Välkomna till Utsidan
.
Ni har redan fått tips om frystorkat och har säkert själva koll på laktosfritt till andra måltider (frukost, mellanmål, tilltugg...).
Tips om värdiga ersättare i pulverform till mjölk (eller "mjölk") i muslin eller morgongröten finns anars i
denna tråd.
Skirat smör brukar funka för dem som inte tål vanligt smör, men testa helst hemma först.
Annars får ni bära lättare och äta godare, om ni tänker bortom de färdiga frystorkade påsarna. Man behöver inte ens torka så mycket hemma, det går att hitta mycket "färdigtorkat" i vanliga mataffärer utan att det står "frilufts-" nånting på förpackningen. Couscous och finare bulgur behöver bara svälla i hetvatten (förutsätter att ni har en "grytmysare" - isolerande fodral till kastrullen). Bönpasta med kort koktid (jag bryter den i småbitar för ännu kortare) är min egen proteinrika favorit. Alla sorters frön, nötter och rostade kikärter funkar fint som kaloririkt tilltugg.
Här finns en lista med diverse bra proteinkällor, de flesta laktosfria. Ännu fler spännande färdigtorkade ingredienser brukar finnas i invandraraffärer - massor med tips finns samlade i
denna tråd.
Sen kan man själv komplettera med sånt som är enkelt att torka: grönsaker efter tycke och smak, tomatsåspulver (jag utgår från någon god tomatpuré, som redan är koncentrerad), hackade svarta oliver, svamp, auberginer, strimlad purjolök etc. Lat som jag är använder jag ofta frysta wokblandningar, fryst hackad spenat och andra genvägar - de är då redan ansade, finfördelade och förvällda.
Här ett exempel på vad jag hade med på en av mina turer.
Det finns faktiskt mycket och god mat, som man inte ens behöver ett kök till - exempel i
denna tråd, det mesta laktosfritt.
Botanisera gärna vidare i delforum "Friluftsmat", och särskilt tråden "Torka mat" med hjälp av sökfunktionen, där finns massor med tips.