra det efter köpet heller. Lån är riskabelt.
  • Den rika som faktiskt kan lägga undan en slant kan ju lungt välja om den ska läggas undan före eller efter köpet. Lån är smidigt.

Håller faktiskt med eftersom det försvarar en del av mitt egna konsumtionsbeteende. Även om jag knappast räknar mig till rik så lånar jag men ser alltid till att det finns en ordentlig marginal om något oförutsett skulle ske "under låneresans gång".

Visst kan man säga att man inte skall låna till en resa för man har inget kvar efter och så har jag själv tänkt förut men efter ett antal besök till fjällen så skulle jag nog kunna tänka mig att låna till en "upplevelseresa" dvs något som ger mig något att minnas efteråt. Däremot skulle jag knappast låna för att "dra med polarna" på en festarresa.
 
Sitter och läser tråden när mitt perifera seende fångar följande text: "40.000 nöjda kunder på sms-lån. Nu även med kreditkort för sms-lån www.mobillan.se/sms_lan" Sammanträffande?
Jag har väl inga moraliska aspekter på lånande, måste man så måste man men det blir ju dyrt och det är dumt att betala mer än nödvändigt.
Vidare skulle jag vilja att trådstartaren berättar var i världen man sparar ihop till bilen(ca en årslön)men lånar till resan(en tredjedels månadslön).
 
Senast ändrad:
Om jag ska spara pengar och kommer ha nog med pengar för att köpa min mtb eller vad det nu är efter sommaren..
Eller, om jag lånar pengar nu och köper den nu, och betalar kanske 10% mer..
Det jag får för dom här 10% mer är ju att jag får använda min nya cykel redan över sommaren! Så jag kommer ha mer roligt med den! Och det kan ju vara värt det!

men jag tror itne att jag skulle låna till en resa eller nått som förbrukas rent så.

Men! Jag är för mottot att man "Ska göra som man vill"
För det är ju det viktigaste! Inte att man gör vad andra tycker är rätt, utan vad man själv tycker är rätt!