Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lampolja
- Trådstartare MrP
- Start datum
Ingenstans i tråden förekommer något "grönt" bränsle vad jag kan se.Sånt där grönt / miljö / hållbart - bränsle är säkert mkt sämre än riktig bensin och fotogen !
Men jag skulle köpa några olika och testa. Dom som inte funkar kan man slänga i Majbrasan !
Hej!
Har flera Feuerhand lyktor som liknar den du har. Körde i många år Biltema lysfotogen utomhus. Fungerade hyfsat men visst brände veken när den gick tom. Använder numera bara Kemetyl lampolja och den fungerar perfekt både inne och ute. Bra lättjusterad låga. Har inte märkt någon åtgång på veken även vid hög låga. Minimal doft och bränner inte veken, bara man ser till att den aldrig går tom givetvis.
Mvh
Har flera Feuerhand lyktor som liknar den du har. Körde i många år Biltema lysfotogen utomhus. Fungerade hyfsat men visst brände veken när den gick tom. Använder numera bara Kemetyl lampolja och den fungerar perfekt både inne och ute. Bra lättjusterad låga. Har inte märkt någon åtgång på veken även vid hög låga. Minimal doft och bränner inte veken, bara man ser till att den aldrig går tom givetvis.
Mvh
Men om lyktan ska vara utomhus och den går bra på lysfotogen finns ingen anledning att betala för lampolja. Lysfotogen brukar vara billigare.
Jag tror inte att min hemmablandade fotogen kan vara problemet eftersom det har jag använt i många år utan problem och jag tömde ut allt innan jag hällde i Biltemas lampolja.Kvarstår problemet så är det kanske relaterat till att du kört bensin i den.
Töm och skölj tanken, och byt veke.
Det var precis då alla problem började.
Veken glödde slut ganska omgående så alla vekar är nya men problemet kvarstår.
Möjligt att Biltemas lampolja inte klarar av att brinna när det är nollgradigt eller minus och jag vill inte testa inomhus och förpesta inomhusluften med sånt.
Jag har läst på lite om det här nu och det står att lampolja är bara ett samlingsnamn på renare fotogen och att det finns många olika kvaliteter.
Jag kan då enkelt gissa var på den kvalitetsskalan Biltemas lampolja hamnar.
Lampolja och lysfotogen är väl fossila bränslen precis som bensin och diesel?Ingenstans i tråden förekommer något "grönt" bränsle vad jag kan se.
Har fått för mig att lysfotogen är snävare specad avseende vilka kolföreningar som ingår och mer lättflytande och flyktig än lampolja till följd av lite kortare kolkedjor. Mer lättflytande borde sugas upp bättre i vekar och också gå i gasform vid lägre temperatur dvs mer lättantändlig.
Men jag kan förstås ha fel. Xaargs kanske kan ge besked.
Thure
Thure
Efter att jag provat att använda lampolja i mitt Omnilite fick byta filtret och rengöra köket grundligt innan det funkade igen.Har fått för mig att lysfotogen är snävare specad avseende vilka kolföreningar som ingår och mer lättflytande och flyktig än lampolja till följd av lite kortare kolkedjor. Mer lättflytande borde sugas upp bättre i vekar och också gå i gasform vid lägre temperatur dvs mer lättantändlig.
Thure
Nu är problemet löst!!
Vi var och köpte lysfotogen idag och det blev 1 l Kemetyl a´ 80kr och 1 l Nitor a´ 100kr lysfotogen, för att se om den dyrare var bättre.
Nu efter ett 2 tim bastubad så har lyktorna lyst helt perfekt med en stabil låga och jag har inte behövt justera veken en enda gång.
Dom var lite kinkiga i början i 10 min tills lysfotogenet hade sugits upp till lågan genom Biltemas lampolja, men sen lös dom som dom skulle och problemet var löst.
Det är vindstilla ute idag och i anslutning till vår vedbastu har jag byggt ett 2m högt vindskydd med plank och högfönster, och där är det definitivt helt vindstilla och den minimala lukten ifrån lysfotogenet var knappt märkbar och störde inte alls. Jag fick fokusera för att ens känna någon lukt.
Skillnaden på Kemetyl och Nitor lysfotogen är noll. jag satt på bastulaven och försökte se någon skillnad på dom olika lågorna i lyktorna utanför fönstret men det var samma.
Kanske att Kemetyls låga brann något lugnare men det kan lika bra ha med att göra hur veken är justerad.
Vi var och köpte lysfotogen idag och det blev 1 l Kemetyl a´ 80kr och 1 l Nitor a´ 100kr lysfotogen, för att se om den dyrare var bättre.
Nu efter ett 2 tim bastubad så har lyktorna lyst helt perfekt med en stabil låga och jag har inte behövt justera veken en enda gång.
Dom var lite kinkiga i början i 10 min tills lysfotogenet hade sugits upp till lågan genom Biltemas lampolja, men sen lös dom som dom skulle och problemet var löst.
Det är vindstilla ute idag och i anslutning till vår vedbastu har jag byggt ett 2m högt vindskydd med plank och högfönster, och där är det definitivt helt vindstilla och den minimala lukten ifrån lysfotogenet var knappt märkbar och störde inte alls. Jag fick fokusera för att ens känna någon lukt.
Skillnaden på Kemetyl och Nitor lysfotogen är noll. jag satt på bastulaven och försökte se någon skillnad på dom olika lågorna i lyktorna utanför fönstret men det var samma.
Kanske att Kemetyls låga brann något lugnare men det kan lika bra ha med att göra hur veken är justerad.
Här hittade jag ett urklipp på skillnaden mellan lampolja och lysfotogen.
Vad är det för skillnad på lampolja och fotogen?
SVAR: Lampolja är egentligen beteckningen på den odestillerad olja som användes i oljelampor innan fotogenlampan utvecklades på 1860-talet. I fotogenlampan används fotogen (även kallat lysfotogen eller lampfotogen) som är en destillerad mineralolja – så tunn att den kan sugas upp av en veke.
Ytterligare ett urklipp:
Kanske därför våra stora lyktor slutade funka med Biltemas lampolja.
Vad är det för skillnad på lampolja och fotogen?
SVAR: Lampolja är egentligen beteckningen på den odestillerad olja som användes i oljelampor innan fotogenlampan utvecklades på 1860-talet. I fotogenlampan används fotogen (även kallat lysfotogen eller lampfotogen) som är en destillerad mineralolja – så tunn att den kan sugas upp av en veke.
Ytterligare ett urklipp:
- Är inte alla lampoljor likadana?
Nej tyvärr. Lampolja finns i olika kvalitet och vi har haft många som klagat på krånglande lampor och som löst det genom att byta till en bättre lampolja. Skillnanden består i längden på molekylerna och det avgör i sin tur hur ren förbränningen blir. En riktigt bra lampolja är Kemetyls T-Lamolja. Även Karlskrona Lampfabriks "Lysfotogen" är trevlig. I grund och botten är fotogen och lampolja samma ämne, men med olika renhet vid förbränningen. Man kan säga att det luktar/sotar mer eller mindre. Vi har också märkt att större brännare är känsligare för sämre bränslen än enklare oljelampor.Kanske därför våra stora lyktor slutade funka med Biltemas lampolja.
Senast ändrad:
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg