Lågprisdebatten når softshell-fleece

Re: Utan ont uppsåt

tigertamjaren; sa:
Men att kapa bort (minst!) ett lager på kroppen är väl knappast att komplicera saker och ting?! Brorsan Bob anger inte heller vilken erfarehet han har i fråga om membranfleecejackor, han hejar mest på vad det tycks.
/ G

Jag trivs rätt bra med att bara heja på när andra delar mina åsikter men nu får jag väl förklara mig.
Jag har ingen WS-fleece i garderoben, men jag har känt på dom i affären och efter att följt denna och liknande diskussioner förstår jag funktionen. Visst skulle jag använda en sån ibland om jag får en i julklapp:), men jag kan inte motivera ett köp eftersom mina plagg redan har liknande funktion.

Jag använder en tunn undertröja i syntet, en eller två tunna ulltröjor, en fleecetröja och en vindjacka/alt skaljacka. Jag tycker att det fungerar kanon i alla väder. På vintern behövs förstås förstärkning typ dun eller fler ylletröjor när jag inte rör mig.

Visst skulle jag med hjälp av den kunna slopa en tröja och vindjackan, det skulle bli mindre plagg men jag skulle ha mindre möjlighet att reglera svettning. Det blir så många möjliga kombinationer med fler lager, mindre risk att vara lite för varm eller lite för kall.

Okej, jag kan ge med mig om att färre lager kanske är mindre komplicerat ibland, men på samma sätt som en bil med tre växlar är mindre komplicerad men också mindre effektiv än en med fem.

Det jag menade med komplicerat var att det är lätt att man ser något som det görs reklam för sedan skapar man behovet, och ju mer behov man har skapat desto mer komplicerat blir det att tillgodose dem.

Polivalent är ett bra ord, det ordet har jag aldrig sett behovet av förr.:)

Re: Re: Utan ont uppsåt

Gossar!
Med tillbörlig högaktning för edra personer i sig så verkar det som om de som sågar membranfleece är de som inte själva har prövat dylika plagg. ;) Jag (mfl) har å andra sidan prövat såväl era rekommenderade polyvalenta kombinationer som de här behandlade mjuka membranfleecejackorna. Jag sågar alls icke ert alternativ eftersom jag nog håller med om att det är just mycket polyvalent (vad hände med det gamla, väl inarbetade uttrycket multifunktion???) och därför mycket användbart. Emellertid är det som redan har behandlats underlägset membranfleece i fråga om enkelhet och hur skönt det är att bära.

Dessutom har jag svårt att se att er rekommenderade polyvalenta kombination slår vår membranfleece i fråga om ventilation. Min jacka öppnas med ett blixtlås hela vägen framtill ända in till underställströjan OCH den har också ventilation under ärmarna (liksom i napoleonfickorna framtill). Helt klart överlägset ett ordinärt tvålagersystem. På nolltid och utan en massa omak kan man reglera värmen ordentligt. (En brasklapp bara, vid höginteniv aktivitet och vid hög värme säger det sig själv att ett fleeceplagg (med eller utan membran) knappast hör hemma på en förståndig persons corpus.) ;)

Okej, när du behöver dra på dig den vattentäta skaljackan så är det ju självklart att ett membran mindre är bättre ur andningssynvinkel. Där håller jag helt klart med. Men lite duggregn klarar en membranfleecejacka galant.

Att detta slags jackor inte skulle ha ett berättigande i sig själva, utan bara används för att reklammakare har skapat ett behov för dem håller jag inte alls med om. Det låter som när Goretex kom i mitten av 80-talet. Men hur många "seriösa" friluftsutövare använder idag INTE skalplagg med vind- och vattenavvisande membran. Inte många. Det är klart att man KAN vara ute utan sådan grejor, men frågan är om man mår bättre / presterar bättre med än utan dem.

Nåt åt det hållet.

/ G

hörru tigern! jag har en membranfleece hemma men jag använder inte den för jag tycker att det är en konstig konstruktion! näää, den får ligga i lådan!!

Den är en del av min Daniese MC-jacka vilken kostade en smärre förmögenhet eller som ett bra Hillebergstält, så kvalisorten på jackan e det inget fel på.. Man blir så j*vla varm i dom...

Jag har en fleece med vindfoder i från Stadium, köpte den förra vintern o den är anonbra.
Men vad betyder GFX? såg igår i en Stadiumkatalog att det finns olika sådana där -FX beteckningar?
Jag har oxå en No-name (deerhunter?) fleece med vinstoppfoder och den är så jä...a varm så den duger bara till midvinterblotet, men andas inte alls :-(
Ska jag skaffa respirator till den?

Hmmm, den är alltså för varm för att vara användbar? Går inte att ventilera? Kanske inte är anpassad för friluftsliv egentligen, utan mest för att sitta stilla i kylig fartvind? Vad använder du istället, D.P.K.?

Por favor, konkretisera! ;)

/ G

gundj; sa:
Jag har oxå en No-name (deerhunter?) fleece med vinstoppfoder och den är så jä...a varm så den duger bara till midvinterblotet, men andas inte alls :-(
Ska jag skaffa respirator till den?

Blot och respirator hör icke ihop! Antingen blotar man, och då får man stå sitt kast. Eller så blotar man inte och då behövs ju ingen livsuppehållande respirator. Men du kan ju alltid kasta pil på den därna rådjursjackan så kroppen din får lite välbehövlig luftning. Gör det inte när du har jackan på dig bara för då blir det kanske du som behöver respirator sen...

Tack för att också du gjöt lite vatten på vår kvarn annars! Hittat nåt fint torp? (Ska själv till vårt dito i helgen och "låna" gran.)

/ G

Re: Re: Re: Utan ont uppsåt

tigertamjaren; sa:
Gossar!
Med tillbörlig högaktning för edra personer i sig så verkar det som om de som sågar membranfleece är de som inte själva har prövat dylika plagg. ;) Jag (mfl) har å andra sidan prövat såväl era rekommenderade polyvalenta kombinationer som de här behandlade mjuka membranfleecejackorna. Jag sågar alls icke ert alternativ eftersom jag nog håller med om att det är just mycket polyvalent (vad hände med det gamla, väl inarbetade uttrycket multifunktion???) och därför mycket användbart. Emellertid är det som redan har behandlats underlägset membranfleece i fråga om enkelhet och hur skönt det är att bära.

Dessutom har jag svårt att se att er rekommenderade polyvalenta kombination slår vår membranfleece i fråga om ventilation. Min jacka öppnas med ett blixtlås hela vägen framtill ända in till underställströjan OCH den har också ventilation under ärmarna (liksom i napoleonfickorna framtill). Helt klart överlägset ett ordinärt tvålagersystem. På nolltid och utan en massa omak kan man reglera värmen ordentligt. (En brasklapp bara, vid höginteniv aktivitet och vid hög värme säger det sig själv att ett fleeceplagg (med eller utan membran) knappast hör hemma på en förståndig persons corpus.) ;)

Okej, när du behöver dra på dig den vattentäta skaljackan så är det ju självklart att ett membran mindre är bättre ur andningssynvinkel. Där håller jag helt klart med. Men lite duggregn klarar en membranfleecejacka galant.

Att detta slags jackor inte skulle ha ett berättigande i sig själva, utan bara används för att reklammakare har skapat ett behov för dem håller jag inte alls med om. Det låter som när Goretex kom i mitten av 80-talet. Men hur många "seriösa" friluftsutövare använder idag INTE skalplagg med vind- och vattenavvisande membran. Inte många. Det är klart att man KAN vara ute utan sådan grejor, men frågan är om man mår bättre / presterar bättre med än utan dem.

Nåt åt det hållet.

/ G
Just. Det ligger nog en hel del i att folk inte gett en bra membranfleece chansen riktigt. Tycker Malindo´s "svårt att lära gamla hundar sitta" stämmer på pricken, fast det slår åt andra hållet så att säga.

Innan ånggenomsläppmembranen kom hade väl alla vandrare en vindjacka att gå i när det blåste men inte regnade, och en regnjacka. När typ GT kom bytte jag först ut regnjackan mot membranjackan, och hade med mig den jackan som regnjacka och gick annars i en Alpha eller Fjällrävenjacka. Men det blir särskilt i fjällen dels ett evigt bytande, dels extra vikt. Så där försvann vindjackan. Men tröjan var kvar, dock utan annat vindskydd än en ev. blöt GT-jacka. Så tröjan byttes ut mot en WB-fleece, sim sala-bim; tre plagg blev två, med bibehållen funktion:). Det räckte alltså inte med att byta regnjackan mot GT-jackan och utesluta vindjackan, för att funktionen skulle bibehållas, utan även tröjan behövde bytas mot en vindtät sådan.

För min del kan allt sammanfattas väldigt enkelt. Under vandring med ryggsäck på sommaren går jag i en vindtät skjorta. Blåser det som fan och är kallt och/eller regnar får jag sätta på mig GT-jackan. Framme vid lägret sätter jag på mig WB-fleecetröjan. Den deltar sedan i alla aktiviteter som inte innebär tyngre fysiskt slit. Alternativet för mig vore att gå i skjortan, sätta på mig vindjackan vid blåst och kyla, eller GT-jackan vid regn. Framme vid lägret om det är kyligt täcker en vindjacka dåligt, särskilt om den är fuktig, så den måste då kompletteras med en tröja. De tre första plaggen fyller samma funktion som de fyra andra. Jag "klarar mig" med bägge angreppssätten, men tycker att det sammantaget är lite bättre att kombinera ihop vindjackan och tröjan till en WB-fleece.

Ungefär så går min tankeram:).

Mvh Raskesven

då har jag gjort tvärs om, jag har bytt flecce och GTX-jacka mot fiberpäls och vind/regnjacka och på detta har jag sparat 1,2 kg... det nya behöver inte alltid vara bra för att det är nytt, jag får svårare och svårare att så den verkliga funktionen med GTX.

FJS90/91; sa:
jag får svårare och svårare att så den verkliga funktionen med GTX.

Om man skall gå till jobbet och inte har sett väderleksrapporten så lär den kanske vara bra, fungerar halvtaskigt i de flesta väderlekar (förutsatt att man inte undviker fysisk ansträngning).

Re: Re: Re: Utan ont uppsåt

tigertamjaren; sa:
(vad hände med det gamla, väl inarbetade uttrycket multifunktion???)
Det försvann kanske till samma ställe som begreppet [em]flexibel[/em]... *<;-/
Dessutom har jag svårt att se att er rekommenderade polyvalenta kombination slår vår membranfleece i fråga om ventilation.
I alla tänkbara fall där man bara behöver ett vindskyddande membran _eller_ bara själva isoleringen så är det andra, mer flexibla, alternativet naturligtvis bättre ur bl.a. ventilationssynpunkt!
Det kan väl inte vara så svårt att inse? *<:)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg