Äppel päppel pirum parom...
malindo; sa:
.....
Fór att àterknyta: vi snackar super-basic gear, och dà ingàr inte WS, ty den är icke polivalent i sin anvándning, samt ganska dyr (vi ser nu att det finns alternativ, men ändâ).
Basic gear-garderob:
Pâ sig, (alla pà en gàng eller i olika kombinationer beroende pà váder och aktivitet)
1.
En bra undertröja, eventuellt tvà , med olika tjocklekar fór maximal polivalens!
2:
Tvà tunna fleece-tröjor (typ 100),
alternativt en tunn fleecetröja + en väst, gärna windpro eller liknande,
alternativt en tjockare fleece typ 200.
3:
Vindjacka, typ sàdan som cyklisterna har. Vindtát och látt. Ersátter membranet i eder WS, samt ár mer polivalent!
I ryggan:
4:
Lätt regntát jacka(GTX Paclite eller liknande)
Tilläggas ska väl att det inte handlar om at hitta làgprisalternativ, utan att hitta bra grejer. id´´en är att hitta den perfekta kombinationen, utan att behöva köpa "bra-att-ha-grejer".
Enligt vâr lângskrivande spanske kollega skulle ett superbasic gear i Spanien kosta: (övers. Tigert.)
option b)chupa cortavientos15 euros+forro 50 euros +camiseta 30 and = 295 euros
Dvs: Vindjacka 15 Euro, Tunn fleece 50 Euro, undertröja 30 Euro, GTX PacLite-jacka 200 Euro:
Summa: 295 Euro, 4 polivalente lager.
¿Una conchita tierna? ¿E'to que e'?
saludos / Mats
[Ändrat av malindo 2003-12-12 kl 16:39]
Hej Malindo.
Nu är det lite äpplen och päron här. Lägg märke till de användningsområden för WB-fleece som här specificerats, dvs. cykling, paddling, skidor, fältarbete, tulsa runt i stenig terräng, lägerliv. Ingen har förespråkat WB-fleece under brant stigning med ryggsäck. För att vara riktigt säker på att vi snackar om samma sak nu så åsyftar jag sommarvandring och de klädesplagg som används under vandringens gång.
Lägg också märke till att även mitt inlägg rörde användningen av WB-fleece utan kånk av tung ryggsäck. Med WB-fleece i Spanien, där vi fått lära oss att friluftsliv består av branta stigningar, snackar vi alltså lägerplagg, inte ränna upp för spanska berg med ryggsäck. Det har jag för mig att jag avrådde ifrån när du tidigare tog upp WB/WS-fleece, dvs. att plagget är bra vid lägerplatserna men inte på vägen dit om vägen går via vandring med rygga upp för spanska berg? Det vindtäta jag normalt går i under likartad ansträngning är en vindtät skjorta, ev. GT-jackan. Ditt inlägg avser fyra polyvalenta lager under vandringen. Jag, Tigertämjaren, Nizzy och BajenMatte verkar "klara oss" med två
. Två plagg mindre alltså. Man kan med säkerhet öka antalet kombinationer (kanske även polyvalensen) om man särskiljer den vindtäta delen från den värmande, och får två plagg istället för ett. Men det finns generellt också en poäng med att slå ihop två plagg till ett. Det blir färre plagg i packningen. Och i detta fall, som Tigern påpekat, blir det dessutom ett mycket behagligt plagg.
Mycket märkligt för övrigt; går det verkligen att "klara sig" med någon annan kombination än den jag använder?
Närå, nu är ju inte vindjacka + värmande tröja någon nyhet, utan som du skriver "back to basic".
Bortsett från att polyvalens inte är den enda faktorn som optimerar en packning; kan du ge något exempel på under vilka omständigheter under vandring med rygga som din GT jacka+vindjacka+fleecetröja+undertröja klår min GT jacka+skjorta (som är vindtät
) ?
Eftersom vi Utsidan-debattörer älskar att käfta om sådana här saker kan jag försöka spåna lite om vilka situationer du tänkt dig för sommarvandringar (antar att sommarvandringar är vad som åsyftas).
1. Varmt och vindstilla: du går i undertröjan, jag i skjortan uppknäppt.
2. Varmt och blåsigt: du går i undertröjan och vindjackan, jag i skjortan mer knäppt.
3. Kallt och vindstilla: du går i undertröjan och fleecetröjan, jag i skjortan knäppt.
4. Kallt och blåsigt, du går i undertröjan, fleecetröjan och vindjackan. Jag i skjortan och GT-jackan
Vid nederbörd tillkommer GT-jackan för båda, i ditt fall istället för vindjackan. Jag ser inte att någon av oss direkt skulle lida under vandringen. Din variant är mer "fine-tuning" , vilket innebär fler plagg att pyssla med och torka upp, min variant är grövre men enklare. Du får många plagg att hålla ordning på, för jag antar att du räknat med att alla de polyvalenta lager du använder under vandringens gång, kan vara blöta framme vid lägerplatsen, även ev. GT-jackan? Det enda som är blött för mig är min snabbtorkande skjorta,och även ev. GT-jackan. Jag byter till torr t-shirt/skjorta och min WB-fleece. Du måste alltså bolla fram ytterligare ett helst vindtätt plagg och ett värmande, eller i kombination a´la WB-fleece (med kanske en mysig microfleecetröja under, som ligger någonstans emellan dina andra plagg för maximal polyvalens?
)
Polyvalens (som innebär flervärd, mångsidighet i användningen herr Modén, alias ja mo) verkar intimt förknippat med många ;-)
Mvh Raskesven