Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager?

Eftersom jag inte kunde bestämma mig i ryggsäckdjungeln och ville komma ut i skog och mark åkte jag till "hovleverantören" för ditt och datt, Biltema, och klämde lite på deras 65 L Hikerryggsäck mest för att se om jag vågade ta risken att ge mig ut med den överhuvudtaget. Priset gick inte att klaga på (300 spänn) och skulle det visa sig att den var oanvändbar innehåller den ju rätt mycket "byggmaterial" för egna projekt i form av tyg, remmar, regnskydd etc... Övriga ryggor verkade fö mest vara skräp för uteliv.

Köpte en på vinst och förlust provpackade och den visade sig vara oväntat ok att ha på ryggen. Min rygg passade den bättre om jag tog bort aluminiumskenorna (vilket ju inte var en nackdel viktmässigt - landade på ca 2000g). Förvånansvärt kompletta inställningsmöjligheter för bärsystemet dessutom.

Jag gav mig ut på en helgvandring med ca 15 kg. Ryggan funkade utmärkt, men när jag kom hem visade det sig att en söm spruckit i infästningen till ett av kompressionsbanden. Biltema bytte dock utan knot (och sa förvånat att de sålt många av dessa och fått väldigt få reklamationer) och jag avlastade sömmarna med packband (fö inköpta på Jysk för 15 kr :)). Ryggan har nu överlevt ytterligare en helgvandring helt utan problem denna gång.

Rekommenderar den kanske inte för 10 års fjällvandring, men som "reserv- eller experimentrygga" verkar den duga bra. Tänker köra med min tills den rasar eller jag hittar den perfekta säcken - Har tittat lite på bl a Granite Gears säckar, men det finns ju som sagt en och annan att välja mellan.

Någon annan som har erfarenheter av denna Biltemarygga under andra förhållanden än en "hösthelg på Sörmlandsleden", eller kanske andra erfarenheter av "ultralågprisbärande" att dela med sig av?

//Jonas

Någon annan som har erfarenheter av denna Biltemarygga under andra förhållanden än en "hösthelg på Sörmlandsleden", eller kanske andra erfarenheter av "ultralågprisbärande" att dela med sig av?

//Jonas

Jo,jag har en gammal (15 år) rygga från MacKinley, förutom en liten del av en söm som gick upp när den lastades med 30+ kg har den hållit.

peter

Jag har Hiker 50, alltså lillebror till den ryggsäcken som beskrivs, och bantat ner den till under kilot i vikt genom att ta bort snölås och ytterficka. Haft den flera turer nu och väldigt nöjd för priset 128 kronor. Hade faktiskt funderat på att köpa den lite större men blir besviken av att höra att den väger så mycket :(

Det går nog att lätta den ytterligare - jag har inte gått in för det.... Säcken innehåller en hel del detaljer som borde gå att plocka/sprätta bort eller korta av. Det integrerade regnkyddet väger väl ett par hundra gram t ex. Tar du bort snölås och/eller lock, integrerat regnskydd, mellanvägg, inre fickor, byter metalldetaljer på dragkedjorna mot tamp, kortar div remmar och fästen och lättar bärsystemet borde du komma ner en bra bit i vikt...

...och fortfarande kunna ha 65 l på ryggen vilket ger ca 4,60 kr eller max 30g per liter
mot 2,50 kr eller 20g per liter för din rygga (som dock inte verkar säljas längre)...

Intressant! Man kanske skulle slå till på en 50:litrare som UL- eller dagturssäck. Lade märke till att Sportab.se också säljer Hikerryggor (om det nu är samma märke, men de förefaller lika) men de tar helt andra priser än Ö&B respektive Biltema... Tack för tipset avseende Ö&B!

Ledsen att säga...

att kvaliteen på den hikerrygga jag köpte förra året var riktigt dålig! Redan första gången jag packade den gick en söm. Möjligen drog jag för hårt i snöret, van vid stabilare grejor, men min erfarenhet är att ska du komma både ut och hem väljer jag för min del en annan rygga. Anna

Den säck som sprack var ÖB´s 50 liters hiker. Tryckte ner min egen och tre barns helgpackning (besök, ej camping) och det tålde inte säcken. Givetvis kan det ha varit ett måndagsexemplar - vi hade inte jättemycket med oss. Anna

Jag har Hiker 50, alltså lillebror till den ryggsäcken som beskrivs, och bantat ner den till under kilot i vikt genom att ta bort snölås och ytterficka. Haft den flera turer nu och väldigt nöjd för priset 128 kronor. Hade faktiskt funderat på att köpa den lite större men blir besviken av att höra att den väger så mycket :(

Höru Cremytos, hur bedömmer du bärsystemet på Hiker 50?

Jag har kollat på loppisar en tid efter en mellanstor ryggsäck att ha som grund för ett syprojekt. Tänkte behålla axelremmar, ryggplatta och avbärarbälte och sy en enkel säck till detta. Kanske kan Hiker 50 vara en bra grund?
/ANDERS

Precis köpt Hiker 75 nu inför vintern, framför allt eftersom min hyfsat gamla -15 sovsäck tar så grymt stor plats. Den har ett bättre bärsystem om man bara vill ha det som grund för att göra något annat av det. Men det är väl bara att svänga förbi Överskottsbolaget och klämma på dem lite.

ÖB Backaplan har haft bägge modellerna inne varje gång jag varit där.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Biltemas buntband som snökedja Transportera 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg