Lampolja

Vi har fotogenlyktor utanför fönstret till vår vedbastu för att få in lite ljus och jag har alltid blandat egen fotogen med bensin och diesel 50/50 och det har funkat bra och har gett ett bra lampsken.
Min fru tyckte att det inte är så vidare miljövänligt, så vi köpte lampolja på Biltema istället.

Sån här lampolja
https://www.biltema.se/hem/eldstader-och-kaminer/bransle/lampolja-1-liter-2000033721

Den är helt värdelös och vill knappt brinna. Den mer eller mindre bara glöder bort veken, som kostar 50kr/st.
Jag har ingen aning om varför den lampoljan är så kass och undrar om någon annan har samma erfarenhet.

Hur är Kemetyls lampolja, för deras produkter brukar vara bra?
Eller ska jag strunta i lampolja helt och hållet och använda lysfotogen istället?
Eller finns det något miljövänligt alternativ som fungerar och inte är helt värdelöst som miljövänliga produkter brukar vara?

Jag kan inte prata för hur det funkar i fotogenlampa men jag använder kemetyls lampolja i med prydnadsbetonad lykta inomhus och där funkar den bra. Jag upplever den som lite oljigare än vanlig fotogen som jag upplever som mer lättflytande. Jag känner ingen doft i vår prydnadslampa medan jag i fotogenlampa i fotogenlykta kan känna en viss lätt bränd doft.
Men detta är helt subjektivt och inte att ta som löften.

/Patrik

I fotogenkök fungerar lysfotogen bättre än lampolja.

Lampolja är nog inte bättre än lysfotogen i fotogenlampor heller. Sannolikt mer sot vid förbränning av lampolja. Förbränning av vätska är beroende av lufttillförsel och balans mellan förångning av bränslet och syretillförsel.

Thure

I fotogenkök fungerar lysfotogen bättre än lampolja.

Lampolja är nog inte bättre än lysfotogen i fotogenlampor heller. Sannolikt mer sot vid förbränning av lampolja. Förbränning av vätska är beroende av lufttillförsel och balans mellan förångning av bränslet och syretillförsel.

Thure
Jag är lite inne på lysfotogen och hoppas på att problemet blir löst då.
Det blir då Kemetyls lysfotogen och definitivt inte Biltemas billiga skräp, för jag blir inte lurad 2ggr!

Jag inbillar mej att Kemetyl är bäst på sånt eller finns det bättre fabrikat?

Finns det någon som har något tips på vad man kan använda Biltemas lampolja till eller är det bara att åka med dom oöppnade flaskorna till SRV och dumpa dom där?

Vad är det för lykta? Om du inte lyckas få lampolja (vilket är väldigt ren fotogen) att brinna, då är något väldigt fel.
Det är en sån här lykta

Det är en bra lykta och det funkade bra när jag blandade egen fotogen.
Problemet startade direkt när jag började med Biltemas lampolja.

Jo självklart brinner lampoljan, men bara i 5 minuter för sen måste man vrida upp veken om man vill ha lågan kvar.
Vrider man inte upp veken så glöder veken ut och lågan slocknar.
Det är ju inte meningen att man ska elda slut på 4 cm veke för ett 2 tim bastubad??

Jag är lite inne på lysfotogen och hoppas på att problemet blir löst då.
Det blir då Kemetyls lysfotogen och definitivt inte Biltemas billiga skräp, för jag blir inte lurad 2ggr!

Jag inbillar mej att Kemetyl är bäst på sånt eller finns det bättre fabrikat?

Finns det någon som har något tips på vad man kan använda Biltemas lampolja till eller är det bara att åka med dom oöppnade flaskorna till SRV och dumpa dom där?
Här finns lite tips. De rekommenderar Kemetyls lampolja framför lysfotogen.

Om du använder multifuelkök kan du använda lampolja till förvärmningen. Du kan också använda lampolja som tändvätska när du skall göra upp eld.

Fortfarande märkligt.

Har svårt att tro att det är biltemas lampolja som är problemet. Men för att utesluta det, testa med Kemetyl eller OKQ8 lampolja.

Kvarstår problemet så är det kanske relaterat till att du kört bensin i den.
Töm och skölj tanken, och byt veke.

Hur mycket veke vrider du upp? En sådan där lampa ska ha maximalt 2 cm låga.

Bensin + diesel blir inte fotogen, det blir bensin och diesel.
Mycket brandfarligt att ha bensin i produkter som inte är avsedde för det.

Jag kan inte prata för hur det funkar i fotogenlampa men jag använder kemetyls lampolja i med prydnadsbetonad lykta inomhus och där funkar den bra. Jag upplever den som lite oljigare än vanlig fotogen som jag upplever som mer lättflytande. Jag känner ingen doft i vår prydnadslampa medan jag i fotogenlampa i fotogenlykta kan känna en viss lätt bränd doft.
Men detta är helt subjektivt och inte att ta som löften.

/Patrik
Det som idag säljs som lampolja är extra ren fotogen.
Alla fotogenbränslen går att köra lyktor på. Det som skiljer är fr.a. lukt.
En bra lampolja är nära på luktfri i en lykta inomhus. En lykta som körs på lysfotogen luktar märkbart.

Det som idag säljs som lampolja är extra ren fotogen.
Alla fotogenbränslen går att köra lyktor på. Det som skiljer är fr.a. lukt.
En bra lampolja är nära på luktfri i en lykta inomhus. En lykta som körs på lysfotogen luktar märkbart.
Lite OT, men jag undrar varför lampolja fungerar dåligt i multifuelkök till skillnad från fotogen om lampolja är extra ren fotogen.

Lite OT, men jag undrar varför lampolja fungerar dåligt i multifuelkök till skillnad från fotogen om lampolja är extra ren fotogen.
Den är extra ren m.a.p. sådant som är relevant för otrevliga och onyttiga avgaser. Hur den skiljer sig i övrigt vet jag inte exakt, men lysfotogen är ofta flyktigare och mer lösningsmedelsaktig än lampolja.
Jag tror även att lysfotogen följer en ganska strikt standard. Lampolja verkar mer vara ett handelsnamn på fotogen som är extra lämplig för lyktor.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg