Säg att man fjällvandrar med tält och matlagningsprylar (hela köret), vad anser ni fjällrävar att man behöver för material och redskap med sig för att laga tält, kläder, prylar etc. om de gått sönder? Försöker tänka UL...
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lagnings-kit, innehåll?
- Trådstartare fnöskticko
- Start datum
Inte för att vara otrevlig, men är sök-funktionen trasig?
fnöskticko; sa:Säg att man fjällvandrar med tält och matlagningsprylar (hela köret), vad anser ni fjällrävar att man behöver för material och redskap med sig för att laga tält, kläder, prylar etc. om de gått sönder? Försöker tänka UL...
Nål&tråd,jag brukar ta en grå för allmän lagning och en kraftigare svart,passar mina färgkombos.
Silver-tejp är oumbärlig.
Nylonlappar/cykelslang+engångs Lock-tite (Super Attack?)
peter
sökfunktion sönder, ja.
Ja, sökfunktionen är sönder! Har skickat felanmälan till vederbörande instans.
Ja, sökfunktionen är sönder! Har skickat felanmälan till vederbörande instans.
Ang.Sökfunktionen (OT).
Den funkar,fick 195 träffar när jag sökte på "sökfunktion" .
peter
Den funkar,fick 195 träffar när jag sökte på "sökfunktion" .
peter
ja, men...
funkade länkarna längre än till sida 2? Det gjorde de nämligen inte för mig...
funkade länkarna längre än till sida 2? Det gjorde de nämligen inte för mig...
Jag har med stoppnål och tandtråd 0,5-1 m. Tesatejp av väv(föredrar en smalare vävtejp än silvertejp), ståltråd, "medeltunn" ca 1 m samt några säkerhetsnålar.
Sporttejp i förbandsdelen går också att använda till lagningar. Har en gång lappat ett sönderrivet tält med 5 cm skavsårstejp men eftersom jag använder gympadojor numera så behöver jag inte skavsårstejp
Jörgen
Sporttejp i förbandsdelen går också att använda till lagningar. Har en gång lappat ett sönderrivet tält med 5 cm skavsårstejp men eftersom jag använder gympadojor numera så behöver jag inte skavsårstejp
Jörgen
Köks-kit
Kökslagnings-kitet beror väl på vad du har för kök.
Har du ett Optimus Nova är det lika bra att ta med ett extra kök .
Till mitt MFS har jag med en extra rensnål för kortare turer. På längre vinterturer har jag med nästan hela reservdelskitet plus en extra slang. Dt var inte kul den gången slangen gick av nån mil från Abisko och jag inte hade extra med.
Till sprit-Trangia behövs inga reservdelar. Möjligen en extra brännare.
Gaskök utan slang... har inte haft sönder något än, så jag vet inte. Kanske gas är bäst ur UL-synpunkt.
Kökslagnings-kitet beror väl på vad du har för kök.
Har du ett Optimus Nova är det lika bra att ta med ett extra kök .
Till mitt MFS har jag med en extra rensnål för kortare turer. På längre vinterturer har jag med nästan hela reservdelskitet plus en extra slang. Dt var inte kul den gången slangen gick av nån mil från Abisko och jag inte hade extra med.
Till sprit-Trangia behövs inga reservdelar. Möjligen en extra brännare.
Gaskök utan slang... har inte haft sönder något än, så jag vet inte. Kanske gas är bäst ur UL-synpunkt.
Re: Köks-kit
Inte bara ett extra kök, utan även ett annat kök kanske?
Vandrare; sa:Har du ett Optimus Nova är det lika bra att ta med ett extra kök
Inte bara ett extra kök, utan även ett annat kök kanske?
Tips om skavsårstejp
Skavssårstejp är nämnt och jag tycker nog att den räcker som enda tejp ut. En fin egenskap med leukoplast (testa om det gäller för annan tejp också)är att limmet i tejpen kan värmas fast på nästan vad som helst och sitter därefter som berget. Jag värmer upp kastrullen på köket till upskattningsvis 50 grader och pressar dit tejpen med den. Min gamla caravan sport lagades på mitten av 80-talet på det sättet och när den kasserades 10 år senare så var det nog bara den fältmässiga lagningen som var helt intakt på den sovsäcken.
/Tommy
Skavssårstejp är nämnt och jag tycker nog att den räcker som enda tejp ut. En fin egenskap med leukoplast (testa om det gäller för annan tejp också)är att limmet i tejpen kan värmas fast på nästan vad som helst och sitter därefter som berget. Jag värmer upp kastrullen på köket till upskattningsvis 50 grader och pressar dit tejpen med den. Min gamla caravan sport lagades på mitten av 80-talet på det sättet och när den kasserades 10 år senare så var det nog bara den fältmässiga lagningen som var helt intakt på den sovsäcken.
/Tommy
Re: Tips om skavsårstejp
Jag tycker att en "enda tejp" ska funka även som lagning av punkterat liggunderlag. Leukoplast funkar sådär, är min erfarenhet.
Möjligen funkar det bättre om man värmer limmet
Tommy E; sa:Skavssårstejp är nämnt och jag tycker nog att den räcker som enda tejp ut.
Jag tycker att en "enda tejp" ska funka även som lagning av punkterat liggunderlag. Leukoplast funkar sådär, är min erfarenhet.
Möjligen funkar det bättre om man värmer limmet
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg