• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Lagom och mellan=Vem blir glad av det?

Tycker att orden Lagom och Mellan ,med allt vad de innebär och är laddat med är deppigt och urtråkigt.....eller?

-vem har haft en lagom lång semster?
-vem har fått en lagom/mellan lön?
-vem har druckit lagom mycket alkohol?
-vem har tyckt att träningsvärken var lagom/mellan?
-vem har burit med sig lagom mycket saker på fjället?
-vem har paddlat/seglat när det blåste lagom mycket och vågorna var mellan höga?
-vem har ätit lagom mycket mat?
-vem tycker att kötider är lagom?
-vem tycker sig ha lagom med tid för sina hobbys?
-vem kan vara lagom kär?

-Nu ska jag ut och träna mina hundar(siberian Husky) 3mil,de är inte lagom&mellan på en fläck,inte mina ialla fall...:);)

Lagom är ju bäst - vilket du faktiskt är inne på själv om du funderar på det och svarar på dina egna frågor. Du eftersträvar lagom, och allt annat än lagom är dåligt.

-vem har haft en lagom lång semster?
Du har antagligen haft för kort semester. Det är dåligt. Lagom hade varit bättre.

-vem har fått en lagom/mellan lön
Du anser antagligen att du har för låg lön. Det är dåligt. Lagom hade varit bättre.

-vem har druckit lagom mycket alkohol?
Du har antagligen druckit för mycket eller för lite. Lagom hade varit bättre.

-vem har tyckt att träningsvärken var lagom/mellan?

Du har antagligen tyckt att träningsverken var för svår. Lagom hade varit bättre.

-vem har burit med sig lagom mycket saker på fjället?

Du har antagligen burit med dig för mycket eller för lite. Lagom hade varit bättre.

Och så vidare...

Men det finns såklart deppiga tråklagom. Att gnälla om att begreppet lagom är tråkigt är ett exempel på den värsta sortens svenniga urtråkiga lagomhet.

Jag tycker man skall byta ut "lagom" mot "tillräckligt"

Druckit tillräckligt.........Check.
O s v

Lagom är som sagt lite trâkigt.

Lagom - ett ord bara på svenska

Det lär inte finnas ordet "lagom" på något annat språk. Så sägs det iaf. Så det är väl en del av den svenska folksjälen.

En kompis som var gift med en chilenska berättade att han fru gick på svenskaundervisning och hade problem med ordet "lagom". Så han drog sagoversionen om ordets ursprung:

"Förr, i Sverige naturligtvis, när man hade en stor middag så serverades ölet i en stor kanna som skickades runt. När ölet räckte "laget om" så var det lagom öl i kannan."

Jag håller med om M Fjäderlätts analyser till 100%.
Lagom med packning är svårt att pricka. I kajaken har jag för både för mycket och för lite. Där betyder lagom att jag har RÄTT prylar med mig och inget mer.

Att vara lagom kär skulle man må bättre av. Allt annat är sämre.
Jag har svårare för ordet "lätt". Lättöl, lättmjölk, lättglass...

.

Jag tycker att lagom inte bara känns lite tråkigt utan dessutom obestämt. När jag t ex frågar någon om hur mycket eller hur varmt, så blir jag osäker vad som egentligen menas. Att svara lagom mycket kanske är ett sätt att slippa vara precis.

Däremot är jag glad den "dagen efter" jag säger att jag drack lagom mycket på festen igår.

Det lär inte finnas ordet "lagom" på något annat språk. Så sägs det iaf. Så det är väl en del av den svenska folksjälen

Nej, så sägs det bara av dem som inte orkar tar reda på fakta :)
Det finns tämligen exakta lagom-varianter på flera andra språk, och helt klart användbara motsvarigheter på de flesta språk. På norska heter lagom till exempel lagom.

Väldigt få ord kan i sin helhet översättas till motsvarande helhet på ett annat språk, men det betyder ju inte att svenskan är det enda språket som har till exempel ordet "mössa".

Och innan någon kommer med nästa myt: lagom betyder inte "laget om". Det betyder "som lagen föreskriver", typ.

Nej, så sägs det bara av dem som inte orkar tar reda på fakta :)
Det finns tämligen exakta lagom-varianter på flera andra språk, och helt klart användbara motsvarigheter på de flesta språk. På norska heter lagom till exempel lagom.

Väldigt få ord kan i sin helhet översättas till motsvarande helhet på ett annat språk, men det betyder ju inte att svenskan är det enda språket som har till exempel ordet "mössa".

Och innan någon kommer med nästa myt: lagom betyder inte "laget om". Det betyder "som lagen föreskriver", typ.

Jo jag anade nog att ordet fanns på andra språk men det är ju så typiskt svenskt detta med lagom. Du får väl medge att "tämligen exakta lagomvarianter" låter särskilt roligt! Så inexakt som "lagom" är.

Men jag håller inte med om att jag bidrar till mytbildning, jag var ganska tydlig med att det var "sagoversionen".

Lagom är perfekt, helt enkelt!

Sluta gnälla på detta användbara ord. Hur varmt vill trådskaparen ha badvattnet t ex? Lagom varmt, naturligtvis. Allt annat är en försämring.

Tråd låst!

Men jag håller inte med om att jag bidrar till mytbildning, jag var ganska tydlig med att det var "sagoversionen".

Lagom otydligt att skriva "det sägs att...". Så jag insinuerade lite lagom mycket att det var att bidra till mytbildning. ;)

Det som är typiskt svenskt med begreppet lagom är att vi envisas med att påstå att det är så typiskt svenskt, och därmed indirekt påstår att det inte skulle vara till exempel typiskt norskt, finskt eller japanskt.

Det är typiskt svenskt att påstå att något är typiskt svenskt.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg